Peste 6000 de elevi de clasa a VIII-a din judeţul Constanţa au susţinut, ieri, prima probă a simulării Evaluării Naţionale, cea la limba şi literatura română. Elevii au avut de rezolvat câteva cerinţe având ca text-suport poezia scrisă de Anatol E. Baconsky, intitulată “Zăpada sărută întinderile”. În partea a doua a primului subiect, elevii au avut de realizat o compunere în care să-şi exprime opinia despre semnificaţia titlului poeziei, pe structura textului argumentativ, încadrându-se în 150-250 de cuvinte. Şi în partea a doua a celui de-al doilea subiect elevii s-au mai întâlnit cu o compunere, de data aceasta fiind vorba despre redactarea unei scurte naraţiuni în care să se prezinte o întâmplare petrecută în timpul unei vizite reale/imaginare într-o zonă turistică, în 80-150 de cuvinte.
La ieşirea din sălile de clasă, cei mai mulţi dintr elevi au spus că subiectele au fost relativ uşoare însă foarte puţini şi-au dat note maxime. Din spusele copiilor, redactarea celor două compuneri le-a dat bătăi de cap.
Compunerile i-a pus în încurcătură
“A fost acceptabil dar mă aşteptam să ne dea genul epic sau altceva, nu explicarea titlului. Mă aştept la o notă de 8, maxim 9. Am făcut şi în clasă modele de simulări, unele au fost mai grele, altele mai uşoare”, ne-a spus o elevă de 9 şi 10 la română. “Nu a fost aşa greu. Am reuşit să termin toată lucrarea. Ma aştept la un 6-7. Nu ştiu dacă este totul corect. Am greşit mai mult la compuneri. Am avut de scris despre semnificaţia titlului şi nu m-am descurcat aşa bine. Nu este aşa dificil, numai că nu am înţeles eu semnificaţia titlului“, a fost de părere o altă elevă. “A fost destul de uşor. Dacă va fi aşa şi la vară la examen atunci va fi bine. Sper să iau la română în jur de 8. M-a pus în dificultate prima compunere. A fost destul de lungă, 15-20 de rânduri…Destul de greu ”, a completat un alt adolescent.
Grad mediu de dificultate
La rândul lor, profesorii de specialitate au spus că subiectele au fost concepute conform programei transmise de către Ministerul Educaţiei Naţionale, acestea având un grad mediu de dificultate. Itemii formulaţi au vizat evaluarea cunoştinţelor despre textul literar cât şi despre textul nonliterar. „Textul literar propus la subiectul I a avut un grad de dificultate mai ridicat în ceea ce priveşte nivelul de înţelegere a textului. Ceilalţi itemi formulaţi la subiectul I sunt asemănători cu ceea ce s-a mai dat copiilor ca şi model de rezolvare şi cu ceea ce s-a dat copiilor în anul şcolar anterior chiar la examenul de evaluare naţională. Compunerea în care să-şi exprime opinia despre semnificaţia titlului probabil că va ridica probleme întrucât este vorba despre înţelegerea propriu-zisă a unui text la prima vedere. Dar în ceea ce priveşte celelalte aspecte copiii pot să identifice imagini vizuale, imagini auditive, să coreleze conţinutul cu titlul şi să se raporteze atunci când explică titlul la semnificaţia întregului text aşa cum au învăţat în clasele gimnaziale”, a precizat profesor de limba şi literatura română la Şcoala „Ion Jalea”, Ana Gheorghe.
Proba la matematică
Astăzi, elevii claselor a VIII-a vor reveni în bănci pentru a susţine evaluarea la matematică. Pe 20 februarie se va desfăşura proba la limba şi literatura maternă pentru elevii aparţinând minorităţilor naţionale. Evaluările au fost şi un prilej pentru elevi de a se obişnui cu camerele de supraveghere din clase. Afişarea tuturor rezultatelor se va face pe 7 martie. Evaluarea Naţională va avea loc în luna iunie a acestui an.