3 C
București
miercuri, 13 noiembrie 2024
AcasăSpecialAutostrazi construite in regim de concesiune

Autostrazi construite in regim de concesiune

Autostrazile pentru care se estimeaza un trafic rutier ridicat vor fi construite in regim de concesiune, a anuntat ieri ministrul Transporturilor, Radu Berceanu. De la bugetul statului vor fi finantate doar proiectele de constructie a unor autostrazi pe trasee de interes strict national si pentru care nu pot fi obtinuti bani de la Uniunea Europeana. In acest fel, pentru urmatorii sapte ani, bugetul statului va fi degrevat de 4,2 miliarde de euro, efort financiar care va reveni viitorilor concesionari.

Noua abordare a constructiei de autostrazi in Romania a fost discutata de Berceanu, in urma cu doua zile, si cu premierul Calin Popescu Tariceanu, care a fost de acord cu acest punct de vedere. De asemenea, a fost obtinut si acordul ministrului Finantelor, Sebastian Vladescu.
Primele probleme apar chiar la intrarea in tara pe coridorul paneuropean IV, pe sectiunea Nadlac – Arad, in lungime de 38 km. “Aici este o problema grava, si anume termenul de finalizare este foarte indepartat si necorelat cu celelalte portiuni”, a spus Radu Berceanu. El a adaugat ca intentioneaza sa modifice proiectul, astfel incat sa fie gata in 2011, in loc de 2013.
Problemele continua si pe tronsonul Timisoara – Lugoj, care in prezent nu are finantare. Aici, propunerea ministrului vizeaza transferarea pentru acest tronson a finantarii obtinute pentru Pitesti – Sibiu, aceasta din urma portiune nefiind agreata de Uniunea Europeana din cauza traficului scazut si a costurilor foarte mari.

Taxe pe Bucuresti-Brasov si Bucuresti-Sibiu

In ceea ce priveste centura ocolitoare a Sibiului, Berceanu a spus ca a fost vorba de o greseala de proiectare si ca totul trebuie luat de la capat, inclusiv exproprierile.
Pentru a urgenta lucrarile de constructie, Ministerul Transporturilor va concesiona catre o firma privata, care va fi aleasa in urma unei licitatii internationale, intregul sector de autostrada Bucuresti – Sibiu. Aportul statului roman va fi autostrada existenta Bucuresti – Pitesti, iar concesionarul va construi mai departe, pana la Sibiu, si isi va recupera banii din taxe. Si asa-numita “centura mare” a Bucurestilor, care va ocoli Capitala la o mai mare distanta fata de cea existenta, va fi construita tot in regim de concesiune.
In opinia lui Radu Berceanu, faptul ca tronsonul de autostrada Bucuresti – Ploiesti, pe care se va inregistra un trafic-record, este construit din bani publici constituie o greseala de abordare. Pentru ca procedurile sunt deja avansate, lucrarile vor continua cu bani publici, urmand ca tronsonul sa fie inclus ca aport al statului roman in concesionarea autostrazii Bucuresti – Brasov. Sectiunea de la Ploiesti si pana la Brasov urmeaza a fi construita pe cheltuiala concesionarului.

Problema Bechtel

O eterna problema, care nu pare a-si gasi prea curand rezolvarea, este cea a Autostrazii Transilvania, cunoscuta si sub numele de “autostrada Bechtel”.
In ritmul in care s-au desfasurat lucrarile pana acum, Radu Berceanu spune ca autostrada ar putea fi finalizata abia peste zece ani, fapt considerat “complet inacceptabil”. Pentru ca, asa cum a fost intocmit, contractul cu Bechtel nu da prea multa libertate de actiune partii romane, singura solutie identificata de Berceanu este aceea a unei noi intalniri cu conducerea din Statele Unite a companiei.
Anul trecut, Bechtel a solicitat o finantare de 78 milioane de euro, statul roman a pus la dispozitie 100 milioane, din care compania a cheltuit numai 54 milioane. Doar 34 milioane de euro din aceasta suma au fost cheltuiti pentru lucrari propriu-zise de constructii-montaj.

Urgentare spre Constanta

Pentru Autostrada Soarelui, ministrul Berceanu a venit cu vesti bune. El spune ca sectorul Cernavoda – Constanta, prevazut a fi finalizat in decembrie 2010, ar trebui dat in folosinta la 1 mai acelasi an, pentru a “prinde” sezonul estival.
Aceeasi strategie va fi adoptata si in cazul centurii ocolitoare a orasului Constanta, al carei termen de finalizare este noiembrie 2010. De asemenea, se mai studiaza posibilitatea ca sectorul Cernavoda – Constanta sa fie impartit in doua tronsoane, care sa fie atribuite catre doi constructori. Astfel, el ar putea fi dat in folosinta chiar din vara anului 2009.
In ceea ce priveste Coridorul IX paneuropean, Giurgiu – Albita, el va fi abordat diferit, in functie de traficul pe diferite sectoare. Pe tronsonul Bucuresti – Focsani se va realiza o autostrada in regim de concesiune, urmand ca pana la Albita sa se circule in continuare pe drumuri nationale, deoarece traficul este destul de redus. Pe Bucuresti – Giurgiu se lucreaza deja la constructia unui drum expres, care va fi finalizat in curand.
In fine, Ministerul Transporturilor intentioneaza sa inceapa constructia cu bani de la buget, deocamdata pe un singur fir, a unei autostrazi care sa lege Moldova de Transilvania, pe traseul Roman – Gheorghieni – Targu Mures. “Exproprierile le vom face inca de pe acum, iar cand traficul va creste vom construi si cel de-al doilea fir. Astfel de proiecte, de interes strict national, trebuie incluse in buget, nu autostrada Bucuresti – Brasov”, a concluzionat Radu Berceanu.

Cele mai citite

George Simion a întrerupt dezbaterea Antena 3 CNN de la Parlament. Ce spune despre legăturile cu Rusia și ofițerii GRU

Candidatul AUR la alegerile prezidențiale, George Simion, a întrerupt, marți seara, dezbaterea Antena 3 CNN de la Parlament. Acesta a fost întrebat de jurnaliștii...

Premierul Japoniei, Shigeru Ishiba, a adormit în timpul numărării voturilor pentru realegerea sa

Shigeru Ishiba, președintele Partidului Liberal Democrat (PLD), aflat la putere în Japonia, a fost văzut adormind luni în parlament, unde a fost reales prim-ministru. O...

România atinge cel mai mare preț al energiei din 2024, pe fondul producției scăzute de energie regenerabilă

Scăderea producției de energie solară, cauzată de lipsa luminii solare, a dus la un deficit de producție, ceea ce a crescut semnificativ prețul energiei România...
Ultima oră
Pe aceeași temă