6.7 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăSpecialStrategii de marketing pentru a atrage cititori pentru Cartea Sfanta: de la...

Strategii de marketing pentru a atrage cititori pentru Cartea Sfanta: de la foite de aur la desene manga

Biblia, cartea cel mai bine vanduta  din toate timpurile
» Una dintre cele mai vechi si mai citite carti ale lumii ramane Biblia, indiferent de forma, culoarea sau marimea ei. Desi nu a intrat niciodata in vreun top al celor mai bine vandute carti de pe pamant, Scriptura se vinde anual, numai in America, in peste 25 de milioane de exemplare. Editorii de astazi au gasit solutii pentru toate gusturile, publicand Carti Sfinte pentru fete si baieti, pentru alcoolici sau pentru cei care doresc sa protejeze mediul, noteaza Wall Street Journal.

In muzeul de arta mobil (Mobile Museum of Art) din Florida exista o reprezentare de referinta a Bibliei, o editie care a inceput sa fie restaurata in urma cu un deceniu, dar care inca nu a fost terminata. Este considerata o opera moderna, supradimensionata, cu pagini pline de ornamente caligrafice si cu o ilustratie bogata, cu frunze de aur si de argint.
In foaierul muzeului se afla o alta Biblie, deschisa pentru public si asezata pe o panza realizata in casa, in ideea de rustic. Aici, vizitatorii sunt invitati sa faca insemnari, sa scrie cate un vers din Biblie, sub imaginea unui Iisus.

Cele doua editii sunt extrem de diferite, dar fara sa-si piarda elementul esential, si anume adevarul conform caruia cuvantul lui Dumnezeu este o buna afacere, remarca jurnalistii de la Wall Street Journal. Biblia a fost, de-a lungul istoriei, nu numai un obiect de reflectie, ci si un obiect de comert. Aceasta afirmatie este vizibila mai ales in epoca moderna.
Este uimitor faptul ca, an de an, Biblia este cartea cel mai bine vanduta  in America (best-selling), chiar daca se estimeaza ca cel putin 90% din gospodarii au deja cel putin o copie achizitionata. Textul este identic, cu exceptia variantelor aduse de traduceri. Totusi, volumul urias de vanzari este estimat la 25 milioane de exemplare in fiecare an pe teritoriul SUA. Se pare ca acest lucru este datorat in special unei serii de inovatii in design, culoare, stil si, nu in cele din urma, nisei de marketing.

Biblia in format eco, glossy sau Manga
De exemplu, astazi Scriptura este accesorizata cu imitatie de piele roz pentru coperte sau, dimpotriva, cu straluciri psihedelice ori sportive – daca va puteti imagina –, solutii considerate in toate situatiile "dragute". Mai nou, a aparut Scriptura de tip declaratie politica: o noua Biblie verde, tiparita cu cerneala de soia pe hartie reciclata, pe care sunt subliniate trimiteri cu teme despre protectia mediului. Apoi, mai exista variante de Biblii pentru baietii debusolati, Biblii in stilul revistelor glossy pentru fete, completate cu sfaturi de frumusete. Unul dintre cele mai recente modele de succes este o editie gen fotoreportaj, care face in Noul Testament o juxtapunere in genul artei de acasa – atat de draga americanilor –, unde personajele sunt reprezentate cu colaje, fotografii glossy cu Angelina Jolie, Al Gore sau figuri anonime, victime ale uraganului Katrina.

Kurt Fredrickson, directorul programului Seminarului Teologic Fuller, le-a povestit ziaristilor cum a fost pentru el sa cumpere o Biblie pe care sa o daruiasca sotiei sale de Craciun. A fost nevoit sa faca o alegere dintr-o serie de variante uluitoare. A gasit o editie legata in culori combinate, de verde si nuanta dovleacului. I-a placut, dar s-a gandit apoi ca sotia lui cauta o carte pentru studiu, si nu pentru a o asorta la noua poseta. Asa ca a ales o editie clasica, legata in piele de culoare visinie. "Biblia ar trebui sa stea pe propriile picioare, fara ornamente. Este destul de fascinanta si asa", a declarat Fredrickson.

Insa, de-a lungul generatiilor, editorii au avut alte pareri, descoperind ca Biblia poate fi un adevarat centru de profit. Un scrib monahal al Evului Mediu, care si-a petrecut viata copiind textele religioase,
s-a aruncat benevol in aceasta munca titanica si plina de devotament, stiind totusi ca el realizeaza venituri pentru manastirea sa.
Inca din secolul al XIII-lea, interesul fata de Biblie a inspirat o noua industrie comerciala pentru editurile de atunci. Acest lucru a determinat dezvoltarea, angajandu-se armate de scribi care au reusit sa puna in functiune un sistem de distribuire a acestor copii catre universitati. Editurile s-au numarat printre primele din lume care au simtit ca pot promova Biblia ca pe o carte unica, cu capitole prezentate intr-o ordine fixa. "A fost un text esential. In felul acesta, studentii ar investi astazi cumparandu-si un calculator sau o masina", a apreciat parintele Columba Stewart, directorul executiv al bibliotecii de manuscrise din cadrul Manastirii Saint John a Universitatii Collegeville din Minn.

