5.6 C
București
sâmbătă, 21 decembrie 2024
AcasăSpecialFabrici de permise auto, in toata tara

Fabrici de permise auto, in toata tara

Autoritatile se gandesc in mod serios la anularea permiselor de conducere ale "lotului Pitesti", invocand pericolul public reprezentat de acesti soferi pe sosele, au declarat surse apropiate anchetatorilor. Juristii, politistii si expertii anticoruptie au identificat pana acum trei modalitati concrete de retragere a carnetelor auto ale respectivilor: 1. emiterea unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile in acest sens, dupa finalizarea procesului de coruptie; 2. dispunerea masurii asiguratorii de anulare a permiselor de catre procurori; 3. anularea rapida, pe cale administrativa, de catre Ministerul Administratiei si Internelor. Pana acum, 20 dintre conducatorii auto fabricati la Pitesti, pe sume cuprinse intre 700 de euro si 4.500 de euro, au produs 21 de accidente rutiere soldate cu trei morti si 17 raniti grav. Insa reteaua infractionala din Arges, care a trimis in trafic, contra spaga, un numar inca neprecizat de soferi, ar putea fi doar varful aisbergului fabricilor de permise auto care functioneaza in Romania, sustin oficialii Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie. Intr-adevar, inca din 2002, in toata tara si-a facut de cap o veritabila "caracatita rutiera", hranita cu euro si dolari, care a utilizat mutatii fictive si acte false pentru a-i satisface pe doritorii de permise, multi dintre ei analfabeti.

 

» Exista trei modalitati de anulare a permiselor auto ale "lotului Pitesti", sustin juristii, politistii si expertii anticoruptie.

» Asociatia Victimelor Accidentelor de Circulatie spune ca operatiunea "permise contra cost" a devenit un fenomen de masa in Romania.

» Inca din 2002, "caracatita rutiera" si-a facut de cap in toata tara, utilizand metoda mutatiilor fictive ale doritorilor de carnete de sofer.

Permisele auto obtinute fraudulos la Pitesti ar putea fi anulate prin trei modalitati: 1. emiterea unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile in acest sens, dupa judecarea procesului de coruptie; 2. dispunerea masurii de anulare a carnetelor de sofer de catre procurori, ca masura asiguratorie, si 3. anularea pe cale administrativa, invocandu-se "pericolul public". Cele trei modalitati sunt analizate in prezent de politisti, juristi si experti anticoruptie, deoarece exista "o intentie ferma" a autoritatilor ca respectivilor sa le fie ridicate carnetele de sofer – au precizat surse apropiate anchetatorilor.
Pana acum, 20 dintre conducatorii auto "fabricati" la Pitesti, pe sume cuprinse intre 700 de euro si 4.500 de euro, au produs 21 de accidente rutiere, soldate cu trei morti, 17 raniti grav si 25 raniti usor (potrivit datelor furnizate de Politia Rutiera).

1. Anularea permiselor prin hotarare judecatoreasca

Purtatorul de cuvant al Ministerului Administratiei si Internelor, Marius Tache, sustine ca justitia este cea care trebuie sa se pronunte in cazul anularii permiselor. "Pana la decizia instantei, acestor soferi ar putea sa li se aplice proverbul «hotul neprins e negustor cinstit»", considera el. Cercul cercetarilor desfasurate sub coodonarea unui procuror Anticoruptie este in prezent foarte larg, dintre cele 2.000 de persoane care si-au luat carnetele de sofer la Pitesti, in intervalul 2006-iunie 2008, urmand sa fie retinute in ancheta doar cele care au obtinut permisele in mod fraudulos. "Cand exista indicii, probe ca o persoana a obtinut carnetul prin frauda, instanta poate anula actul care a facut obiectul infractiunii", a aratat Tache. Marian Nedelescu, presedintele Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie, apreciaza ca doar justitia le poate anula carnetele de sofer celor care si-au obtinut permisele in mod fraudulos: "Nimeni nu le poate lua carnetele celor de la Pitesti inca, dupa cum nimeni nu poate suspenda permisele obtinute ilegal de alte sute de soferi, din toata tara. Trebuie finalizate anchetele".

