Segmentul din Autostrada Transilvania care va fi inaugurat de autoritatile romane pe data de 1 decembrie nu va putea oferi soferilor conditiile unui trafic decent, deoarece compania constructoare, Bechtel, nu va finaliza pana atunci toate lucrarile pe care le presupune o astfel de constructie. Asta nu-i impiedica insa pe politicieni sa inaugureze de Ziua Nationala a Romaniei bucata de autostrada neterminata.
Ceremonia inaugurarii primului segment din Autostrada Transilvania va avea loc pe data de 1 decembrie, intre cele doua tururi ale alegerilor prezidentiale, chiar daca acest segment nu este gata. De pilda, la nodul rutier de la Turda mai este de construit o bretea rutiera, asa ca nodul acesta este nefunctional. Totusi, pentru ca pe bucatica de autostrada din judetul Cluj sa poata circula masinile, reprezentantii Bechtel au decis sa amenajeze un sens giratoriu temporar, care va face legatura intre segmentul de autostrada si drumul national Alba Iulia-Turda. Segmentul Turda-Gilau, la randul sau, nu este decat o parte a tronsonului 2 B Campia Turzii-Gilau. Intregul tronson are o lungime de 42 kilometri, dar pe segmentul lung de 9 kilometri dintre Turda si Campia Turzii nimeni nu a infipt nici macar un harlet.
Mai mult, autoritatile inca nu au expropriat toate parcelele de teren si nici nu au mutat retelele de utilitati de pe traseul autostrazii. La fel, doar o treime din depozitele de otravuri de la fostele Uzine Chimice Turda, peste care va trece autostrada, au fost mutate. Pentru restul haldelor cu deseuri chimice, autoritatile nu au mai avut bani. Managerul pentru comunicare al Bechtel, Bogdan Sgarcitu, spune ca segmentul Turda-Campia Turzii, lung de aproximativ 9 kilometri, ar putea fi gata anul viitor, daca statul roman va pune la dispozitia constructorului terenurile si sumele de bani necesare. Pana atunci, Bechtel spune ca lucreaza pe datorie. Din cauza lipsei banilor, Ministerul Transporturilor nu a putut plati transa pentru luna octombrie. Iar pana la votarea unui nou guvern nici nu sunt sanse sa o plateasca, pentru ca Executivul condus de Emil Boc nu poate initia o rectificare bugetara. Cu toate acestea, reprezentantii Bechtel spun ca lucrarile au avansat serios.
"Mai avem de turnat doar stratul de uzura pe cateva sute de metri. Practic, este vorba de o zi de munca", a spus Bogdan Sgarcitu. El spune ca segmentul de autostrada va fi gata la timp. In fapt, noua cale rutiera va functiona ca o centura de ocolire a Clujului si va prelua o parte a traficului greu din oras. Lucrarile la celalalt tronson de autostrada, cel dintre Bors si Suplacu de Barcau, sunt gata doar in proportie de 30 la suta. Reprezentantul Bechtel spune ca, daca autoritatile romane vor asigura o finantare corespunzatoare, anul viitor, pe acest tronson ar putea fi gata primii 30 de kilometri. Autostrada dintre Campia Turzii si granita cu Ungaria ar putea fi data in folosinta cel mai devreme in anul 2012. Nu este pentru prima oara cand Autostrada Transilvania are parte de inaugurari electorale.
In iunie 2004, fostul premier PSD Adrian Nastase a inaugurat santierul autostrazii, exact intre cele doua tururi de scurtin pentru Primaria Cluj-Napoca. Evenimentul a fost folosit pentru promovarea colegului sau de partid Ioan Rus. Lucrarile efective la autostrada au inceput insa abia in septembrie 2004.