» Ultimele oferte lansate pe piata de companiile de telefonie mobila, exclusiv pentru clientii noi, sunt din ce in ce mai avantajoase in comparatie cu cele vechi, atat in privinta preturilor, cat si in ceea ce priveste numarul minutelor incluse. Acest lucru i-a determinat pe foarte multi dintre abonatii existenti sa se intrebe de ce nu ar putea avea si ei acces la noile planuri tarifare.
"Am vrut sa-mi schimb abonamentul meu cu unul din noua oferta – care are mai multe minute incluse. La call center mi s-a spus ca nu se poate, pentru ca oferta actuala este valabila numai pentru abonatii noi", povesteste Andreea Ionescu, care este clienta operatorului in cauza de peste patru ani. "Mi s-a explicat ca pot beneficia de oferta curenta daca imi fac un abonament nou, cu numar nou." Tanara a mers intr-un magazin al operatorului unde a aflat ca, daca isi prelungeste contractul cu o perioada de 12 sau 24 de luni, poate beneficia totusi de noile abonamente sub forma de extraoptiune la abonamentul actual. "Am acum 300 de minute in plus si platesc aproximativ 11 euro pentru ele. Pana acum plateam sapte euro si aveam doar vreo 50 de minute", a explicat Ionescu.
Vestile ingrijoratoare despre lunile mai grele ce vor veni ii determina pe multi dintre abonatii la serviciile de telefonie mobila sa studieze cu mai multa atentie ofertele operatorilor si sa incerce sa le mai ajusteze cat de cat. Daca ne uitam pe site-urile operatorilor de telefonie mobila, vom constata ca sunt mereu introduse ofertele curente. Insa, lipsesc cele pentru abonatii deja existenti, printre care sunt unii ce au acelasi abonament de mai multi ani, iar beneficiile sunt mult mai mici decat ale celor ce-si fac acum un nou contract. Cu toate acestea, oferte mai bune pentru abonatii existenti are fiecare operator, doar conditiile de acordare difera. Am vrut sa vedem care sunt ofertele de care putem totusi beneficia si in ce conditii. De aceea, am mers in magazinele proprii ale celor trei mari operatori: Orange, Vodafone si Cosmote.
Mai multe minute la acelasi pret
La Orange Shop ni s-a spus din start ca ofertele curente sunt valabile numai pentru cei care semneaza un nou contract pe o perioada de unu sau doi ani de zile. "Insa, abonatii vechi pot opta pentru abonamentele din oferta daca au trecut de perioada minima contractuala din actul semnat initial", ne-a explicat reprezentanta companiei. Aceasta ne-a mai spus ca pana pe data de 11 martie abonamentele din ofertele curente puteau sa fie activate ca extraoptiuni la abonamentul existent. Insa, conditiile care permiteau activarea acestora puteau diferi de la un abonat la altul si de aceea ele nu erau publicate pe site. O operatoare de la call center-ul Orange a confirmat acest lucru si a precizat ca o data cu noua oferta de primavara regulile s-au schimbat. "Clientii care ies din perioada contractuala primesc un SMS care-i instiinteaza de acest lucru si de oferta curenta pentru care pot opta", ne-a spus operatoarea.
"Clientii Orange cu vechime in retea au posibilitatea sa isi aleaga un abonament asemanator celor din oferta curenta pentru clientii noi, care au preturi similare cu cele existente in oferta pentru noi abonati", a declarat Bianca Bardas, Consumer Marketing Manager-Postpay la Orange Romania.
Extraoptiunile ne salveaza
La Cosmote, companie apreciata atat pentru numarul mare de minute incluse in pret, cat si pentru telefoanele gratuite oferite pentru orice tip de abonament, am avut parte de o surpriza neplacuta. De o zi a intrat in vigoare o noua oferta prin care aceia care opteaza pentru cel mai ieftin abonament nu mai beneficiaza de nici un mobil gratuit. Cum, am intrebat, tocmai acum, cand toti sunt speriati de criza? Ni s-a explicat ca si companiile sunt afectate de aceeasi criza, asa ca sunt mai zgarcite cu bonusurile.
Nici aici abonatii existenti nu pot migra cand vor la un abonament aflat in oferta noua, chiar daca aceasta nu ar insemna altceva decat ca raman in continuare in retea, dar nu frustrati, ci multumiti. Cu toate acestea, clientii abonamentelor mai ieftine au oricand acces la extraoptiunile nou-aparute. Asta presupune dezactivarea celor utilizate deja (daca este cazul).
Doua schimbari de abonament pe an
La Vodafone, in schimb, lucrurile sunt si mai clare. Ni se explica, prompt, ca este normal ca ofertele noi sa fie mai bune chiar si decat cele lansate in urma cu doar cateva luni, pentru ca orice companie doreste sa convinga cat mai multi noi utilizatori de telefonie mobila sa-i devina clienti. Cat despre cei care platesc deja banii in contul respectivei companii, daca doresc neaparat, au si ei posibilitatea de a beneficia de oferta noua si mai avantajoasa: prin contractarea unui nou abonament (cu alt numar de telefon) si cu plata, in paralel, a celor doua abonamente.
Nici nu se poate pune problema renuntarii la abonamentul vechi si transferul la cel nou pana cand nu se incheie perioada de unul sau doi ani pentru care s-a incheiat contractul initial. Sau, se poate, dar cu plata penalizarilor. Solutia de mijloc: contractarea unei extraoptiuni promotionale, pentru sporirea numarului de minute. Nu e acelasi lucru cu o oferta noua, dar macar poate fi utilizat acelasi SIM. Avantajul in cazul Vodafone este ca orice extraoptiune poate fi activata pentru o luna, dezactivata in luna urmatoare si apoi reactivata la loc (si tot asa), atat timp cat ea este in continuare disponibila. Un alt plus al Vodafone este faptul ca din a 13-a luna de contract toti clientii isi pot modifica gratuit abonamentul de doua ori pe an.
Compania este constienta de faptul ca romanii incep sa ceara mai mult. "Clientii au devenit mai sofisticati si au asteptari mai mari de la operatori, ca urmare a experientei de folosire a acestor servicii si a beneficiilor primite de-a lungul timpului", a declarat Adrian Florea, Director Consumer Marketing la Vodafone Romania.
Atentie pe cati ani va abonati!
In mod evident, operatorii de telefonie mobila au tot interesul sa-si tina clientii in retea pentru o perioada mai lunga de timp. Din aceasta cauza, ofertele pentru contractele incheiate pe o perioada de doi ani de zile sunt mai tentante decat cele pe un singur an. Este insa mai indicat sa cantariti bine oferta inainte sa va abonati – luand in calcul perioada, beneficiile abonamentului (minute si SMS-uri incluse), dar si pretul telefonului.
Contract pe trei luni
Unii operatori au inceput sa mai scada aceasta perioada. Orange se pare ca da tonul, cu oferta sa de primavara, care cuprinde abonamentul "Fara obligatii" – cu minute incluse si trafic internet –, pentru care clientul semneaza un contract pe trei luni. Dupa acest timp, poate pastra abonamentul sau il poate schimba cu unul disponibil la momentul respectiv.
In afara de perioada minima contractuala, mai exista o perioada minima pe parcursul careia nu puteti schimba sub nici o forma abonamentul ales. La Vodafone aceasta este de un an. La Orange clientul poate face schimbari – exclus abonamentele din oferta noua – numai daca abonamentul nou depaseste valoarea celui existent. La Cosmote, timp de opt luni nu se poate trece la un alt plan tarifar, nici superior, nici inferior ca valoare.