2. Anularea permiselor de catre procuror

Avocatul Gheorghe Piperea, conferentiar la Facultatea de Drept a Universitatii Bucuresti, spune ca exista o solutie mai simpla in cazul anularii permiselor "lotului Pitesti": "Procurorul poate sa dispuna, ca masura de asigurare, anularea acestor permise, daca se stie exact care sunt soferii in aceasta situatie". In opinia avocatului, o astfel de masura ar trebui luata urgent pentru ca, daca se asteapta sentinta unui judecator, procedura poate dura doi-trei ani, timp in care "acesti oameni vor circula liber pe sosele". Piperea mentioneaza ca persoanele care si-au luat ilegal permisele ar trebui invinuite de dare de mita.

3. Anularea permiselor pe cale administrativa

Laura stefan, expert anticoruptie in cadrul Societatii Academice Romane (SAR), crede ca "Ministerul Administratiei si Internelor ar trebui sa ceara anularea permiselor celor care le-au obtinut in mod fraudulos, pe cale administrativa". Conform Laurei stefan, avantajul acestei proceduri este faptul ca "merge mai repede si ar rezolva o parte din problema". Astfel, daca respectivele persoane nu vor mai avea carnete, ele nu vor mai putea fi autoare ale unor accidente rutiere. Avand in vedere situatia "fara precedent", expertul de la SAR considera ca "ministerul nu ar avea de ales, pentru ca situatia este atat de grava incat nu poate astepta condamnarea penala". In unele cazuri, sustine Laura stefan, ministerul Administratiei nici nu ar trebui sa depuna mari eforturi pentru a-i depista pe cei care au obtinut permisul in mod fraudulos: "Daca autoritatile demonstreaza ca unul este analfabet, este clar ca nu avea cum sa-si ia carnetul". O astfel de anulare pe cale administrativa a fost decisa la Braila in cazul unor persoane analfabete care s-au folosit de acte false.

Raman in puscarie

Inalta Curte de Casatie si Justitie a respins ieri recursurile formulate de cei 20 de membri ai retelei de la Serviciul Permise Auto Arges impotriva deciziei Curtii de Apel de prelungire a mandatelor de arestare cu inca 29 de zile. Reamintim ca 21 de persoane sunt anchetate in acest caz.
Tot ieri, DNA Oradea a trimis in judecata trei persoane, in cazul scandalului permiselor auto din Arges, pentru ca acestea au promis mai multor cetateni ca pot facilita, cu ajutorul unor functionari din Pitesti, contra cost, obtinerea permiselor de conducere. Potrivit NewsIn, la audierile de ieri, comisarul Vasile Voinea ar fi dezvaluit ca de serviciile gruparii pitestene ar fi beneficiat si "pile" ale magistratilor, insa fara bani.

Mii de soferi falsi pe sosele

Pe soselele romanesti umbla, probabil, mii de soferi falsi, "copii ai coruptiei" din politie, care pot provoca mult mai multe accidente, atrag atentia asociatiile victimelor accidentelor rutiere. Reteaua infractionala din Arges, care a trimis in trafic, contra spaga, un numar inca neprecizat de soferi (printre care s-ar putea regasi fotbalisti, manelisti si actualul primar al sectorului 4 Bucuresti, Cristian Piedone), ar putea fi doar varful aisbergului fabricilor de permise auto care functioneaza in Romania, sustin oficialii Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie (AVAC). "Din pacate, credem ca astfel de cazuri nu sunt numai la Pitesti si ca acest fenomen a capatat un aspect de masa", ne-a declarat Marian Nedelescu, presedintele AVAC. Ministrul de Interne, Cristian David, recunoaste ca situatia de la Pitesti a scos la iveala carentele unui intreg sistem, subliniind ca investigatia derulata in prezent are menirea sa curete intreg sistemul de astfel de probleme, care nu sunt specifice numai judetului Arges, ci si altora, insa in mai mica masura: "Aceste cazuri sunt consecinta unor vicii sau carente structurale in sistem, constatate de-a lungul timpului".

