Firma “EuroConstruct” SRL, proprietatea tandemului Dan Besciu & Sorin Serban Vulpescu, a primit cel putin un contract de reabilitari de drumuri fara licitatia obligatorie, cu acceptul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului. Valoarea acestuia a fost de aproape 600.000 de euro. Camuflajul folosit pentru incredintarea directa a fost sintagma ”calamitati naturale”, desi in zona nu au existat inundatii, nici alunecari de teren, nici falii provocate de vreun cutremur. Legea care impunea organizarea licitatiei pentru o achizitie de peste 100.000 euro a fost incalcata. Cu toate ca nu a finalizat lucrarile la standardele impuse in contract, firma “EuroConstruct” nu a fost penalizata.
Paravan pentru nelegalitati
“Romania libera” detine un document din care rezulta faptul ca firma “EuroConstruct” a fost desemnata special pentru incheierea unor contracte “prin initierea procedurilor de negociere cu o singura sursa”, incalcandu-se astfel legile in vigoare. Mentionam ca legea permite negocierea cu o singura sursa si incredintarea directa doar pentru situatiile de extrema urgenta. Exista suspiciunea ca dedicatia contractului pentru “EuroConstruct” s-ar datora fostelor legaturi de afaceri dintre patronii acestei firme – Dan Besciu & Sorin Serban Vulpescu – si Dorin Cocos, sotul Elenei Udrea, secretarul general al PD.
Adresa numarul 2122, din data de 25 mai 2005, a fost trimisa la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului – Directia Generala de Achizitii in Lucrari Publice si Infrastructura Rurala, sub semnatura directorului Marin Negoita.
Primele trei incredintari directe, in care s-a renuntat legal la licitatie, se refereau la deblocarea unui drum (unde era recomandata inchirierea unui utilaj de la SC “EuroConstruct” SRL) si la repararea a doua poduri afectate de inundatii (unde erau indicate inchirieri de utilaje de la alte doua firme). Cea de-a patra si ultima lucrare de pe lista ministerului viza repararea unui drum national (“Program de lucrari pe DN 1A – km 35+000 – km 50+000 cu societatea SC «EuroConstruct» SRL”). Valoarea acestui ultim contract depasea cu mult 100.000 de euro, limita peste care legislatia nu mai permite incredintarea directa, negocierea cu o singura sursa sau selectia de oferte. Potrivit legii, institutiile statului sunt obligate sa organizeze licitatii publice pentru orice achizitie care depaseste suma de 100.000 de euro. Ministerul ar fi putut ocoli legal licitatia doar daca drumul reabilitat ar fi fost distrus de o calamitate naturala. Or, in primavara anului 2005 drumul national 1A, intre kilometrii 35-50 (portiune situata pe raza comunei Cornesti, judetul Dambovita), nu a fost afectat de nicio inundatie sau alunecare de teren.
Gropi istorice declarate “calamitati naturale”
Directorul Marin Negoita, de la Ministerul Transporturilor, a motivat incheierea contractelor astfel: “Situatiile prezentate se incadreaza in circumstantele prevazute la articolul 12, litera h din Ordonanta nr. 60/2001, cu modificarile si completarile ulterioare privind autoritatile contractante de a aplica procedura de negociere cu o singura sursa, respectiv situatia de extrema urgenta”. Cu alte cuvinte, nu era timp de licitatii pentru ca zonele indicate in adresa erau calamitate. In realitate, dupa cum am mentionat deja, la ultima si cea mai costisitoare lucrare – peste 100.000 euro – nu era vorba de nici o calamitate naturala. In consecinta, daca s-ar fi respectat legislatia, s-ar fi organizat licitatie. Potrivit unei note de fundamentare, aflata in posesia noastra, lucrarile de reparatii s-au executat “ca urmare a solicitarilor facute de catre cetatenii comunei Cornesti, judetul Dambovita, precum si de catre Primaria comunei Cornesti in data de 27.04.2005. In aceste solicitari se arata ca starea carosabilului este complet necorespunzatoare, prezinta foarte multe gropi, numeroase cedari si burdusiri ale sistemului rutier”. Gropile se regasesc insa pe multe sosele romanesti, deci nici vorba de “extrema urgenta”.
Lucrari nefinalizate, gaura de 7,3 miliarde lei
Pentru repararea DN 1A, Dan Besciu, unul dintre patronii SC “EuroConstruct” a semnat cu Directia Regionala de Drumuri si Poduri Bucuresti contractul nr. 467/07.06.2005, in valoare de 594.685,89 euro (aproximativ 21,5 miliadre de lei). Cum suma este de sase ori mai mare decat cea permisa de lege, cei care au semnat contractul de achizitie fara a organiza licitatie ar putea deveni clientii procurorilor si ai judecatorilor. Mai mult, “EuroConstruct“ nici macar nu a finalizat lucrarile – atat de urgente erau! – prevazute expres in contract. Beneficiarii lucrarii nu au solicitat niciun fel de penalizare a executantului, desi valoarea lucrarilor neefectuate a fost de 7.319.591.300 lei. Mai exact, o treime din valoarea totala a contractului.
“Nu-mi amintesc!”
Contactat telefonic, directorul Marin Negoita, semnatarul adresei cu firmele preferate de Ministerul Transporturilor pentru incredintari directe, a declarat ca nu-si mai aminteste sigur despre ce e vorba, adaugand ca a semnat doar cu respectarea legii. Negoita nu a reusit sa ne spuna ce calamitate naturala a lovit DN 1A intre km 35 si 50 ca sa recomande incheierea urgenta, fara licitatie, a contractului in valoare de aproape 600.000 de euro cu firma “EuroConstruct”.