Luna august va fi cea mai bună pentru turismul estival din ultimul deceniu. „România liberă“ vă prezintă cum puteți ajunge cel mai repede și cel mai ieftin la malul mării – cu mașina, cu trenul sau cu autocarul.
Locurile de cazare sunt vândute deja pentru următoarele săptămâni pe tot litoralul românesc. „Capacitatea de cazare este ocupată în proportie de 100%, nu numai în Mamaia, dar și în stațiunile din sud. Până pe 15 august, cel puțin, avem rezervări, nu mai este nimic liber”, spune Nicolae Bucovală, președintele Asociației Patronale Mamaia. În prezent, spune acesta, peste 170.000 de turiști își petrec vacanța la malul mării.
Cu siguranță, confirmă Bucovală, vorbim nu numai despre cea mai bună lună august, dar și despre cel mai bun sezon estival din ultimii 8-10 ani. Lucrurile vor sta bine, în opinia sa, și după 25 august, când tarifele de cazare vor scădea.
Turiștii dau năvală pe litoral, dar drumul până acolo nu e deloc scurt. Chiar dacă, până la Constanța, avem și autostradă, și cale ferată de viteză, lucrurile se complică mai departe, spre stațiunile din sudul litoralului.
Ba chiar și pentru a ajunge în Mamaia, în weekend, când numărul turiștilor care vin pentru cluburi și distracție crește exponențial, drumul se lungește brusc. Sâmbătă seară, de exemplu, la intarea în stațiune, dinspre Constanța, se aștepta și aproape o oră în coloană.
Blocaje în sudul litoralului
Dar să vedem cât durează drumul spre litoral și cât costă cu mașina, trenul și autocarul. De la București până la Mangalia, pe șosea sunt 255 km, care cu mașina sunt străbătuți, în condiții ideale, potrivit site-ului specializat viamichelin.com, în trei ore și nouă minute. Costul unui drum dus-întors, potrivit aceluiași site, care ia în considerare atât taxa de pod de la Fetești, cât și rovinieta pe o săptămână, este de 333 de lei. Luând în considerare un cuplu, călătoria ajunge la 166,5 lei de persoană. Dacă în mașină se urcă două cupluri, costul scade semnificativ, la numai 83,25 lei de persoană.
Cu autocarul, drumul durează mai mult, și anume patru ore și 25 de minute, potrivit site-ului autogari.ro, și costă 60 de lei de persoană dus, adică 120 de lei dus-întors. Atât cu mașina personală, cât și cu autocarul, timpul de parcurs este pur teoretic, având în vedere că circulația se gâtuie și la podul de la Agigea, aflat în reparații de mai bine de cinci ani, și mai departe, între Eforie Nord și Eforie Sud. Chiar ieri, CNADNR a anunțat că se mențin până la 1 septembrie restricțiile pe podul de la Agigea.
Mai există varianta cu trenul. Garniturile CFR Călători străbat distanța de 268 km dintre București și Mangalia într-un interval cuprins între patru ore și patru minute și cinci ore și 17 minute. Prețul unui bilet dus-întors este cuprins între 62 de lei (la Trenul Tineretului, cu plecare din București-Nord la 2,55 dimineața) și 120 de lei la celelalte.
Pentru a scoate transportul aproape pe gratis, CFR Călători a lansat și o ofertă pentru cei care vor să meargă la mare mai multe weekend-uri. Biletul de week-end oferă posibilitatea călătoriei cu reduceri de până la 35% pe orice rută tur-retur, cu orice tren, în funcţie de numărul weekend-urilor alese dintr-o lună (2, 3 sau 4). De exemplu, cu Trenul Tineretului se poate ajunge de la București la Constanța cu doar 23 de lei.