» Epava motonavei "Transilvania", cu care occidentalii si-au facut croazierele de vacanta pe Mediterana pana in anii ‘70, este taiata in bucati si dusa la topit.
» Vasul s-a scufundat acum 29 de ani in Dana 18 din portul Galati.
Dupa 29 de ani de la scufundarea navei la Dana 18 din Portul Galati, epava motonavei "Transilvania" este scoasa la suprafata, bucata cu bucata. In perioada urmatoare, vor incepe si operatiunile de ranfluare a cargoului "Slatina", rasturnat in vara lui 1991 la Dana 35, din Portul Bazinul Nou. In mai 2007, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a vizitat portul Galati si a constatat la fata locului "efectele nepasarii si indolentei" autoritatilor de la departamentul transporturilor navale, care blocau operarea portuara la cele doua dane, asa ca in acest an ministerul a alocat 5,6 milioane euro pentru ranfluarea epavei motonavei "Transilvania" si alte 3,2 milioane euro pentru scoaterea la suprafata a epavei cargoului de 4.800 tdw "Slatina". Ranfluarea motonavei costa de fapt peste 14,3 milioane euro, restul de bani fiind acoperit de compania nationala Administratia Porturilor Dunarii Maritime.
In 1983, cand nivelul Dunarii a fost suficient de scazut, din ape a mai fost scoasa o parte a epavei, dar acum este scos restul, 3.500 tone de metal acoperit cu aluviuni. "Transilvania" a fost una dintre navele de lux ale flotei maritime romanesti, fiind cunoscuta ca "Lebada Mediteranei". Motonava a intrat in dotarea flotei romanesti in vara lui 1938, cand flota comerciala a fost dotata cu doua nave de pasageri moderne, "Transilvania" si "Basarabia", construite la santierele "Burmeister&Wein" din Copenhaga. "Transilvania" a acostat pentru prima oara in portul Constanta la 26 iunie 1938, iar "Basarabia" a venit in tara pe 26 septembrie. In anii ce au urmat, cele doua motonave au efectuat croaziere de lux pe Marea Neagra si Mediterana, oferindu-le celor 412 pasageri care puteau calatori la bordul uneia dintre cele doua motonave conditii de calatorie la standarde inernationale.
Inceputul sfarsitului
Dupa izbucnirea celui de al doilea razboi mondial, motonavele au fost adapostite in Bosfor, fiind aduse in tara la sfarsitul lui 1944, cand frontul se indepartase spre vest. In 1945, motonava "Basarabia" impreuna cu navele "Ardealul", "Dacia" si "Alba Iulia" au fost luate de sovietici, in contul despagubirilor de razboi impuse Romaniei. Asa ca, din cele doua nave de croaziera, a ramas in dotarea flotei romane numai "Transilvania".
Din octombrie 1945, motonava si-a reluat cursele pe mare, primul voiaj fiind facut la Haifa, cu emigranti evrei. Apoi, pana in anul 1975, "Transilvania" a navigat pe marile lumii, efectuand croaziere pentru mari companii de turism din Occident. In acea perioada si-a castigat renumele de "Lebada Mediteranei".
In 1975, a acostat la Dana 26 din portul Constanta, pentru reparatii capitale. Din cauza lipsei fondurilor, inceperea reparatiilor a fost amanata. Chiar si in aceste conditii, pentru "Transilvania" erau foarte multe oferte. Institutul de Marina "Mircea cel Batran" din Constanta solicita nava pentru a fi folosita ca nava-scoala, Oficiul National de Turism "Carpati" o voia pentru a o transforma in hotel plutitor in portul Tomis, iar administratia Santierului "Burneister & Wein", unde fusese construita, voia sa o cumpere pentru a fi expusa la Muzeul Naval din Copenhaga. Statul roman nu a dat curs nici uneia dintre aceste variante si in martie 1979 a fost dusa pentru reparatii la santierul Naval Galati.
La Dana 18 din portul Galati, pozitia motonavei era pusa in pericol din cauza fluctuatiilor nivelului Dunarii. Comandantul Octavian Plesoianu a cerut schimbarea pozitiei navei, dar autoritatile portuare nu au luat nici o masura. Pe 9 septembrie 1979, la ora 8 si un sfert, una dintre paramele prin care nava era legata la cheu a fost suprasolicitata din cauza scaderii nivelului Dunarii, s-a rupt, iar "Transilvania" s-a culcat usor pe partea stanga, scufundandu-se. Asa s-a mai dus o parte din gloria flotei romanesti. Acum e scoasa din ape, bucata cu bucata, si e dusa la fier vechi.