Comisia parlamentară a modificat prevederile cu privire la administrațiile portuare și managementul acestora, dar și în privința utilizării infrastructurii portuare.
În urma anchetei realizate în Portul Constanța, dar și a analizei evoluțiilor economice din exploatarea portuară de la Dunărea Maritimă, comisia parlamentară de anchetă a modificat legislația referitoare la exploatarea portuară, respectiv Ordonanța 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi şi pe căile navigabile interioare.
Noile prevederi legislative sunt menite să reformeze sistemul, începând de la introducerea unor noi reguli referitoare la utilizarea infrastructurii portuare la depolitizarea managementului administrațiilor portuare. Potrivit deputatului PNL Mircea Toader, principalele modificări se referă la înlocuirea actualelor contracte de închiriere a infrastructurii cu contractele de subconcesiune, acordate pe o durată de maximum 49 de ani, în funcţie de investiţiile realizate şi de numărul de locuri de muncă create:
„Contractele de subconcesiune vor fi stabilite, negociate, pe o perioadă de maximum 49 de ani, ținându-se cont de valoarea investițiilor realizate, conform unei grile, cum este în marile porturi europene, Anvers și Rotterdam. Spre exemplu, ca să poți să ai un contract de concesiune de 49 de ani trebuie să realizezi investiții de cel puțin 250 euro pe metrul pătrat, în asta intrând și reparațiile. Noi am mai introdus încă un criteriu, numărul de locuri de muncă create ca urmare a investiției“, ne-a declarat Mircea Toader. Fiecare operator portuar va plăti o redevență care poate fi redusă sau majorată în funcție de volumul de mărfuri operat portuar: „Un alt element foarte important este că vor fi introduse clauze de trafic. Asta înseamnă că ești obligat ca în danele pe care le operezi să ai trafic, în funcție de specificul danei. Se stabilește traficul ce corespunde unei anumite redevențe.
Dacă nu îl îndeplinești, ai penalizare prin mărirea redevenței. Dacă ai trafic mai mare, micșorezi redevența până la jumătate. Modul de echilibrare și de calcul se face o dată la 5 ani. Valorile redevențelor vor fi egale. Nu va exista o redevență diferită de la un operator la altul în zona respectivă“, a mai adăugat Toader.
Depolitizarea administrațiilor portuare
În privința managementului, se renunță la Ordonanța 109, prin care este introdus managementul privat în instituțiile publice, pentru că prin prevederile acestei ordonanțe nu a putut fi stopată politizarea administrațiilor portuare, noua lege prevăzând criterii de numire a managerilor numai în baza experienței profesionale.
„În această lege intervenim și în management. Ieșim de sub incidența Ordonanței 109, fiindcă s-a dovedit că în baza unui concurs câștigau manageri de o anumită calitate, dar toți erau în continuare politizați. Am constatat că nu s-a făcut nici un pas înainte. Am descoperit manageri vicepreședinți de partide la nivel local. Condiția pe care o punem în lege este vechimea în specialitate. Managerul trebuie să aibă obligatoriu o vechime de zece ani, iar ceilalți care sunt în consiliul de administrație trebuie să aibă cinci ani vechime. Și atunci poate să fie și mare membru de partid, nu am nimic împotrivă dacă este bun profesionist“, a mai precizat deputatul liberal.