Sindicalistii feroviarilor ameninta cu greva generala daca nu le sunt platite la timp salariile, desi banii au inceput sa le intre pe carduri. Cu doua trenuri deraiate intr-o zi si in prag de restructurare, imaginea CFR este sumbra: lasata de izbeliste, victima hotiei si incompetentei.
Federatiile sindicale ale angajatilor Cailor Ferate Romane (CFR) ameninta cu greva generala pe 30 septembrie daca nu isi primesc salariile intregi pe luna august. Salariile au intarziat timp de o saptamana, insa banii au inceput sa intre pe carduri incepand de luni. Ieri dimineata totusi, mecanicii de locomotiva de la Cluj si cateva zeci de feroviari de la Regionala Iasi au declansat proteste, oprind activitatea, pentru ca nu isi primisera inca salariile. Patru trenuri au fost blocate ieri dimineata in gara din Iasi. Totul a pornit de la o neintelegere, ne-a explicat Gheorghe Popa, presedintele Federatiei Nationale Feroviare Miscare Comercial: "Ne-au zis ca nu sunt bani pentru salarii pe data de 15. S-a tinut o teleconferinta si ni s-a comunicat ca plata se va face in cursul acestei saptamani, intre 21 si 24. Apoi domnul secretar de stat Axinia a spus ca banii intra luni si marti". De altfel, in urma protestelor, administratiile feroviare i-au asigurat pe toti ceferistii ca isi primesc salariile in cursul zilei de ieri.
Coincidenta sau nu, anuntul ca salariile incep sa intre pe carduri a fost facut de CFR chiar luni, in ziua in care doua trenuri au deraiat: acceleratul Timisoara-Bucuresti langa Craiova si un marfar plin cu motorina, langa Cluj. "Este o pura coincidenta. Exclud orice implicare a salariatilor CFR in aceste accidente. Ati vazut azi cum se rezolva nemultumirile legate de salarii: au oprit activitatea fara sindicat, fara nimic", ne-a declarat Popa in legatura cu ipoteza vehiculata, ca deraierea trenului de pasageri sa fi fost provocata de un feroviar nemultumit.
Tot acest clocot cu deraieri si incordari sindicale are loc intr-un peisaj in care CFR arata ca dupa razboi: in ultimii cinci ani nu s-a mai facut nici o investitie in infrastructura, iar societatea, nerestructurata cu adevarat in ultimii 20 de ani, a devenit o adevarata gaura neagra pentru bugetul de stat. Adrian Moraru, directorul adjunct al Institutului pentru Politici Publice, vede mai multe cauze ale declinului CFR: "In primul rand, in Romania orice este de stat nu functioneaza, decat daca e o institutie care incaseaza taxe. Daca e sa produca ceva, atunci, nu".
O alta cauza este ca "la caile ferate se fura in draci si nu exista nici o intentie sa se opreasca. Necolaiciuc a fost doar hotul care a furat cel mai pe fata". Totul a fost si este inca posibil, insa din cauza unui management defectuos si a lipsei oricarei strategii de dezvoltare a acestui tip de infrastructura, cu toate ca Romania are una dintre cele mai intinse retele feroviare din Europa. "Solutia este privatizarea. Romanii s-au obisnuit ca trenul este un bun al poporului, ca apa de la rau. Nu vor sa plateasca acest serviciu, iar mersul cu «nasul» a ajuns un fel de conventie sociala. Pe de alta parte, pentru ce sa platesti, pentru mizerie si conditii inexistente? Mai bine iei avionul sau masina", explica Adrian Moraru.