Din luna ianuarie, asiguratii CASCO implicati in accidente rutiere soldate doar cu avarierea propriului vehicul nu vor mai trebui sa mearga la Politie pentru constatare. Tot din 2009, Romania trebuie sa inceapa emiterea de permise auto europene.
Conducatorii auto care au asigurare de tip CASCO, implicati in accidente fara victime, soldate doar cu avarierea propriului vehicul, nu vor mai fi nevoiti sa stea la cozi pentru a obtine constatarea Politiei. De asemenea, nici avariile cauzate de alte evenimente decat cele rutiere nu vor mai trebui declarate la Politie. Din ianuarie 2009, companiile de asigurari vor fi obligate sa emita documentele necesare repararii autovehiculelor asigurate si sa evalueze singuri pagubele. Aceste masuri vor afecta functionarea companiilor de asigurari, care vor fi nevoite sa-si suplimenteze personalul, dar vor usura efortul celor asigurati, a explicat Angela Toncescu, presedinta Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, citata de Mediafax.
Tot din ianuarie 2009, o directiva europeana privind regimul permiselor auto obliga tarile membre UE sa emita un singur tip de carnet de conducere. Acesta va fi colorat in albastru si galben, va avea incorporat un microcip si va contine coduri legate de starea de sanatate a soferului. Ministerul Internelor a anuntat ca va emite astfel de permise mai devreme de luna ianuarie, pentru soferii care abia isi iau carnetul si pentru cei carora le expira permisele auto. Posesorii de carnete vechi nu sunt obligati sa le preschimbe inainte de expirare. Pe noul tip de permis auto vor aparea si detalii medicale codificate care afecteaza capacitatea de conducere a soferului: daca poarta ochelari sau lentile de contact, dispozitive pentru imbunatatirea auzului sau proteze pentru membre.
Aceeasi directiva europeana obliga toate tarile membre UE sa introduca, incepand cu 2012, obligatii pentru posesorii de scutere sau de motociclete de capacitate mica (maximum 15 cai-putere). Acestia nu vor mai putea sa le piloteze fara un permis auto special, pentru obtinerea caruia va fi nevoie de trecerea unui examen teoretic si practic. Varsta minima pentru conducerea acestor vehicule va fi de 16 ani. In prezent, in Romania nu exista restrictii pentru conducerea unui scuter sau moped, in afara castii de protectie si a varstei minime, iar numarul accidentelor in care sunt implicate astfel de vehicule a crescut vertiginos in ultimii ani.
Directiva europeana 126/2006 mai prevede si alte restrictii care trebuie sa intre in vigoare din 2012. Permisele vor trebui reinnoite o data la zece ani pentru soferii amatori si o data la cinci ani pentru cei profesionisti, pentru a creste astfel frecventa examenelor medicale. Din acelasi motiv, Politia va avea dreptul sa limiteze termenul de valabilitate al permiselor pentru soferii incepatori sau pentru cei de peste 50 de ani.