-2.3 C
București
sâmbătă, 14 decembrie 2024
AcasăSpecialDE UNDE s-a inspirat Ecaterina Andronescu pentru BACALAUREATUL PROFESIONAL

DE UNDE s-a inspirat Ecaterina Andronescu pentru BACALAUREATUL PROFESIONAL

În cadrul strategiei sale pentru crearea de locuri de muncă şi creştere economică, Comisia Europeană a lansat o iniţiativă pentru a impulsiona recunoaşterea aptitudinilor şi competenţelor dobândite în afara cadrului şcolar şi universitar.

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu a propus de curând un proiect de lege prin care bacalaureatul să fie diferenţiat în funcţie de profilul pe care elevul l-a urmat în liceu.

Citeşte şi
Daniel Funeriu despre BAC-ul profesional: Este un fel de „bac cu buletinul”. Bacalaureatul trebuie să fie trecut de cei care învaţă

Hăncescu (FSLI): BACALAUREAT DIFERENŢIAT, un pas înainte pentru sistemul românesc de învăţământ

Decizia de modificarea a bacalureatului a fost adoptată, miercuri, de Comisia pentru Educaţie din Senat, astfel că de anul viitor, elevii vor putea fi examinaţi în mod diferenţiat la examenul de bacalaureat.

Potrivit propunerii minstrului, este vorba despre introducerea a două tipuri de BACALAUREAT: cel NAŢIONAL şi cel PROFESIONAL. Astfel, elevii au două şanse: fie să se orienteze spre piaţa muncii, fie spre o facultate.

Propuneri pentru educaţie- Bacalaureat profesional pentru elevii români, „Învăţarea non-formală” pentru europeni

Comisia Europeană a propus programul de „Învăţarea non-formală” cu scopul de a spori posibilităţile de angajare în special pentru tinerii şomeri şi persoanele cu puţine calificări formale, cum ar fi lucrătorii în vârstă şi cei slab calificaţi. Propunerea urmăreşte, de asemenea, îmbunătăţirea accesului la învăţământul superior, în special al studenţilor adulţi.

De asemenea, prin recomandarea sa, Comisia îndeamnă statele membre să stabilească sisteme naţionale pentru validarea învăţării non-formale şi informale până în 2015.

Acest lucru ar permite cetăţenilor să obţină o calificare integrală sau parţială pe baza aptitudinilor şi competenţelor dobândite în afara educaţiei formale.

Numai Finlanda, Franţa, Luxemburg şi Ţările de Jos dispun în prezent de sisteme cuprinzătoare pentru validarea învăţării non-formale şi informale, se arată într-un comunicat al Comisiei Europene.

„Obiectivul nostru este ca toţi cetăţenii să profite din plin de oportunităţile de învăţare disponibile pentru a-şi spori competenţele şi capacitatea de inserţie profesională, la locul de muncă, prin intermediul grupurilor societăţii civile sau prin intermediul internetului” a declarat Androulla Vassiliou, comisarul pentru educaţie, cultură, multilingvism şi tineret.

„Într-o perioadă cu un nivel ridicat al şomajului şi o creştere economică scăzută, este esenţial ca Europa să dezvolte combinaţia adecvată de aptitudini şi competenţe pentru a stimula competitivitatea, prosperitatea şi incluziunea socială,” a adăugat comisarul pentru educaţie.

Propunerea Comisiei va fi discutată de Consiliu şi urmează a fi adoptată de miniştrii educaţiei şi tineretului în luna noiembrie.

România în rând cu Europa

Patru state membre dispun în prezent de sisteme cuprinzătoare pentru validarea învăţării non formale şi informale:

În Franţa, toate calificările, cu excepţia profesiilor reglementate precum cele de medic, dentist, veterinar şi arhitect, pot fi obţinute prin validarea învăţării non-formale şi informale. Persoanele prezintă detalii cu privire la experienţele lor de învăţare şi aptitudinile/competenţele dobândite. Un juriu format din experţi numiţi de către ministerul de resort poate acorda o calificare totală sau parţială. Un sistem similar există în Luxemburg

În Ţările de Jos, oamenii pot să prezinte o descriere a experienţei lor unui furnizor recunoscut de „certificate de experienţă” în scopul solicitării de locuri de muncă sau a recunoaşterii formale de către o comisie de examinare. În Finlanda, legislaţia în materie de educaţie permite validarea experienţei în mai multe domenii şi la mai multe niveluri de educaţie.

Propunerea ministrului român al Educaţiei pare inspirată din cea a oficialilor europeni în contextul în care bacalaureatul profesional va pune accentul pe integrarea în câmpul muncii a tinerilor absolvenţi.

„Diploma de bacalaureat profesional pentru cei care se orientează pe piaţa muncii. Angajatorul îi reproşează că nu a fost în stare să ia nici măcar o diplomă de BAC, adică o finalitate liceului. Diploma le atestă competenţele. Bacalauratul profesional va consta în următorul examen: un proiect şi o probă practică şi o lucrare scrisă la educaţia antreprenorială. Pentru că disciplina aceasta o parcurg toţi”, a declarat, miercuri, ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu.

Bacul profesional nu va permite urmarea studiilor universitare, cei care vor obţine o astfel de diplomă vor fi nevoiţi să intre pe piaţa muncii.

Propunerea ministrului Educaţiei a stârnit păreri diferite, fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, nu este de acord cu noua formă a bacalaureatului, acesta consideră că „Bacalaureatul trebuie să fie trecut de cei care învaţă.” 

„Actualul Guvern vrea să dea bacalaureatul şi celor care nu îl merită. I-a întrebat cineva pe cei peste 100 000 de elevi care au luat bacul dacă li se pare normal aşa ceva?”, susţine Funeriu.

Pe de altă parte, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Simion Hăncescu, crede că această propunere este un pas înainte pentru învăţământul românesc.

„Este un prim pas care s-a făcut însă sperăm că se va ajunge şi la o reformă mai profundă a sistemului de învăţământ. Delegaţia noastră a susţinut, în ultimii ani, necesitatea organizării unui Bacalaureat diferenţiat pentru că rezultatele din acest an şi de anul trecut ne demonstrează că actuala formă de desfăşurare a Bacalaureatului nu mai e aplicabilă,” a declarat Hăncescu.

Proiectul de lege pentru modificarea bacalaureatului va fi supus votului, miercuri, în plenul Senatului.

 

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă