O reţea de contrabandişti cu benzină şi motorină din Bulgaria, care a prejudiciat statul cu zeci de milioane de lei, a fost destructurată de procurorii de la Crimă Organizată după ce comisarii Gărzii Financiare au dat din întâmplare peste neregulile grupării. Traficanţii aveau protectori inclusiv printre vameşi.
Procurorii DIICOT anchetează o afacere din Delta Dunării, de mari pro-porţii, cu car-buranţi din contrabandă. Documentele ridicate de procurori arată că, pe parcursul a doi ani, prin intermediul unor firme din Delta Dunării, s-ar fi „sifonat” cel puţin 10 milioane de litri de benzină şi motorină de contrabandă pentru care nu s-au plătit accize şi TVA. Prejudiciul provocat bugetului de stat este estimat la zeci de mi-lioane de lei.
Procurorul Victor Grigoraş, şeful biroului Tulcea al DIICOT, a confirmat derularea acestei anchete, dar a refuzat să dea detalii, afirmând că „investigaţiile aflate în derulare sunt complexe pentru că vizează foarte multe persoane şi firme din mai multe zone ale ţării şi din afara graniţelor”.
Garda Financiară a avut noroc
Contrabanda cu carburanţi din Delta Dunării a fost descoperită de Garda Financiară în urma unui control de rutină efectuat la firma Tom&Fan SRL Tulcea. Comisarii financiari au constatat că firma deţinea documente că ar fi aprovizionat cantităţi foarte mari de benzină şi motorină neaccizate, dar nu avea efectiv depozite specifice unui antrepozit fiscal pentru uriaşele cantităţi de carburanţi pe care le gestiona. Pentru a masca această afacere, firma din Tulcea semnase contracte de închiriere a mai multor tancuri petroliere, cu capacitate de depozitare de zeci de tone, dar respectivele depozite plutitoare nu au fost încărcate vreodată de această firmă cu carburanţi pentru că erau nişte epave casate şi transformate în fier vechi. Cercetări ulterioare au scos la iveală că firma din Tulcea ar fi constituit doar un paravan în cadrul unei reţele coordonate din Bucureşti de spălare a carburanţilor proveniţi din contrabandă. Anchetatorii au ajuns la concluzia că firma Tom&Fan ar fi introdus fictiv în gestiune aproximativ zece milioane de litri de carburanţi scutiţi de plata accizei, pro-veniţi din importuri considerate dubioase din Bulgaria.
Probele din dosar arată că benzina şi motorina transportate cu cisternele din Bulgaria intrau fictiv în gestiunea firmei Tom&Fan din Tulcea, dar ajungeau în staţiile de distribuţie din alte zonele ale ţării. Carburanţii gestionaţi fictiv la Tulcea se vindeau fără documente fiscale de către alte firme din alte zone ale ţării. Mai mult, firmele din judeţele Constanţa, Călăraşi şi Giurgiu ar fi vândut cea mai mare parte a carburanţilor aflaţi în gestiunea firmei Tom&Fan, deşi nu deţineau documente de provenienţă a combustibililor.
Investigaţiile anchetatorilor mai arată că firma Tom&Fan ar fi scăpat de carburanţii de contrabandă din gestiune efectuând livrări fictive către firmele Egreta SRL din Tulcea şi la punctul de lucru din Crişan al firmei bucureştene Transtero SRL. La sediile sociale ale celor două firme şi la punctele de lucru declarate de acestea nu s-a găsit nimic, ceea ce i-a determinat pe anchetatori să le considere firme-fantomă. Nici persoanele care au întocmit acte fiscale fictive pentru firmele Egreta şi Transtero, des-coperite de anchetatori la firma Tom&Fan nu au fost găsite.
DNA, pe urma protectorilor din Vamă
Procurorii DIICOT i-au implicat în această anchetă şi pe colegii lor din DNA. O parte a dosarului a fost disjuns de DIICOT la DNA pentru a fi anchetaţi vameşii din Tulcea. Sunt vizaţi de această anchetă Alexandru Bănuţ, fost director al Direţiei Vamale Tulcea, şi inspectorii vamali care au confirmat intrările fictive de carburanţi în gestiunea antrepozitului fiscal al firmei Tom&Fan Tulcea. Unele surese suţin că la descoperirea acestei reţele de trafic de carburanţi din contrabandă ar fi contribuit şi SRI, care ar fi interceptat convorbiri între membrii reţelei şi vameşii tulceni care acopereau ilegalităţile. Conform interceptărilor aflate la dispoziţia procurorilor, plata protectorilor din Vama Tulcea ai contrabandiştilor s-ar fi făcut prin utilizarea unor cutii de va-lori închiriate de la bănci.
Alexandru Bănuţ a declarat: „Nu am fost audiat de procurori în respectivul dosar. Am purtat o discuţie cu un procuror, i-am explicat procedurile vamale şi nu am mai fost chemat la parchet. Eu nu sunt implicat în acest caz, dacă inspectorii vamali au încălcat legea, să suporte consecinţele”.