5.2 C
București
marți, 5 noiembrie 2024
AcasăSpecialRl Incognito: Dacia 1300, impinsa pe sest catre cimitirul de masini

Rl Incognito: Dacia 1300, impinsa pe sest catre cimitirul de masini

Autoturismele romanesti vechi, in special Dacia 1300 si 1310, au zilele numarate pe drumurile publice. Registrul Auto Roman este acuzat ca vrea sa scoata masinile din circulatie prin intermediul statiilor autorizate pentru a efectua Inspectia Tehnica Periodica. Acest lucru le-a fost confirmat reporterilor incognito ai Romaniei libere chiar de angajatii mai multor unitati ITP, care au refuzat sa acorde viza de trecere unei Dacii 1310, nu din cauza starii tehnice, ci pentru ca „RAR este mult mai drastic in privinta acestor autoturisme”. „Cum nu poate exista o lege, ca s-ar ridica prea multa lume impotriva, se folosesc de noi, sa nu le mai dam revizia. si politia, cand prinde o Dacie pe traseu, imediat opreste actele soferului sub pretext ca nu ar corespunde tehnic”, ne-a spus un inginer de la un service autorizat din Bucuresti.

 

De altfel, multi oameni s-au plans in ultima perioada ca, atunci cand merg cu masinile romanesti vechi la revizie, mecanicii le cauta nod in papura pentru a-i respinge. Reprezentantii Registrului Auto Roman neaga insa ca ar fi luat o asemenea decizie. „Am auzit de zvonul asta, dar noi nu incurajam asa ceva. Service-urile nu vor sa se puna rau cu clientii cand ii resping si dau vina pe RAR”, a declarat Iza Gherhes, purtatorul de cuvant al institutiei. In Romania exista in acest moment peste doua milioane de autovehicule noneuro, din care o mare parte reprezinta Dacia 1300 si 1310.

 

Masinile vechi, noneuro, vor fi scoase din circulatie din 2011 de catre Comisia Europeana – a fost stirea care anul trecut a speriat romanii, in special pe cei care aveau in curte o Dacia 1300 sau 1310. Mai mult de jumatate din parcul auto din Romania este format din autoturisme non-euro (peste doua milioane de unitati). Forumurile auto au explodat. „Ce vom face noi cu aceste masini, le vom tine ca amintire, ca obiect decorativ?”, se intreaba un proprietar pe site-ul clubaudi.ro.
Dupa un timp, lucrurile s-au mai linistit. Comisia Europeana nu a luat nici o decizie in acest sens, iar statul roman a continuat doar sa promoveze programul „Rabla”, fara a mai aduce in discutie ideea interzicerii vechiturilor pe roti. Cu toate acestea, proprietarii autoturismelor romanesti vechi, in special Dacia 1300 constata ca impotriva lor se desfasoara o adevarata prigoana cu scopul de a elimina din circulatie aceste masini. Pretextul este starea lor tehnica.

 

O data la doi ani, orice autovehicul trebuie sa treaca printr-o inspectie tehnica periodica (ITP), ce atesta faptul ca este sigur pentru a circula pe drumurile publice. Controalele se fac in service-uri sau statii autorizate de Registrul Auto Roman. Detinatorii de Dacii descopera insa ca le este tot mai greu sa obtina aceasta viza. „Se feresc de noi. Multi nu mai vor sa ne dea revizia tehnica nici macar daca le dam spaga. Majoritatea ne spun ca exista un ordin nescris de la RAR sa nu ne mai lase sa iesim pe strada”, s-a plans Mihai Barbu, un cititor al cotidianului nostru.
Ulterior, am constatat ca numarul celor care declara ca au trecut printr-o situatie similara este mult mai mare. Am decis atunci sa verificam chiar noi daca plangerile cititorilor sunt intemeiate.

„Si politistii, cand prind o Dacie, imediat opresc actele soferului”
Am imprumutat o Dacia Liberta din 1994, a carei viza de inspectie tehnica periodica expirase de aproximativ un an. Ca sa le dam inginerilor din statiile ITP cat mai putine motive sa ne respinga, am schimbat intr-un service autorizat toate piesele defecte, ba mai mult, am acoperit partial si petele de rugina de pe tabla. Cheltuielile s-au ridicat la peste 1.000 lei, suma destul de mare pentru o astfel de masina. Efortul depus nu ne-a servit insa la nimic. Desi am strabatut Bucurestiul de la un capat la altul, desi unii dintre mecanici au vazut cu ochii lor ca piesele importante din autoturismul nostru sunt noi, ne-au alungat motivand ca nu vor sa aiba de-a face cu o Dacia veche. „RAR vrea sa scoata aceste masini din circulatie.

Cum nu poate cu o lege, ca s-ar ridica prea multa lume impotriva, se folosesc de noi, sa nu le mai dam revizia. si politistii, cand prind o Dacie pe traseu, imediat opresc actele soferului, ca nu corespunde tehnic”, ne-a explicat Andrei P., un inginer dintr-o statie ITP din zona Rahova. Opinia aceasta e raspandita si printre angajatii altor unitati de profil. Un inginer din Berceni ne-a spus ca inspectorii RAR reverifica aproape toate Daciile care ajung la el sa obtina revizia tehnica, iar service-ul risca amenzi mari.

» Reporter: De ce nu mai primiti Daciile?
Inginer: Trebuie sa le resping de mai multe ori, ca nu mai corespund.

» R.: Nu cumva au facut cei de la RAR normele mai drastice?
I.: Da. Cum vine o Dacie la mine pentru ITP, apar inspectorii sa o verifice. Odata, au gasit la o masina un joc la rulmenti mic si tot au respins-o.

Explicatiile inginerului se refera la faptul ca toate service-urile autorizate pentru ITP sunt conectate printr-o retea informatica la un calculator al Registrului Auto Roman. In momentul in care un vehicul este verificat,  toate datele acesteia ajung automat la RAR. Uneori, inspectorii Registrului blocheaza pe rampa anumite autoturisme, pentru a fi reverificate. Scopul acestui sistem este, teoretic, de a preveni situatiile in care masinile primesc viza ITP pe spaga, fara sa corespunda conditiilor legale.
Teama inginerului de la statia din Berceni era evidenta. Pentru ca nu avea prea multe sa ne reproseze – toate piesele importante de la masina erau noi –, a cautat nod in papura, cu orice pret. Inginerul a gasit, dupa o jumatate de ora, un mic defect la volan. Defectiunea era atat de neinsemnata incat nici el nu parea convins ca trebuie sa ne respinga: „Imi pare rau, nu pot. Remediati problema si puteti veni maine dimineata”, ne-a comunicat, bucuros ca a scapat pana la de noi.

„Sunt pretentiosi cei de la RAR”
Am mers si la alte service-uri autorizate pentru a incerca sa obtinem ITP. Intr-o statie dintr-o comuna de la marginea Bucurestiului, angajatii nici macar nu ne-au primit cand au vazut cu ce masina am venit. „Nu pot sa te ajut. Sunt pretentiosi cei de la RAR”, ne-a expediat mecanicul de aici.
Am mers mai departe si, dupa inca doua zile de cautari, am descoperit, in sfarsit, o statie ITP mai „prietenoasa”. Trebuia sa respectam insa doua conditii: sa venim intr-o zi de sambata, cand inspectorii Registrului Auto Roman nu prea fac teren, si sa platim o spaga de 200 de lei. Cand am ajuns la service, am constatat ca nu eram singurii posesori de Dacia 1300 care asteptau la rand; mai erau inca trei astfel de autoturisme. Sambata este ziua Daciilor, dupa cum a recunoscut chiar inginerul de la service-ul situat in zona Drumul Taberei-Ghencea.

