» Industria filmului american are o istorie de zeci de ani a proiectelor grandioase nefinalizate. Printre filmele care nu au fost niciodata terminate se numara o pelicula foarte cunoscuta din 1962, "Something’s Got to Give", cu Marilyn Monroe in rolul principal.
» In ultimii ani, proiectele sucomba inca de la stadiul de scenariu. Sute de scenarii interesante, cu potential sa devina succese ale marelui ecran, nu s-au transformat niciodata in filme, din diferite motive. Cauza cel mai des invocata este pretul exagerat de productie.
"Something’s got to give" este probabil cel mai cunoscut proiect ratat din istoria Hollywood-ului. Comedia, un remake al filmului "My Favorite Wife" din 1940, a inceput sa fie filmata in 1962. Productia studiourilor 20th Century Fox ii avea in rolurile principale pe Marilyn Monroe, Dean Martin si Cyd Charisse. Esecul a fost pus in totalitate pe seama divei Monroe, a carei cariera intrase deja in declin. Slabise enorm, suferise o interventie chirurgicala, se zvonea ca e dependenta de alcool si analgezice si nu se mai putea trezi dimineata sa vina pe platourile de filmare. Dupa zeci de zile de amanare, Monroe a fost concediata, iar proiectul anulat. Marilyn Monroe avea sa moara in vara acelui an. Dean Martin a refuzat sa termine filmul cu o alta partenera decat Marilyn Monroe. Tot ce a ramas din proiect este un "videoclip" de 37 de minute.
Un alt mare film care nu a fost niciodata proiectat este "The Other Side of the Wind", o pelicula din 1972, semnata Orson Welles, dupa o reteta pe care toata lumea a pariat in acel moment ca va relansa cariera regizorului: sex si violenta. In distributie John Huston, Peter Bogdanovich si Dennis Hopper. Filmul a fost realizat in proportie de 96 la suta, dar a fost oprit din motive financiare. Reteaua de televiziune Showtime a garantat in cele din urma o suma pentru finalizarea proiectului dar un proces castigat de fiica lui Welles a obligat postul sa-si retraga finantarea. In aprilie 2007, Bogdanovich a anuntat gasirea unui finantator pentru terminarea productiei care urma sa iasa pe piata in 2008. Recent, a declarat ca mai are nevoie de cel putin un an pentru a-si indeplini promisiunea.
Terry Gilliam promite din nou ca va finaliza "The Man Who Killed Don Quixote"
Zboruri militare pe deasupra platoului, inundatii neasteptate, actorul principal francezul Jean Rochefort, se imbolnaveste si trebuie operat de hernie de disc nu sunt intrigile unui scenariu hollywoodian. Sunt motivele reale pentru care, in 2000, regizorul Terry Gilliam a intrerupt filmarile la unul din cele mai costisitoare proiecte cinematografice din toate timpurile – "The Man Who Killed Don Quixote". Filmul, cu un buget de 32 de milioane de dolari, cu Johnny Depp si Vanessa Paradis in rolurile principale, trebuia sa se filmeze in Spania si in diferite orase mari europene. Din 2000, Gilliam ameninta periodic ca va termina filmul. In urma cu doar o luna a anuntat ca va relua proiectul odata abandonat al adaptarii romanului lui Cervantes.
Gilliam sustine ca si-a gasit cavalerul perfect: "Am scris scenariul… bugetul a fost stabilit… si cred ca l-am gasit pe Don Quixote! Nu va voi spune, dar filmarile vor incepe in primavara". Regizorul a mai declarat ca doreste sa ia totul de la inceput. "Vom filma totul de la bun inceput. Anii care au trecut m-au facut sa cred ca pot scrie un scenariu mult mai bun. Sunt atat de incantat ca in final voi reusi sa fac acest film." Esecul filmului "The Man Who Killed Don Quixote" a ramas consemnat in documentarul "Lost in La Mancha". Dark Blood, o pelicula din 1993, este ultimul film in care a jucat actorul River Phoenix, iar filmarile au fost intrerupte de moartea neasteptata a tanarului. Regizorul George Sluizer a anuntat recent ca vrea sa foloseasca o parte din film intr-un documentar despre viata lui River Phoenix.
"Who Killed Bambi", o versiune pseudo-punk din 1978 a filmului "A Hard Day’s Night", regizata de Russ Meyer, un film in care apar membrii legendarei formatii Sex Pistols, a fost intrerupt dupa doar o zi de filmare, atunci cand producatorii 20th Century Fox au citit scenariul. In film, Sting, care apare ca liderul unei trupe de baieti numite The Blow Waves, il ataca pe basistul Paul Cook cand acesta se opreste sa ceara indicatii de regie. Ingroziti de faptul ca au acceptat sa finanteze o astfel de pelicula, reprezentantii companiei au decis sa abandoneze proiectul.
SCENARII CARE NU S-AU TRANSFORMAT IN FILME
Pornind de la cuvintele "Nimeni din industria filmului nu stie nimic", cotidianul britanic The Independent a realizat o trecere in revista a scenariilor interesante care nu au fost ecranizate. Britanicii realizeaza anual o lista – Brit List – alcatuita pe baza votului secret a 40 de insideri din industria filmului care cuprinde cele mai bune scenarii ce nu au fost realizate din diferite motive. Anul acesta, pe lista se afla, printre altele, "Salmon Fishing in the Yemen", scris de Simon Beaufoy, cel care a semnat si scenariul de Oscar "Slumdog Millionaire". Pana acum, nici un producator nu a dat semne foarte convingatoare ca ar fi interesat de el. In aceeasi situatie se afla Neal Purvis si Rob Wade, autorii scenariillor pentru doua filme din seria James Bond ("Casino Royal" si "Quantum of Solace"), care au ajuns pe lista cu povestea despre mafie "Corsica 72".
In anii trecuti, pe Brit List au intrat si alte nume importante ale cinematografiei mondiale, insa de iesit, nu a iesit nici un film. Celebrul Francis Ford Coppola, de pilda, planuia de multi ani sa ecranizeze o poveste in care orasul New York era reconstruit dupa un dezastru. Paul Newman si Nicolas Cage ar fi urmat sa fie capetele de afis ale distributiei, insa atacul din 2001 asupra Turnurilor Gemene a zadarnicit acest proiect. Regizorul Peter Jackson, care a realizat trilogia "Lord of the Rings", intentiona, la randul sau, sa realizeze un film cu scenariul inspirat de popularul joc video Halo. Scenariul a fost scris de Alex Garland, care convinsese deja lucrand la "The Beach", insa, in cele din urma, proiectul a cazut din cauza bugetului astronomic si a divergentelor cu Microsoft, compania care detine jocul. In alte cazuri, protagonistii povestii au fost cei care au pus piedici proiectului.
Unul dintre exemple este scenariul "Up Against It", din 1967, in care dramaturgul Joe Orton ii prezenta pe legendarii The Beatles ca fiind implicati in activitati politice dubioase, travestiti in femei si adulterini, totul culminand cu intrarea lor la inchisoare. Paul McCartney si colegii sai nu au agreat insa scenariul, astfel ca acesta a ramas doar pe hartie.