20 de angajati din conducerea Autoritatii Aeronautice Civile Romane (AACR) beneficiaza de peste 20 de sporuri. Fiecare zbor efectuat de pilotii AACR inseamna dublarea sau chiar triplarea salariului acestora. si daca mai este si director general si il cheama Geica Florea, suma incasata ajunge la aproape 1 miliard de lei vechi pe luna.
Cele 20 de sporuri despre care vorbim nu sunt alocate pilotilor de la TAROM sau celor din aviatia militara, nici macar celor din companiile private de zbor, ci direct inspectorilor de zbor dintr-o institutie de stat care controleaza si monitorizeaza aviatia civila. Potrivit unor prevederi mai noi, adoptate de Guvernul Tariceanu, si anume Legea 223/2007 cu privire la statutul personalului aeronautic civil navigant, AACR isi stabileste de la sine putere, in cadrul consiliului de administratie, sporuri de toate felurile, cu denumiri diferite, dar care inseamna, de altfel, acelasi lucru: spor special pentru domeniul aviatiei. Privilegiatii din Autoritate care obtin numeroase ore de zbor la TAROM sau la companii private sunt cei care beneficiaza de cele 20 de sporuri botezate in fel si chip.
Exista: spor de aviatie, spor conditii speciale, spor conditii grele, spor conditii nocive, spor zbor conditii nocive, spor periculozitate, spor stres, spor radiatii, spor radiatii cosmice, spor casca radio, spor ecran, spor joasa inaltime, spor aviochimice, spor acrobatie, dar si indemnizatie de aterizare, indemnizatie pentru fiecare ora de zbor, la care se mai adauga spor vechime, spor de fidelitate, prima de vacanta, prima de sarbatoare legala, ore peste program, ore de noapte, ore sarbatoare legale. Pentru fiecare dintre aceste sporuri la venit se adauga cate 25% din salariul de baza.
Pentru a ne face o imagine a veniturilor unui sef de la Autoritate, sa luam cazul directorului general, Geica Florea: pensie de 360 milioane lei, salariu de baza de 150 de milioane lei, potrivit deciziei Consiliului de Administratie din acest an, la care se adauga alte 300 milioane lei pentru "depasirea criteriilor de performanta", in baza Legii 72/2008, dar si alte zeci de milioane de lei insemnand toate sporurile acordate pentru fiecare zbor efectuat. Toate adunate – aproape un miliard de lei vechi pe luna.
Presedintele sindicatului independent din Autoritatea Aeronautica, Adrian Ioan, ne-a declarat ca aceste sporuri sunt "multiplicate", unele dintre ele insemnand acelasi lucru, numai numele fiind diferit. "Nu ar trebui sa existe decat un singur spor: pentru conditii speciale de zbor. Este ridicol sa primesti spor de aviatie! Dar nu asta este meseria noastra? Nu pentru asta primim un salariu?", s-a intrebat liderul de sindicat. O alta situatie paradoxala: este acordata o indemnizatie de aterizare, desi mai exista deja o indemnizatie pe ora de zbor.
Practic, privilegiatii din Autoritate incaseaza sporuri de cand se urca in avion. Sporul de aviatie se pune la salariu imediat dupa ce pilotul din Autoritate este in cabina, apoi imediat se adauga cele de conditii grele, de conditii nocive, de zbor nocive, de periculozitate, de stres. Pilotul isi pune casca la urechi, alte 25% la salariu: spor de casca radio. Avionul se ridica pana la 800 de m – spor pentru joasa inaltime –, cum se deschide calculatorul de bord – spor de ecran. Apoi vin la rand sporul de radiatii – pana la 10 000 m –, peste 10.000, cand se trece din atmosfera in stratosfera – cel de radiatii cosmice.
Avionul ajunge la sol, alte 25 de procente la salariu: indemnizatie de aterizare. Dar bonificatiile nu se opresc aici: indemnizatie dubla pe timp de noapte, la jumatate, doar, daca avionul traverseaza marea sau desertul, dar si indemnizatie pentru fiecare ora de zbor in parte. Mai mult, diurna pentru fiecare zi in delegatie. La care se mai adauga un spor de confidentialitate si unul pentru vechime. si daca mai ai si o functie de conducere, inca 50% din salariu. Pe luna, bineinteles. Adrian Ioan a tinut sa ne precizeze ca nu toti inspectorii de zbor din AACR beneficiaza de aceste sporuri.
Nu sunt decat 20 de persoane, toate din anturajul lui Geica Florea, care isi aranjeaza, in special la TAROM, ore de zbor. "70% din fondul de salarii se duc pe veniturile celor 20 de persoane. Restul angajatilor au salarii mult mai mici", ne-a spus liderul de sindicat. Printre "smecherii" de la Autoritate se numara Geica Florea, directorul general, Valentin Vinda, director de zbor, Cireasa Niculae, sef serviciu inspectori operatori de zbor, Bostina Mircea, inspector de zbor. Purtatorul de cuvant al Autoritatii, Simona Golberger, intrebata in ce conditii sunt acordate aceste sporuri, ce inseamna ele si cui sunt acordate ne-a declarat ca, deocamdata, nu poate sa ne dea nici un raspuns, sustinand ca nu a putut contacta nici un sef al sau pentru a-i transmite intrebarile noastre. Surse din cadrul AACR ne-au spus ca directorul general Geica este pe cale de a fi demis sau de a-si da demisia.