12.5 C
București
miercuri, 6 noiembrie 2024
AcasăSpecialLa 14 ani dupa naufragiu, epava navei Paris polueaza portul Constanta

La 14 ani dupa naufragiu, epava navei Paris polueaza portul Constanta

In 1995, nava Paris s-a scufundat in portul Constanta, intr-unul dintre cele mai tragice accidente navale din Romania. Dupa 14 ani, sute de tone de pacura din rezervoarele vasului au inceput sa iasa la suprafata.

Scufundarea navei Paris, in anul 1995, in largul digului de sud din portul Constanta, a reprezentat cel mai grav incident naval petrecut in porturile romanesti. Tragedia, soldata cu pierderea a zeci de vieti omenesti, nu s-a incheiat. La inceputul acestei saptamani, combustibilul adunat in rezervoarele navei a inceput sa iasa la suprafata din cauza faptului ca vasul a ruginit, peretii de fier fiind corodati de apa sarata a marii. Este pentru prima data in istoria portului Constanta cand are loc un astfel de incident.

Primele semne de poluare au aparut in cursul zilei de luni. Autoritatile portuare au observat irizatii de pacura la nivelul apei, in largul digului de sud. Dorel Onaca, directorul general al Agentiei Romane de Salvare a Vietii Omenesti pe Mare (ARSVOM), spune ca angajatii institutiei au intervenit imediat prin amplasarea unui baraj pe o distanta de 400 metri. Prima interventie a avut loc luni dimineata. De asemenea, mai multi scafandri au coborat pentru a filma epava, astfel incat specialistii de la suprafata sa stie ce au de facut. Nu s-au scufundat degeaba, ci au inceput sa peticeasca nava. Potrivit lui Onaca, se lucreaza nonstop. "Azi (n.r. – ieri) am pus barajele. Am incercat sa limitam cu scafandri poluarea. In total, actioneaza sase scafandri si patru nave ale ARSVOM. S-au instalat 800 de metri de baraj", a declarat seful ARSVOM.

Situatia este grava pentru ca, potrivit rapoartelor intocmite dupa scufundarea navei, la bordul ei s-ar afla 236 tone de pacura si 20 tone de motorina. In ciuda filmarilor subacvatice, inca nu se stie mare lucru despre pozitia navei, in special a tancurilor de combustibili. Specialistii cauta acum schitele navei pentru a se orienta mai bine in teren. Chiar si oficialii lasa sa se inteleaga acest lucru. "Deocamdata nu exista riscul sa treaca de baraj, dar daca se schimba vantul si vine furtuna, datele problemei se schimba. Ceea ce facem noi este o chestie provizorie. Trebuie actionat pentru a scoate combustibilul de acolo. Aceasta este insa o operatiune complexa. Pentru moment insa, noi avem situatia sub control, dar nu stiu cat va dura timpul bun", a spus Onaca.
Scoaterea combustibilului nu este insa o operatiune simpla. "Este o lucrare complexa. Trebuie evaluata situatia. Daca tancurile sunt in partea babord, unde e culcata nava, costul operatiunii va fi foarte mare, de ordinul catorva milioane de lei, daca sunt in cealalta parte, va costa mai putin", a completat Onaca.

Tocmai pentru ca e o situatie complexa, prefectul judetului, Claudiu Palaz, a convocat Comitetul pentru Situatii de Urgenta, atat luni, cat si ieri. "Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta a intocmit un plan de masuri, care va fi completat de celelalte institutii care fac parte din comitet, ce se va intruni din nou cel mai probabil vineri", a declarat Palaz. Acesta a declarat ca nu s-a luat inca nici o decizie. "Nu e o poluare majora. Situatia poate fi tinuta sub control", a precizat prefectul.
In seara zilei de 4 ianuarie 1995, navele Paris si You Xiu s-au scufundat in portul Constanta. Din cauza unei furtuni puternice, ancorele s-au rupt, vasele au fost aruncate in stanci, iar 54 de marinari si-au pierdut viata. Paris si You Xiu sunt singurele nave care s-au scufundat in portul Constanta si mai au combustibil in tancuri.

Cele mai citite

Apple, vizată de o posibilă amendă de miliarde din partea Comisiei Europene pentru restricțiile din App Store

Comisia Europeană se pregătește să impună o amendă semnificativă companiei Apple, acuzată de încălcarea Legii pentru Piețe Digitale, potrivit surselor citate de Bloomberg. Apple ar...

Republicanii câștigă controlul în Senatul SUA

Nici unul dintre partide nu părea să aibă un avantaj clar în lupta pentru Camera Reprezentanților, pe care republicanii o controlează acum cu o...

Zona euro arată primele semne de stabilizare economică în octombrie, în pofida contracției prelungite

Economia zonei euro începe să dea semne de stabilizare, potrivit unui sondaj realizat de S&P Global și publicat de Bloomberg și Reuters. Activitatea economică...
Ultima oră
Pe aceeași temă