Senzorii pe care primarul general a dat vina pentru întârzierea inaugurării pasajului Basarab au fost montaţi deja. De fapt, constructorii mai au de lucrat cel puţin 45 de zile.
Primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, a dat pentru Pasajul Basarab, întârziat deja doi ani, un termen de finalizare care „nu avea treabă cu stadiul lucrărilor”, spune viceprimarul general Mircea Raicu. La sfârşitul lunii martie, când ar fi trebuit inaugurat pasajul, Oprescu a făcut o vizită pe şantier şi a spus că obiectivul nu este gata, pentru că mai sunt de montat senzori seismici. Totuşi, oficiali ai primăriei au declarat ieri pentru România Liberă că pasajul are deja „senzori seismici conectaţi la Institutul Naţional pentru Fizica Pământului de la Măgurele şi senzori de trafic, la nivelul solului”. Mai trebuie făcută conexiunea între sistemul de management al traficului şi dispeceratul de la Institutul pentru Fizica Pământului, iar softul care transmite informaţia pentru a fi afişată pe panourile de avertizare trebuie upgradat.
Raicu a confirmat că nu senzorii sunt motivul real pentru care a fost amânată deschiderea pasajului. „Motivul real este că nu s-au terminat lucrările, acum se munceşte la montarea parape-ţilor şi mai durează cel puţin până la 15 aprilie”, a spus viceprimarul. Mai mult, Raicu a precizat că senzorii se puteau monta şi după ce pasajul era gata.
Asocierea Astaldi-FCC Construcccion, care se ocupă de construirea pasajului, spune însă că lucrările vor dura chiar mai mult. „Acum se lucrează la pretensionarea hobanelor de la pod, iar la sol se lucrează în zona Orhideelor. Mai avem lucrări de finisare la poduri, viaducte, iluminat public şi arhitectural”, spune Grigorie Verenciuc, director executiv la Astaldi-FCC Construcccion. „După ce vom primi undă verde de la proiectant, se va trece la montarea căii de rulare pentru tramvaie şi amenajarea staţiei RATB. Finalizarea lucrărilor depinde de momentul la care proiectantul ne dă ok-ul pentru podul hobanat, de atunci va mai dura aproximativ o lună, o lună şi jumătate”, a adăugat el.
Senzorii sunt utili pentru a-i avertiza pe şoferi cu câteva zeci de secunde înainte de producerea unui seism important. Informaţia ar urma să fie afişată pe mai multe panouri instalate pe pasaj, pentru a se evita ca podul lung de doi kilometri să fie foarte încărcat cu maşini în momentul producerii cutremurului, potrivit primăriei. Modelul a fost preluat din Japonia, unde s-a observat că în acest fel se poate reduce numărul eventualelor victime. Pe de altă parte, Victorin Toader, directorul Institutului de Seismologie Aplicată, spune că senzorii de pe pod nu i-ar ajuta direct pe şoferi să afle despre cutremur, ci le vor fi de folos constructorilor, pentru a şti cum a fost afectată structura de rezistenţă a pasajului după un seism major.