Daca sunteti mereu tensionat, presat de timp si nu va simtiti bine la serviciu, dar nici acasa, este timpul sa cautati metode pentru a diminua stresul de la job. O data identificate cauzele stresului, tratarea acestuia va fi mult mai usoara.
In tarile Uniunii Europene, spune Sabina Bica, manager HR la Chipita Romania, companie producatoare de dulciuri, stresul la serviciu se situeaza pe locul doi in ierarhia problemelor de sanatate profesionala, dupa afectiunile musculo-scheletice.
Care sunt cauzele aparitiei tensiunii
Specialistii in resurse umane spun ca, din sondajele facute de-a lungul timpului, a rezultat clar ca principalele cauze ale aparitiei stresului profesional sunt nesiguranta locului de munca si sarcinile supradimensionate. "Incompetenta si monologul sefului, mediul tensionat de lucru, lipsa respectului, a bunului-simt, sarcinile aberante, cantitatea foarte mare de munca si termenele imposibile de livrare sunt motivele pentru care angajatii se streseaza cel mai mult", considera expertul in resurse umane Christian Scholtes, associate la Hermes Advisors, companie organizatoare de traininguri.
Faceti sa se intample, nu acceptati sa se intample
Cauzele aparitiei stresului profesional difera, in functie de specificul companiei, dar si de individ, ca membru al organizatiei, deci solutiile de combatere sunt diferite.
O implicare a managerului de resurse umane in crearea unei culturi organizationale sanatoase, generatoare de energii pozitive asupra angajatului, este esentiala.
"Aceasta activitate implica in primul rand un program de integrare profesionala realizat astfel incat noilor angajati sa li se ofere toate informatiile de care au nevoie pentru a-si incepe activitatea in cadrul organizatiei", mai spune Sabina Bica.
Pentru combaterea stresului la serviciu, Christian Scholtes recomanda angajatilor sa-si stabileasca prioritati, pe care sa le respecte. "Trebuie sa faca sa se intample lucruri, in loc sa accepte sa li se intample lucruri", spune Christian Scholtes. El subliniaza faptul ca oamenii ar trebui sa stie ca, potrivit unor studii, aproximativ 75% din grijile care ne apasa nu se vor materializa niciodata.
Relaxati-va si la birou
Metodele mai putin oficiale de a scapa de stres sunt navigarea pe Internet, discutiile cu prietenii prin intermediul programelor de tip Messenger sau ascultarea de muzica. Unele companii au dezvoltat centre speciale in cadrul carora angajatii se pot relaxa in timpul programului.
Sursa: Anca Toma, consultant recrutare, Catalyst Solutions