Cea mai populara carte nu a fost niciodata oficial pe primul loc al vanzarilor
Biblia a fost prima carte tiparita la presa de Johannes Gutenberg, la jumatatea secolului al XIV-lea. Mai tarziu, in secolul al XVII-lea, textul vechi a fost retiparit in mai multe limbi in Europa si in coloniile americane. "Biblia, fie ca spune sau nu adevarul, este cea mai populara carte, cel mai circulat text din toate timpurile. Dar niciodata nu a fost numarul unu la capitolul vanzari (best-sellers)", a apreciat un bursier britanic aflat la studii in biblioteca de manuscrise.
Comercializarea de nisa in epoca moderna a inceput in anii ‘80, cand editorilor le-a venit ideea de a publica Biblia adaugandu-i comentarii adresate publicului cititor, cum ar fi adolescentele. Editorii au subliniat versuri, atragand atentia acestui grup de cititori, si a anexat volume de materiale suplimentare – note de studiu, rugaciuni, chiar si coloane de sfaturi sau de intrebari si raspunsuri.

Astfel ca astazi s-a ajuns la o paleta larga de oferte, cu formate dovedite ca fiind extrem de populare: sunt Biblii adaptate pentru alcoolici, in coperte din piele de vitel, fanii japonezi au varianta in stilul benzilor desenate si multe altele. Exista Soul Surfer Bible (Biblia de suflet a surferului) pentru tinerele fete, unde li se acorda si o lista de expresii specifice surferilor, sfaturi privind modul in care poti prinde un val bun, lectii de viata despre speranta, credinta si munca grea, in spiritul textului traditional al Bibliei. In Biblia jucatorului de golf sunt pasaje despre statornicie si contemplare. Versiunea nipona Manga prezinta Cartea Sfanta in forma de benzi desenate, completate cu efecte sonore specifice, gen "Biff!" sau "Pow!".
In ultimii ani, editorii au inceput sa ia in considerare tendintele comerciale, adica adapteaza copertele pentru fiecare sezon cu culori alese cu mare atentie, in functie de moda.
Versiunea de tip fotoreportaj a fost comandata de Universitatea Saint John din Minnesota. Caligraful Donald Jackson – care a denumit proiectul "o provocare teribila" – a facut in dreptul fiecarui vers scris pe piele de vitel figuri artizanale din condei cu ilustratii saturate de pigmenti naturali realizati din minerale si pietre pretioase. Se estimeaza ca proiectul va fi terminat in 2011 si va fi reprodus spre vanzare in sapte volume, fiecare la un pret de circa 65 de dolari. O alta editie intitulata Bible Across America este foarte asteptata. Ea este scrisa de mana si va fi vanduta, de asemenea, in comert, insa pretul nu este inca stabilit.

Romania nu are editii comerciale adaugite
In Romania, asemenea excentricitati nu prea sunt cunoscute, singurele volume publicate intrand in categoria "Biblia pe intelesul tuturor" sau "Biblia copiilor". Insa muzeele noastre se bucura de cateva piese unicat, asa cum se regasesc la Muzeul Primei scoli Romanesti din Scheii Brasovului. Este vorba despre o carte scrisa pe piele de ied nenascut – cea de-a doua din Europa se afla la Oxford – ambele realizate in Moldova medievala. Cea de la Brasov este "Tetraevanghelul slavon miniat", scris de Mateias Logofatul in 1560, omul de cancelarie al lui Alexandru Lapusneanu. Numai pentru un singur volum au fost sacrificate 526 de capre gestante pentru tot atatea pagini ale cartii. La acelasi muzeu se afla si primele carti slave din lume, printre care prima Biblie a Rusiei, manuscrise din Bulgaria si prima carte slava, un Triod penticostal de la 1491.

Totodata, este de remarcat ca la Muzeul Primei scoli Romanesti se afla un manuscris care, din punctul de vedere al vechimii, este fara corespondent: Omiliar slavon, din secolul al XI-lea. Specialistii spun ca acest volum era o carte "cu invatatura", constand in cuvantari care preiau pasaje din Biblie si le interpreteaza pe intelesul poporului, un fel de manual scolar slavon, pe pergament si, probabil, una dintre primele carti sfinte comentate.

Cele mai citite

Ange Postecoglou va aduce noi jucători în perioada de mercato

Ange Postecoglou, antrenorul echipei Tottenham Hotspur, a confirmat că echipa intenționează să fie activă în fereastra de transferuri din ianuarie pentru a întări lotul...

Oportunitate pentru firmele din România: Sponsorizare ONG-uri și facilități fiscale

Pentru firmele plătitoare de impozit pe profit, cheltuiala cu sponsorizarea nu este deductibilă fiscal Firmele din România au la dispoziție o oportunitate valoroasă de a...

Cel mai lung tunel din România rămâne, încă, un vis. Finalizarea proiectului ar putea întârzia până după 2033

Investiția de aproape un miliard de euro rămâne incertă, din cauza lipsei fondurilor și a birocrației Construcția celui mai lung tunel feroviar din România, care...
Ultima oră
Pe aceeași temă