Vuvuzele, butoaie transformate în tobe și utilajele grele – acestea au fost ingredientele primei zile de proteste, din acest an, din Portul Constanța. Sindicaliștii și patronii au strâns rândurile împotriva conducerii CNAPMC, pe care o acuză de incompetență și abuz. Federația Națională a Sindicatelor Portuare (FNSP) și Organizația Patronală Operatorul Portuar au reușit să strângă circa 200 de oameni pentru acțiunea de ieri, adică atât cât și-au propus. Aceștia au adus cu ei și mai multe utilaje grele, pe care le-au parcat în fața intrării principale a sediului administrației portuare. Cu o parte din ele însă au blocat una dintre intrările secundare, astfel că mașinile oficiale ale CNAPMC au fost parcate la întâmplare.
De ce protestează
Sindicaliștii și operatorii protestează pentru că, spun ei, reprezentanţii companiei naționale „ignoră interesele naţionale în ceea ce priveşte dezvoltarea economică pe termen scurt, mediu şi lung a portului”. De fapt, aceștia sunt nemulțumiți că nu au fost consultați de către compania care a realizat Master Plan-ul portului – document esențial pentru viitorul portului. De fapt, au fost invitați pe 3 martie, la o discuție de 3 minute, care însă a fost anulată.
„Operatorul Portuar, cât şi Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare, aşa cum au sesizat în numeroase rânduri, constată că acest Master Plan a fost întocmit fără consultări prealabile între compania care administrează Portul Constanţa, CNAPMC, şi comunitatea portuară, în pofida manifestării constante din partea lor a interesului şi a disponibilităţii privind un dialog constructiv asupra acestei tematici. Comunitatea portuară va întreprinde orice demersuri necesare pentru implicarea sa în realizarea unui Master Plan al Portului Constanţa coerent, în concordanţă cu Master Planul General de Transport al României, având ca scop principal realizarea unei strategii de dezvoltare a întregii infrastructuri de transport naval, astfel încât să se crească atractivitatea Portului Constanţa în raport cu porturile concurente”, mai spun reprezentanţii Organizaţiei Operatorul Portuar.
Protestele sunt însă îndreptate și împotriva majorării chiriilor, care, spun operatorii, ar fi crescut deja cu 380% în ultimii doi ani.
Replica CNAPMC
Conducerea CNAPMC i-a invitat pe reprezentanții protestatarilor, în cursul zilei de marți, la un dialog pe două teme: Master Plan și tarife. La începutul acestei luni, aceeași conducere spunea că ”Master Planul Portului Constanţa este viziunea consultantului, Asocierea „Ernst&Young – Inros Lackner”, urmare a celor 33 de consultări pe care le-a avut cu agenţii economici care activează pe platforma portuară, cu autorităţile locale, cu asociaţiile profesionale reprezentative, cu instituţii implicate în activitatea portuară”. Adică exact contrariul operatorilor, care spun că nu au fost consultați. CNAPMC a mai anunțat că, la solicitarea consultantului, Asocierea Ernst&Young – Inros Lackner, prezentarea versiunii preliminare a Strategiei de dezvoltare a Portului Constanța, programată ințial pentru data de 4 martie 2015, ora 13, se amână pentru data de 20 martie.
FNSP și Operatorul Portuar au obținut autorizație pentru 30 de zile de proteste