Copilotul Răzvan Petrescu, cel care îl însoțea pe Adrian Iovan la manșa avionului prăbușit în 20 ianuarie 2014 a declarat, luni, după publicare raportului CIAS că i-a sugerat comandantului să se întoarcă la Sibiu, dar acesta a respins sugestia și a continuat zborul, anunță Mediafax.
Petrescu a spus că în momentul în care a văzut că vremea se înrăutățește i-a sugerat comandantului Adrian Iovan să întrerupă misiunea la Sibiu , dar acesta a refuzat. ”Copilotul nu este niciodată în măsură să îl tragă la răspundere pe comandant”, a spus Petrescu.
Întrebat dacă consideră că Adrian Iovan este vinovat pentru prăbușirea aeronavei, copilotul a spus că nu poate afirma acest lucru. ”Nu cred că este un vinovat negru pe alb. Prin natura meseriei, a încercat să continue misiunea și a supraevaluat puțin aeronava, dar nu poți afirma că Adrian Iovan este direct vinovat”, a afirmat copilotul Răzvan Petrescu.
El a mai spus că din momentul în care a apărut givrajul a fost însărcinat cu pilotarea efectivă, în timp ce Adrian Iovan încerca să degivreze carburatoarele. ”Fiecare știa ce avea de făcut și nu au fost foarte multe discuții între noi”, a mai spus Petrescu.
”Din momentul în care ni s-au oprit motoarele au știut cert că urmează impactul cu solul”, a completat Răzvan Petrescu.
În urma accidentului aviatic din Apuseni, Răzvan Petrescu a fost spitalizat timp de o lună la Spitalul Judeţean de Urgenţă din Cluj, fiind operat de mai multe ori la picioare, ultima intervenţie din 2014 având loc în luna septembrie. În luna mai a acestui an, Răzvan Petrescu, care urmează să fie operat din nou, s-a întors la manşă după un an şi trei luni şi îşi desfăşoară activitatea ca instructor de zbor la Şcoala Superioară de Aviaţie.
Luni, la aproape doi ani de la tragedia aviatică din Munții Apuseni, reprezentanții Centrului de Investigaţii pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (CIAS) au anunțat concluziile anchetei tehnice făcute în acest caz. Raportul are 158 de pagini și a fost întocmit împreună cu specialiști din Marea Britanie – stat de fabricație a aeronavei și SUA, unde au fost fabricate motoarele.
Principala concluzie a specialiștilor care au întocmit acest raport este că motoarele aeronavei s-au oprit din cauza givrajului sever.
”Pe parcursul acestui zbor, aeronava s-a confruntat cu un givraj nu la nivelul structurii, ci la nivelul carburatoarelor motoarelor, ceea ce nu a permis aeronavei să atingă altitudinea de 11.000 de picioare (…) Din cauza givrajului, deasupra plafonului de nori s-a produs blocarea motoarelor”, a declarat Eugen Suciu, membru al comisiei de investigatie în cadul CIAS.
În urma prăbușirii aeronavei, pilotul Adrian Iovan și studenta Aura Ion și-au pierdut viața, în timp ce copilotul Răzvan Petrescu a suferit mai multe răni la nivelul picioarelor, fiind operat în repetate rânduri.