Curtea de Justiţie de la Luxemburg a decis din nou că taxa de poluare, stabilită de autorităţile române, este contrară dreptului UE. În replică, oficialii de la Bucureşti vin cu un nou proiect de lege, pe care îl declară imbatabil.
Taxa de poluare, în diferitele ei variante care au fost în vigoare în ultimii trei ani, a stârnit nemulţu-miri în instanţele europene, care au dat deja câştig de cauză câtorva români ce au dat în judecată statul pentru a-şi recupera banii. Ultima decizie prin care autori-tăţile române sunt puse la colţ a venit săptămâna trecută din partea Curţii de Justiţie de la Luxemburg. Instituţia a stabilit că taxa noastră de poluare este contrară dreptului Uniunii Europene.
Cinci modificări şi mai multe proiecte
Din 2008, de când a fost aprobată pentru prima dată, taxa de poluare a tot fost modificată, ajungându-se la cinci variante în trei ani. La început a fost OUG nr. 50/2008, modificată apoi de câte două ori pe an, prin OG. nr. 208/2008, 218/2008, 7/2009 şi 117/2009. Am fi tentaţi să credem că după atâtea modificări, autorităţile române au nimerit varianta corectă, care să respecte legislaţia UE, dar nu a fost aşa. Curtea de Justiţie de la Luxemburg ne-a atras atenţia că nici ultimele variante nu sunt bune şi vom fi nevoiţi să o luăm de la capăt. Am încercat să aflăm de la ministrul Mediului, Laszlo Borbely, de ce nu se poate da o lege care să fie în conformitate cu normele europene şi de ce apar atâtea schimbări. „Nu este nici o noutate în ceea ce priveşte decizia Curţii de la Luxemburg. Nu e prima sau ultima dată când se ajunge la asemenea decizii. În cel puţin patru state se aplică taxe asemănătoare, iar în Danemarca şi Austria au mai fost unele discuţii. Şi în Ungaria s-a modificat taxa”, a declarat ministrul Borbely.
Ce se poate face pe viitor pentru a nu mai fi mustraţi de instanţele europene? Ca de fiecare dată până acum, există un nou proiect al guvernanţilor, care promit să rezolve toate problemele şi lucrurile să intre pe făgaşul normal. Ministrul Borbely, spre exemplu, a promis că prin proiectul care se află acum la semnat se vor rezolva problemele de discriminare invocate de instanţele europene.
În ultimele luni au fost vehiculate mai multe proiecte, iar ultimul dintre acestea prevede introducerea taxei generale de poluare pentru toate autovehiculele pentru a nu mai exista discriminări.
„Taxe discriminatorii, oricum le-ar pune”
Modificarea de aşa multe ori a taxei de poluare de către Guvern ar fi fost făcută din prostie, e de părere Adrian Moraru, directorul Institutului pentru Politici Publice (IPP). „E vorba de prostie şi rea intenţie a guvernelor. Suntem ridicoli, iar guvernanţii sunt penibili. Fug de diverse decizii şi spun că au dat o nouă lege. În opinia mea, cea mai bună taxă auto e acciza pe benzină. Cu cât mergi mai mult cu maşina şi poluezi mai mult, să plăteşti mai mulţi bani”, a declarat Moraru. Acesta a precizat că nu e corect ca un român care cumpără o maşină foarte veche, pe care o ţine mai mult în faţa blocului şi poluează puţin timp atmosfera, să plătească aceeaşi taxă de poluare cu altul care foloseşte acelaşi gen de maşină zilnic.