Banca Naţională a României (BNR) ar trebui să intervină în cazul băncilor care refuză să aplice legislaţia în vigoare, eventual prin demiterea unor conducători de bănci sau prin suspendarea autorizaţiei de funcţionare, şi nu prin simple avertismente, a declarat duminică avocatul Gheorghe Piperea, citat de NewsIn.
Aproximativ 3.700 de clienţi ai Volksbank România s-au constituit într-un grup care doresc rezolvarea problemelor semnalate în timp, fiind hotărâţi să ajungă în instanţă în cazul în care banca nu le va rezolva problemele pe cale amiabilă.
Gheorghe Piperea este partener coordonator al Piperea şi Asociaţii şi reprezintă grupul de clienţi nemulţumiţi ai Volksbank România care vor să deschidă primele acţiuni în instanţă.
„Cred că este momentul prielnic ca BNR să intervină pentru că este vorba despre o situaţie în care o serie de bănci refuză să aplice legislaţia în vigoare. Sunt bănci care nu vor să aplice hotărâri judecătoreşti care prevăd eliminarea în totalitate a acestui comision de risc, şi nu redenumirea lui. Sunt situaţii tipice în care BNR trebuie să intervină, fie prin demiteri de conducători de bănci, fie prin eventuale suspendări ale autorizaţiilor de funcţionare, şi nu prin simple avertismente”, a spus Gheorghe Piperea.
Clienţii Volksbank România contestă, printre altele, continuarea perceperii de către bancă a comisionului de risc deşi, potrivit OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, acest tip de comision ar trebui eliminat. De asemenea, aceştia contestă modul de calcul al dobânzii, solicitând astfel restituirea sumelor pe care le consideră percepute suplimentar faţă de prevederile contractului.
„Comisionul de risc este rebotezat comision de administrare, dobânda de referinţă este o ciudăţenie de calcul între EURIBOR şi indicele de referinţă internă al băncii, în loc de EURIBOR. Este vorba despre plăţi ilegale”, a menţionat duminică avocatul Gheorghe Piperea, prezent la întâlnirea organizată de clienţii nemultumiţi ai Volksbank România.
Acesta a menţionat că aproximativ 16 bănci pot fi date în judecată în perioada următoare. „Sunt contactat de încă patru sau cinci asociaţii, în afara de clienţi ai Volksbank România care deja au semnat contracte cu mine”, a mai spus Piperea. Acesta a adăugat că sunt multe case de avocatură care au preluat procese de acest gen, de dimensiuni mai mici sau mai mari.
„Un proces de protecţia consumatorilor durează de obicei cam 20 de luni, dar când e vorba de un proces colectiv de o asemenea anvergură ar trebui să dureze mai puţin, aproximativ 6 luni. Şansele de a câştiga nu sunt de 100%, dar cu certitudine sunt mai mari de 50%”, a spus Piperea, care a adăugat că există posibilitatea ca acest proces să fie pierdut în condiţiile în care acesta depinde de anumite lucruri obiective sau chiar subiective.