CNADNR susţine că traficul pe A2 a fost reluat integral duminică la prânz. Potrivit normativelor, până duminică dimineaţă zăpada de pe benzile de circulaţie ar fi trebuit degajată. În realitate, ieri la prânz încă existau restricţii de viteză de 50 kilometri la oră.
După declaraţiile făcute duminică după şedinţa CSAT de către preşedintele Traian Băsescu privind acţiunile de deszăpezire din aceste zile, conducerea Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a trimis ieri un comunicat de presă în care respinge acuzele aduse de şeful statului.
Precizările companiei vin după ce Traian Băsescu a criticat duminică dur compania afirmând că aceasta are o dotare primitivă. Deszăpezirea s-a făcut prin “lungi comandamente penibile la televizor” prin care se doreşte de fapt mascarea “banilor nemeritaţi şi nemunciţi primiţi de firmele clintelare care au contracte de deszăpezire”, a spus Băsescu.
Cum se apără CNADNR
Momentul deschiderii autostrăzii este unul dintre principalele puncte de polemică dintre preşedinte – şeful guvernului şi CNADNR. De altfel, premierul Victor Ponta, într-un stil ironic binecunoscut, i-a sugerat vicepremierului Liviu Dragnea să îl ia pe preşedinte cu maşina pe A2 pentru a vedea că autostrada e deschisă.
“Autostrada spre Constanţa cred că nici la ora aceasta nu este deschisă, după ce de patru zile a încetat şi ninsoare şi viscol, pentru că nu au utilaje”, spunea duminică în jurul orelor 17.30 preşedintele. “Practic în data de 02.02.2014 (duminică – n.red.) ora 13.00 a fost deschisă circulaţiei întreaga Autostradă A2 Bucureşti-Constanţa”, spune compania potrivit comunicatului de ieri.
Ce nu se precizează este faptul că restricţiile de viteză au existat până ieri la orele prânzului. “Pe tronsonul Autostrăzii A2 Lehliu-Feteşti, pe sensul de circulaţie Constanţa-Bucureşti, se circulă cu viteza de maximum 50 km/oră, fiind instituită restricţie în acest sens”, prezenta situaţia Poliţia la ora 12.40.
Conform normativelor, toată partea carosabilă a autostrăzii ar fi trebuit deszăpezită în 24 de ore de la încetarea viscolului, adică până duminică dimineaţă.
Normativele româneşti sunt însă mai blânde decât cele din alte ţări. În timp ce legislaţia noastră impune curăţarea unei benzi de circulaţie în 8 ore şi permite ca zăpada să mai stea pe platforma drumului până la două zile, în Finlanda normativul impune aducerea drumului la starea sa normală în jumătate de zi.
CNADNR: Automobiliştii au avut pe unde să circule
În acelaşi comunicat de presă CNADNR susţine că “în toată această perioadă şi chiar în timpul viscolului, CNADNR SA a asigurat variante alternative de circulaţie spre Constanţa pe reţeaua de drumuri naţionale (…) variantele asigurate au fost pe relaţia Bucureşti-Urziceni-Slobozia-Hârşova-Constanţa, respectiv Bucureşti-Fundulea-Lehliu (DN3)-Drajna-Feteşti (DN3A), Feteşti-Cernavodă (A2), Cernavodă-Constanţa (A2). În realitate, au existat zile în care DN3A era într-adevăr deschis, însă figura drept închis pe siteul companiei, într-o încercare a acesteia de a ţine în case automobiliştii.