Catastrofa feroviara la mai putin de un kilometru de gara din localitatea constanteana Basarabi. In urma impactului dintre doua trenuri de marfa trei vagoane au fost aruncate de pe sine, iar alte doua s-au rasturnat. Din fericire, nu s-au inregistrat victime omenesti, insa pagubele materiale produse au fost estimate de specialisti la peste un miliard de lei vechi.
Accidentul a avut loc sambata, la primele ore ale diminetii. Astfel, se pare ca trenul de marfa apartinand societatii CFR Marfa, care venea din Punctul de Trecere a Frontierei Negru Voda, era stationat in apropierea garii si astepta semnalul pentru a-si continua drumul catre Constanta. Cu doar cateva clipe inainte ca acesta sa primeasca semnalul de plecare, garnitura a fost lovita in plin de un alt tren care apartine Grupului Feroviar Roman (GFR). Echipele de interventie trimise la fata locului au descoperit un adevarat dezastru. In urma co-liziunii, ultimele doua vagoane CFR s-au rasturnat, iar alte trei au deraiat. Pentru degajarea zonei au fost aduse doua macarale de mare tonaj. Dupa aproape zece ore de munca, angajatii CRF au reusit sa repuna vagoanele pe sina. La fata locului a ajuns si conducerea regionalei CFR Infrastructura Constanta, precum si cei de la marfa, care au demarat imediat o ancheta pentru aflarea imprejurarilor in care a avut loc acest incident.
Dupa o evaluare rapida a situatiei, specialistii CFR Infrastructura Constanta au mentionat ca dezastrul ar fi putut fi evitat daca sistemul de franare a locomotivei GFR ar fi functionat. „Pe calea ferata exista o serie de inductori special conceputi pentru evitarea unor asemenea incidente. In momentul in care locomotiva intra in contact cu acestia se declanseaza automat sistemul de franare. In cazul de fata se pare ca instalatia locomotivei nu a functionat”, a declarat Radu Anton, reprezentantul Regionalei CFR Infrastructura Constanta. Pe langa dificultatea operatiunii de recuperare a vagoanelor si refacerea caii de rulare, muncitorii au avut de furca si cu conditiile meteo, avand in vedere ca, din cauza cetii, vizibilitatea era redusa sub zece metri. In jurul pranzului, vagoanele deraiate au fost repuse pe sine si duse in gara Basarabi. Totodata, in zona au fost aduse si utilaje specializate in refacerea si masurarea caii de rulare. Experti din cadrul CFR spun ca, pe langa defectiunea tehnica, accidentul a avut loc din cauza unei erori umane. Conform regulilor, in momentul in care instalatia de semnalizare nu functioneaza sau semnalele sunt neclare, mecanicul de locomotiva este obligat sa opreasca garnitura si sa i-a legatura cu cea mai apropiata statie. Acest lucru nu s-a intamplat in cazul de fata, astfel ca anchetatorii au luat in calcul si ipoteza ca mecanicul de pe locomotiva GFR sa fi adormit.