15.2 C
București
duminică, 22 septembrie 2024
AcasăSpecialComparaţie ŞOCANTĂ între salariile profesorilor din Europa. Dascălii din România, UMILIŢI

Comparaţie ŞOCANTĂ între salariile profesorilor din Europa. Dascălii din România, UMILIŢI

În România, un profesor este plătit cu 9,3 lei net (2,09 euro) pe oră, comparativ cu celelalte ţări europene, unde salariile sunt până la de 40 de ori mai mari, informează Mediafax.

„În România, salariul mediu orar din sistemul de educaţie este de 13 lei brut (2,92 euro) şi 9,3 lei net (2,09 euro). Un profesor debutant câştigă 7,08 lei pe oră brut (1,59 euro), iar un profesor cu gradul I şi o vechime de 25 de ani câştigă 14 lei pe oră brut (3,14 euro) şi 9,73 lei net (2,18 euro). Aceasta înseamnă că un profesor în România câştigă într-o lună cam tot atât cât câştigă un profesor din Luxemburg în patru ore sau cât unul din Polonia în 14 ore”, susţin reprezentanţii FSLI.

Cel mai mare tarif orar pentru profesorii de şcoală generală este în Luxemburg, respectiv 85 de euro, urmat de Danemarca – 57 de euro, Germania – 54 de euro, Anglia – 48 de euro, Belgia – 45 de euro, Irlanda – 44 de euro, Olanda – 42 de euro, Scoţia şi Finlanda – câte 41 de euro.

Acelaşi raport mai arată că salarii mai mari decât profesorii români au şi cei din Austria – 39 de euro, Norvegia – 36 de euro, Grecia – 35,3 euro, Spania – 34,7 euro, Slovenia – 34,5 euro, Polonia – 25 de euro, Cehia – 17 euro şi Ungaria – 16 euro.

Astfel, Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ cere Guvernului să adopte o lege de salarizare a personalului din învăţământ, deoarece un profesor din România câştigă într-o lună cât un cadru didactic din Luxemburg în patru ore.

FSLI a adăugat că studiul scoate în evidenţă că dascălii din România sunt umiliţi, atât timp cât salariile acestora sunt de 15 sau de 20 de ori mai mici decât cele ale dascălilor din Europa de Vest, mai ales că preţurile din România sunt similare cu cele din statele occidentale. FSLI a adăugat că salariile trebuie să crească semnificativ, astfel încât profesia de dascăl să devină atractivă. „De-abia după aceea este corect să se analizeze calitatea actului educaţional”, au mai arătat reprezentanţii federaţiei sindicale.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă