Circa 450 de milioane de euro vor fi alocate pana in anul 2010 Aeroportului International Henri Coanda, suma care se va adauga fon-durilor de 280 milioane de euro alocate de la inceperea proiectului de modernizare in 1994.
"Programul strategic de dezvoltare a Aeroportului Otopeni are in vedere un orizont de timp pana in 2020 si ia in calcul studiile privind estimarile traficului aerian si miscarile de aeronave. Dupa anul 2007, traficul va creste semni-ficativ si pentru asta ne pregatim inca de pe acum”, a spus ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Gheorghe Dobre. Programul inceput in anul 1994 a avut ca obiectiv dezvoltarea capacitatii pana la sase milioane de pasageri anual. Anul trecut au fost procesati circa 3.000.000 pasageri. Prima faza de dezvoltare a constat in constructia platformelor pentru parcarea aeronavelor, iar in anul 1998 a fost deschis noul terminal pentru plecari internationale. Faza a doua a planului de dezvoltare a avut in vedere cresterea capacitatii terminalului de sosiri internationale, construirea unei parcari supraetajate in fata terminalului sosiri, completarea caii de rulare a pistei 2 si modernizarea centralelor termice, a statiilor de pompare si a instalatiei de balizaj. In acest moment la Henri Coanda modernizarea se afla in faza a doua extinsa, in care va fi construit corpul de legatura intre terminalul plecari si cel de sosiri. De asemenea, va fi modernizat conform standardelor europene sistemul de balizaj si va fi imbunatatit sistemul de securitate.
In luna februarie a devenit operational un sistem de analiza tomografica a bagajelor de cala, cu mai multe trepte de securitate, care permite procesarea a 1.800 de bagaje pe ora, nivel care poate fi extins pana la 2.600 bagaje/ora. Valoarea investitiei s-a ridicat la circa sapte milioane de euro.
Ultima etapa a programului de dezvoltare va avea in vedere extinderea terminalului de pasageri, cu inca patru module, cu 80 de porti de imbarcare, dintre care 40 echipate cu punti de imbarcare/debarcare, care va ocupa o suprafata de 350.000 mp. Un alt proiect are in vedere construirea de platforme de parcare pentru aeronave, cu 70 de locuri si racorduri la sistemul de piste, obiectiv cu o suprafata estimata de 400.000 mp. Planul mai prevede constructia a aproximativ cinci kilometri de cai de rulare, a unor parcari supraetajate cu trei-patru niveluri si o capacitate de 20.000 de locuri, realizarea a zece kilometri de drumuri de incinta, a unei platforme multimo-dale cargo si a unui parc tehno-logic high-tech.
Infrastructura cu autostrada si cale ferata pentru metrou
Dezvoltarea zonei aeroportuare Otopeni contine constructia mai multor zone conexe de infrastructura. Astfel, printre obiectivele conexe acestui proiect se numara realizarea a patru kilometri de autostrada pana la autostrada Bucuresti-Ploiesti, realizarea a patru kilometri de cale ferata si a patru kilometri de cai pentru metrou. De asemenea, va fi construita o statie subterana multinivel tren-metrou, un centru de afaceri de aproximativ 5.000 metri patrati si un hotel cu o capacitate de aproximativ 200 camere.
Negocierile vor porni de la 10 euro metrul patrat
"Pentru realizarea acestui program este necesara achizitia a 600 de hectare de teren, cuprins intre cele doua piste si in zona de nord-est a platformei aeroportuare. Am prezentat Guvernului un proiect de lege pentru achizitia de terenuri, aprobat saptamana trecuta de Executiv si care urmeaza sa intre in Parlament. Vom negocia cu proprietarii pentru exproprierea de terenuri pentru utilitate publica. Daca nu vor sa plece de bunavoie, exista instante de judecata. Nu le vom da terenuri in alta parte, vor fi despagubiti in bani, negocierile urmand sa porneasca de la circa 10 euro pe metru patrat”, a adaugat Dobre. Potrivit ministrului, procesul de expropriere va incepe imediat ce legea va fi adoptata.