Jumătate din populaţia Capitalei deţine un autovehicul, o cifră apropiată de media existentă în UE. Din păcate, în defavoarea noastră sunt infrastructura de transport în comun, dar şi cea care priveşte starea şoselelor, ambele deficitare.
În Bucureşti existau 471 de maşini la mia de locuitori în 2012, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Concurenţei, ceea ce înseamnă că aproape unu din doi bucureşteni deţine o maşină. Această rată de motorizare din Bucureşti este comparabilă cu media UE, care este de 473 de maşini la mia de locuitori. Interesant este că Sofia ne depăşeşte existând 564 de vehicule private la mia de locuitori. În acest fel, Sofia se situează pe locul 4 între capitalele europene.
Sofia punctează la capitolul transport în comun. Statisticile seci spun că autobuzele acoperă 2.380 de kilometri şi transportă zilnic 1,5 milioane de călători. Spre comparaţie, la Bucureşti autobuzele acoperă doar 1.380 kilometri şi transportă 854 mii de călători. În timp ce la Sofia vorbim de o reţea de tramvaie de 308 kilometri, la Bucureşti ea este de aproape trei ori mai redusă – 134 de kilometri. Troleibuzele acoperă în capitala Bulgariei o întindere de 193 de kilometri, în timp ce Bucureştiul are de două ori şi jumătate mai puţin – 71 de kilometri. Sofia are o populaţie de 1,25 milioane de locuitori, iar Bucureştiul 1,8 milioane.
Pe de altă parte, Budapesta – care are o populaţie apropiată de Bucureşti, anume 1,75 milioane de locuitori dispune de 196 de kilometri de linie de tramvai (cu 60 mai mult decât la Bucureşti).
Cifre slabe în ţară
La aceste cifre care ne sunt defavorbile se mai adaugă faptul că Bucureştiul nu are centură şi nici un sistem concentric de şosele de viteză care să fluidizeze traficul. Capitala nu deţine nici o bandă pe care să circule doar mijlocele de transport în comun, iar multe linii de tramvai sunt învechite, fapt care impune restricţii de viteză. În ceea ce priveşte datele la nivel naţional, România are cea mai mică rată de motorizare din Uniunea Europeană. Astfel, în România existau 203 autoturisme la mia de locuitori în 2012, în creştere de 3,6 ori faţă de 1990. În 2012, în România existau 4,48 de milioane de autoturisme, de 3,6 ori mai mult decât în 1990, când numărul lor era de 1,29 milioane.
Cele mai multe maşini sunt înmatriculate în Bucureşti, respectiv 20%. În ceea ce priveşte vechimea parcului auto, 17% din total sunt maşini cu o vechime mai mare de 20 de ani şi doar 3% au o vârstă sub doi ani. Media de vârstă a parcului auto este 12,73 ani. În 2012, au fost înmatriculate 66.789 de maşini noi şi 175.236 de maşini second-hand. Cifra de afaceri netă în sector a fost de 1,255 miliarde de euro, în creştere de la 1,193 miliarde de euro în 2011. Lider pe piaţa de distribuţie auto este grupul Renault, cu o cotă de 33%, urmat de Porsche România, cu 25%. Ceilalţi competitori din piaţă au cote individuale sub 10%.
Piaţa. Maşinile noi, fără căutare
Piaţa auto a fost printre cele mai afectate de criză. Dacă în 2007 s-au vândut peste 300 mii de maşini noi, anul trecut numărul acestora a fost de numai 80.000. “Din 337.000 maşini produse în România, doar 8,7% s-au vândut pe piaţa locală, faţă de 28% în Franţa, 27% în Germania şi alte ţări din Europa. Este un procentaj catastrofal. Nu există o altă ţară în lume care produce masini şi care vinde atât de puţine pe piaţa internă”, a spus Constantin Stroe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România.
Peste un sfert din flota RATB, nefolosită
În acest moment, în Bucureşti circulă 800 de autobuze, 285 de tramvaie şi 176 de troleibuze. Acest număr ar fi putut fi suplimentat dacă s-ar fi găsit fonduri pentru repararea altor 350 de vehicule trase pe dreapta. “Primarul Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat că va asigura banii necesari pentru vehiculele RATB defecte, însă acestea sunt doar poveşti”, potrivit lui Constantin Băltăreţu, vicepreşedintele sindicaliştilor RATB.