 

Am aflat, astfel, ca o metoda suplimentara de protectie pentru angajatii statiilor ITP este aceea de a se anunta reciproc atunci cand inspectorii RAR sunt in control. Abia cand acestia din urma au inceput inspectia la un service – si nu se mai pot ocupa de un altul din aceeasi zona – introduc in calculator datele Daciilor vechi. A trebuit sa asteptam o jumatate de ora pana cand am ajuns pe rampa. „Daca verifica o alta statie, nu mai vine si la mine, asa ca putem rezolva treaba. Daca nu, bag o masina mai buna intre timp”, ne-a explicat mecanicul.  

RAR: „Am auzit zvonul, dar nu este adevarat”
Reprezentantii Registrului Auto Roman neaga faptul ca ar urmari scoaterea din circulatie a masinilor Dacia 1300. Iza Gherhes, purtatorul de cuvant al institutiei, sustine ca totul nu este decat o inventie a statiilor ITP pentru a se scuza in fata clientilor. „Am auzit si eu zvonul asta, dar noi nu incurajam asa ceva. Service-urile nu vor sa se puna rau cu clientii atunci cand ii resping si dau vina pe RAR. De asemenea, exista statii care nu dispun de echipamentul necesar pentru toate tipurile de masini si, din nou, sa nu para ca refuza ei, sustin ca noi le impunem sa refuze acordarea inspectiei.

Nu exista nici un fel de discriminare din partea noastra intre masinile Dacia si alte marci de autovehicule”, a afirmat Iza Gherhes. Aceasta sustine chiar ca din 2009 normele privind modul de acordare a vizei de inspectie tehnica periodica s-au relaxat. „Am incercat sa eliminam subiectivismul verificarilor. De exemplu, acum exista o anexa ce descrie clar starea parbrizului, o anexa ce se refera doar la coroziuni – acestea sunt doua aspecte care pana acum erau la latitudinea fiecarui inspector si el aprecia gravitatea”, a mentionat Iza Gherhes.

» Spaga pentru un Matiz, mai ieftina cu 100 de lei
Am decis sa verificam daca exigentele statiilor ITP sunt la fel de ridicate in cazul altor masini decat Dacia 1300. Mai intai, am luat un Daewoo Matiz vechi de 10 ani, care timp de doi ani a stat nemiscat intr-o parcare deschisa. Autoturismul adunase deja 300.000 de kilometri, in plus avea podeaua extrem de ruginita, iar geamurile farurilor devenisera aproape opace. Cum revizia tehnica expirase, trebuia reinnoita.
Am mers la intamplare la o statie ITP din zona bucuresteana Drumul Taberei-Ghencea. Dupa ce i-am explicat ca suntem dispusi sa dam spaga pentru ca totul sa iasa bine, specialistul a primit Matizul nostru pe stand fara alte comentarii. Potrivit cartii tehnice, autovehiculul se inscria la normele de poluare Euro 2.

 

Desigur, asta se intampla cand era nou. Acum, trebuia fortat sa ajunga la acest standard, asa ca inginerul s-a pus pe treaba. A turat motorul la maximum, l-a lasat sa se incalzeasca bine, abia apoi a inceput masuratorile. „Trebuie sa o scoti Euro 2, nu ai ce-i face”, ne-a explicat. Masina a trecut astfel primul hop.  Urmatorul era verificarea pe sub podea. Mai intai, mecanicii ar fi trebuit sa ridice automobilul pe un elevator. Numai ca, atunci cand au incercat sa aseze bratele elevatorului sub vehicul, s-au ingrozit. Tabla era atat de ruginita incat nu exista siguranta ca va reusi sa sustina greutatea masinii. „Daca o ridicam asa, se rupe”, ne-a avertizat mecanicul. Ce facem atunci? „Nu o mai ridicam, o lasam asa”, a fost hotararea sa. Apoi, ne-a transmis sec: spaga pentru eforturile sale e de 100 de lei. Matizul a iesit din service cu viza care atesta ca este corespunzator din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumurile publice.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă