Consiliul Concurenţei a declanşat o investigaţie care îi are în vedere pe principalii operatori de telefonie mobilă. Motivul îl reprezintă tarifele nejustificat de mari percepute pentru apelurile efectuate dintr-o reţea în alta, fapt care ar prejudicia consumatorii.
„Investigaţia declanşată prin Ordinul Preşedintelui Consiliului Concurenţei are ca obiect o posibilă practică anticoncurenţială a operatorilor mobili de discriminare în ceea ce priveşte nivelul tarifului pentru serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale reţelei individuale (a fiecărui operator mobil). Până în prezent, tariful pentru serviciul de terminare a apelurilor la puncte mobile este semnificativ mai mare în situaţia în care serviciul de terminare a apelurilor la punctele mobile ale unei reţele individuale este furnizat întreprinderilor concurente (adică pe piaţa de gros), faţă de situaţia în care acest serviciu este auto-furnizat în vederea realizării de apeluri în propria reţea”, se arată în comunicatul Consiliului Concurenţei. Vizate sunt companiile Orange, Vodafone, Cosmote şi RCS&RDS.
Tradus, Consiliul Concurenţei arată că atunci când suni în cadrul aceleiaşi reţele, tarifele sunt decente, dar pentru apelurile efectuate în reţelele diferite (cunoscute şi sub numele de naţionale), sumele cerute de operatori sunt excesive şi nejustificate.
Cosmote se apără cu abonamente, Orange cu argumente
În acest context, operatorii au trimis o serie de angajamente care ar avea menirea să depăşească inconvenientele semnalate de Consiliul Concurenţei.
Cosmote a anunţat că va oferi clienţilor posibilitatea de a folosi minutele incluse într-un anumit tip de abonament pentru “orice convorbire naţională”. Apoi, oferta “all free 1000” conţine la abonamentul de 16,99 de euro 1.000 de minute de convorbiri în orice reţea şi 1.000 sms-uri în orice reţea. Pentru cartela de 5,89, oricine beneficiază de 350 de minute de convorbiri în orice reţea şi tot atâtea sms-uri.
Orange a precizat că “oferta actuală este structurată astfel încât să răspundă tuturor segmentelor de abonaţi”. Orange arată că “operatorii intraţi mai târziu pe piaţa românească au avut posibilitatea să-şi consolideze poziţia într-o perioadă mai scurtă de timp decât în alte părţi. Ca o consecinţă a acestei evoluţii, cotele de piaţă ale Orange şi Vodafone au scăzut substanţial. Acest fapt demonstrează că preţurile practicate în prezent nu au nici un efect anticoncurenţial”. Orange a mai anunţat că va introduce opţiunea pre-paid care va consta în acordarea a 300 de minute naţionale, 300 de sms-uri naţionale dar pentru suma de 7 euro.
Extraopţiuni pentru convorbiri naţionale
Operatorul RCS&RDS a anunţat că va implementa, în termen de 60 de zile, noi pachete pentru potenţialii abonaţi: “În acest moment, oferta noastră pentru segmentul preplătit se bazează pe un număr de minute care vor putea fi folosite în orice reţea inclusiv în reţeaua proprie”. De altfel, în document, RDS susţine că “a fost conştient de existenţa unor îngrijorări concurenţiale cu privire la toţi operatorii de servicii mobile din România” şi că de aceea RDS “a propus în mod prompt un angajament cu privire la reducerea tarifelor de interconectare la propria reţea de telefonie mobilă”. Astfel, RDS se angajează să includă o extraopţiune în care, pentru o sumă cuprinsă între 10 şi 25 de euro, să li se permită clienţilor “efectuarea de trafic nelimitat şi către alte reţele naţionale”.
Vodafone s-a angajat să lanseze planuri tarifare pentru utilizatorii de cartele preplătite care să nu diferenţieze între destinaţia în reţea sau în afara ei. “Cu titlu de exemplu, extraopţiunea de 7 euro pe lună nu va diferenţia între destinaţia în reţea sau în afara reţelei şi va conţine 250 de minute de apeluri naţionale şi 250 de mesaje naţionale”.
Trebuie spus că neonorarea acestor angajamente poate atrage, din partea Consiliului Concurenţei o amendă echivalentă cu 10% din cifra de afaceri a respectivei companii.