» Lupta este in toi, iar noi, utilizatorii simpli, nu avem decat motive de bucurie: vom putea alege mai rapid si mai simplu ce browser vrem sa utilizam, chiar din Windows 7.
Mozilla foundation, dezvoltatorul browserului Firefox, rivalul Internet Explorer-ului celor de la Microsoft, a reusit sa treaca de pragul de un miliard de descarcari, si aceasta in timp ce Microsoft, la randul sau, s-a aliat cu Yahoo pentru a concura cu mai mult succes Google pe piata motoarelor de cautare. Dar vestea cea mare a dat-o tot Microsoft, care a anuntat ca noul sistem de operare Windows 7 va veni cu mai multe browsere de Internet.
Alegeti browserul dorit!
Astfel, Microsoft a propus un nou plan: utilizatorii din Europa vor putea utiliza aceleasi versiuni de Windows 7 distribuite in toata lumea, cu exceptia faptului ca vor putea sa-si aleaga browserul dorit cand vor lansa pentru prima data o pagina in Internet Explorer. Aceasta va include o caseta cu 10 browsere alternative (cele mai populare: Firefox, Safari, Chrome sau Opera) ce vor putea fi instalate, precum si posibilitatea de a dezactiva si dezinstala Internet Explorer din Windows 7. Cu alte cuvinte, cei care vor cumpara un computer cu sistemul de operare gata instalat vor fi intrebati ce browser prefera cand se vor conecta prima oara la Internet.
In acest fel, Microsoft pune punct litigiului cu Uniunea Europeana privind concurenta neloiala.
Acest lucru se intampla dupa ce compania americana a amenintat ca versiunea ce va fi vanduta in Europa nu va avea preinstalat nici un browser, pentru a raspunde astfel presiunilor exercitate de Comisia Europeana. Aceasta decizie drastica i-a suparat insa pe multi, pentru ca un sistem de operare fara nici un browser lasa cumparatorii fara nici o posibilitate imediata de conectare la Internet, si, ca atare, nici un producator nu s-a aratat interesat de utilizarea si popularizarea acestei versiuni in Europa.
Nici chiar Comisia Europeana nu a fost multumita de solutia oferita de Microsoft.
Meci Firefox-Chrome
In tot acest iures, Mozilla a anuntat ca Firefox-ul sau a depasit pragul de un miliard de descarcari, din 2004 incoace.
Acest succes i-a determinat pe analistii de la Net Applications sa afirme ca, de fapt, acum traversam cea mai interesanta perioada din punctul de vedere al dezvoltarii.
Apple a introdus cel mai rapid JavaScript pentru browsere, Microsoft a trecut la o versiune mult imbunatatita a IE8, iar Mozilla tocmai ce a lansat si noua versiune a Firefox – 3.5, care a fost descarcata, in primele 24 de ore, de 4,7 milioane de internauti.
Iar Chrome, browserul lansat de Google, desi nu este unul dintre cele mai folosite browsere, cu doar 2% cota de piata la nivel mondial, este totusi unul dintre cele mai rapide, versatile si usor de folosit browsere.
Avantajul Firefox-ului fata de el este reprezentat de posibilitatea de a se adauga functionalitati noi prin intermediul unor extensii, iar ultima versiune stabila de Google Chrome, 2.0, nu permite acest lucru. si acest handicap va fi insa eliminat.
Curajosii pot deja incerca versiunea beta (dev 3.0) a browserului Chrome (unde sunt de asteptat sa mai apara bug-uri si crash-uri), care permite, in fine, instalarea extensiilor. Totusi, cursa continua in ritm accelerat, programatorii Mozilla lucrand in prezent la cea de-a patra versiune a browserului lor, Firefox 4.0, care se pare ca va avea o interfata similara cu Google Chrome.
Astfel ca am putea spune ca anuntul Microsoft de a pune toate browserele la un loc, sub o singura si rapida privire a utilizatorilor de Windows, nu a linistit deloc lucrurile in privinta bataliei dintre browsere, ci ii va da chiar un impuls major.
» Firefox a ajuns la 28% din piata
In prezent, Firefox are o cota de piata de 28% pe plan international, iar Internet Explorer este lider, cu 63% cota de piata, conform StatCounter. Browserele Chrome (Google), Safari (Apple) si Opera au, impreuna, o cota de piata in jur de 5%. Insa, in ultimul timp, atat Internet Explorer 8, cat si Firefox si-au incetinit cresterea spectaculoasa. Chiar daca acestea se afla in continuare intr-un trend ascendent, ele castiga tot mai greu teren in fata competitorilor. Cresterea nu se va mai putea face decat prin inovatie si servicii cat mai utile.