 

 

 "Caracatita rutiera", hranita cu euro si dolari

In Romania ultimilor ani, "caracatita rutiera" si-a facut de cap in mai multe judete ale tarii. Ea a avut chiar "filiale" regionale (Olt – pentru Oltenia, Bacau si Galati – pentru Moldova, Satu Mare – pentru Ardeal, si Braila – pentru Muntenia) si s-a hranit bine cu spagile provenite de la soferi analfabeti. Daca in 2002 mita pentru carnet era doar de 100 de dolari, in preajma integrarii in UE s-a transformat in 100-150 de euro, pentru ca acum ea sa creasca pana la 2.000 de euro in cazul soferilor care nu stiu sa citeasca sau al celor care doresc mai multe tipuri de permise.
In februarie 2002, judetul Olt s-a aflat in vizorul Inspectoratului General al Politiei, pentru eliberarea frauduloasa de permise auto. "Caracatita" de Olt aplica metoda folosita pana deunazi in Arges. Mai precis, o sumedenie de persoane din Dolj, Gorj, Valcea si Mehedinti si-au stabilit domiciliul in Olt pentru a deveni soferi.  Printre aceste persoane s-au strecurat si cativa analfabeti care in judetele de origine au picat de doua-trei ori examenul scris, pentru ca la Slatina, Bals sau Caracal sa-l treaca din prima incercare. Capii "caracatitei" au fost destituiti discret, fara valuri. Tot in 2002, sefi din Politia Galati au fost acuzati ca ar fi facilitat obtinerea de permise auto pentru sume de 100-150 de dolari.
In aprilie 2003, scandalul permiselor a detonat la Satu Mare, unde Parchetul National Anticoruptie (PNA) i-a arestat pentru luare de mita, prin intermediul unei scoli de soferi, pe sefii Politiei Rutiere; in cele din urma, acestia au fost eliberati din puscarie de catre instanta. In 2004, un politist din Salaj a fost anchetat de PNA pentru ca a eliberat permise pe valuta, atestand fictiv promovarea examenului auto de catre candidati.
In 2003 avea sa izbucneasca si scandalul din Bacau, unde 11 politisti au fost sanctionati pentru neglijenta in serviciu, printr-o destituire si mai multe retrogradari. Cauza: anchetatorii de la Bucuresti au descoperit mai multi analfabeti care au declarat ca si-au cumparat permise cu 3.000 de dolari, schimband chestionarele cu alte persoane in timpul examenului. Ei au mai identificat si o alta neregula: sustinerea in aceeasi zi a examenului de conducere pentru mai multe categorii. Bacaul nu s-a linistit dupa acest episod. In 2005, doi comisari de la Serviciul Circulatie au fost acuzati ca au incasat cate 2.000 de dolari de la candidati analfabeti, unul dintre proaspetii soferi provocand un accident mortal cu trei victime. In aprilie 2008, seful Serviciului Permise Auto – Bacau, Virgil Ardeleanu, a fost prins in flagrant in timp ce primea mita o suma de 2.900 de euro, iar in masina sa a fost gasita suma de 45.000 de euro. Potrivit anchetatorilor, banii erau destinati promovarii probei practice in cadrul examenului auto si ajungeau la politist prin intermediul a trei instructori.
In februarie 2004, un scandal al permiselor a izbucnit si in Braila, unde ofiteri din IGP au descoperit ca seful acestei structuri, ajutat de patru subordonati, elibera carnete pentru persoane nescolarizate originare din Ilfov – Sintesti, de etnie roma, pe baza unor acte de studii si de identitate false. Vinovatii fie au demisionat, inainte de a fi schimbati din functiile de conducere din politie, fie au fost mutati disciplinar. Prin dispozitie a conducerii Inspectoratului Judetean de Politie Braila, a fost luata masura de anulare a permiselor auto obtinute de acesti indivizi.

 

 

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă