Predarea de stafeta de la Primaria Capitalei are pentru bucuresteni o miza mult mai importanta decat cea politica. Bucurestiul este in acest moment un veritabil santier. Municipalitatea este angrenata in lucrari de reparatii si investitii care de trei ani pun la grea incercare nervii locuitorilor si bugetul acestui oras. Multe dintre proiectele initiate de Adriean Videanu, sau doar continuate de el, au generat dezbateri si controverse aprinse. Unele au fost prost concepute, altele s-au intins pe o durata nejustificat de mare de timp sau au fost suspectate ca ascund interese oneroase. Noul primar, Sorin Oprescu, a declarat ca va continua doar "proiectele bune care servesc interesului public" si "va propune caile de indreptare pentru lucrurile gresite".
Dupa ce criterii vor fi selectate "proiectele bune" vom afla probabil destul de curand. Un rol important in perioada urmatoare il va avea si Consiliul General care este dominat de alianta PD-L-PNG si care are suficiente instrumente pentru a-si impune punctul de vedere. "Romania libera" face o trecere in revista a celor mai importante lucrari aflate in executie in Bucuresti, care fie vor transforma Capitala intr-un oras european, fie vor continua sa ne faca viata un calvar.
Chiar daca si-ar propune acest lucru, Sorin Oprescu nu are cum sa scape de "mostenirea" lasata de fostul primar Adriean Videanu. Este vorba despre lucrarile si investitiile care sunt in acest moment in derulare si care, de trei ani, pun la grea incercare nervii bucurestenilor. Noul primar general al Capitalei, Sorin Oprescu, a declarat ca va continua doar proiectele bune care servesc interesului public si va propune cai de indreptare pentru lucrurile gresite. Vom afla probabil destul de curand dupa ce criterii va selecta Oprescu "proiectele bune". Un rol important insa il va avea noul Consiliu General al Municipiului Bucuresti, care este dominat de alianta PD-L–PNG. "Romania libera" a selectat cele mai importante lucrari care se desfasoara in acest moment in Bucuresti si care de-a lungul timpului au generat dezbateri si controverse. (Tiberiu Lovin, Gabriel Bejan)
Reabilitarea centrului istoric
Inceperea lucrarilor: octombrie 2006
Termenul de finalizare: 2009
Valoarea investitiei: 500 de milioane de euro
Acest proiect foarte important pentru Bucuresti prevede reabilitarea, intr-o prima etapa, a infrastructurii pe 13 strazi, finisarea acestora cu piatra naturala, refacerea iluminatului public si dotarea zonei cu mobilier urban. Lucrarile nu au avansat insa intr-un ritm multumitor, astfel ca si termenul de finalizare a fost decalat din aprilie 2008 pana la sfarsitul anului 2009. Pana in prezent s-au terminat doar strazile Smardan, in proportie de 90%, si Lipscani, 30%. Proiectul a starnit controverse in ceea ce priveste blocarea activitatii economice
din zona si ritmul lent in care se desfasoara lucrarile. Centrul istoric al Bucurestiului – care ar putea fi o atractie pentru turistii straini – ofera in acest moment o imagine dezolanta.
Reabilitarea scolilor
Inceperea lucrarilor: 2003
Termenul de finalizare: 2008
Valoarea lucrarilor: 150 de milioane de euro
102 unitati de invatamant din Bucuresti sunt incluse in acest proiect, finantat printr-un program al Bancii Europene de Investitii. Inceput pe vremea lui Basescu, proiectul de reabilitare a inaintat cu viteza melcului. Practic, in acest moment doar 23 de scoli au intrat in reparatii capitale, chiar daca finantatorul si-a onorat obligatiile de a vira banii la timp in conturile primariei. Ritmul extrem de redus al lucrarilor a facut viata grea multor elevi care au trebuit sa invete la alte unitati scolare decat la cele la care au fost repartizati. De altfel, Adriean Videanu a reziliat contractele cu trei firme de constructii tocmai pentru ca acestea nu si-au respectat termenele de executie.
Parcari subterane
Inceperea lucrarilor: 2008
Termenul de finalizare: nestabilit
Valoarea investitiei: 650 de milioane de euro
Primaria vrea sa realizeze aproximativ 90 de parcari subterane, amplasate in cele mai aglomerate zone din Bucuresti. Municipalitatea a realizat deja studiile de fezabilitate, iar Consiliul General a dat unda verde pentru realizarea primelor 22, in parteneriat public-privat. Cele mai importante vor fi la Gara de Nord (1.480 locuri), Piata Universitatii (325 locuri), Piata Presei Libere (1.633 locuri), Piata Charles de Gaulle (831 de locuri). Primarul Videanu s-a laudat ca in ultimii trei ani a amenajat peste 100 de mii de locuri de parcare la sol, asa-numitele "parcari in spic". De fapt, majoritatea acestora nu sunt decat niste dungi trase cu vopsea la marginea bulevardelor si nu au reusit sa rezolve decat intr-o masura foarte mica problema parcarilor din Bucuresti.
Proiectul NetCity
Inceperea lucrarilor: octombrie 2008
Termenul de finalizare: 2012
Valoarea contractului: 202 de milioane de euro
Proiectul NetCity inseamna realizarea unei retele metropolitane subterane de fibra optica ce va inlocui actualele cabluri de telefonie, internet si televiziune de pe stalpii din oras. Contractul de concesiune a lucrarilor pentru realizarea retelei a fost castigat de firma UTI Systems, in august 2007. Aceasta firma ar urma sa investeasca aproximativ 202 milioane de euro pentru realizarea retelei, bani ce ar trebui recuperati de la firmele din Bucuresti care vor inchiria fibra optica. Proiectul de ingropare a cabluri-lor in subteran a starnit opozitia Asociatiei de Comunicatii prin Cablu, care a obtinut in instanta anularea Hotararii Consiliului General al Municipiului Bucuresti data in acest scop. Primaria va continua insa sa lupte pentru Proiectul NetCity.
Plantarea a 200.000 de arbori
Inceperea lucrarilor: mai 2007
Termenul de finalizare: 2010
Valoarea proictului: 10 de milioane de euro
In luna mai 2007 Consiliul General al Municipiului Bucuresti a aprobat o hotarare privind plantarea a 200.000 de arbori pe spatiile verzi din oras. Termenul de finalizare este peste trei ani, proiectul fiind in derulare. Primarul Videanu a vrut ca majoritatea copacilor sa fie platani, dar a renuntat partial la idee, deoarece pretul unui asemenea arbore este 200 de euro, ceea ce inseamna ca ar fi cheltuit 40 de milioane de euro. Edilul s-a plans ca doar primarii sectoarelor 3 si 6 au inteles importanta unui "inel verde" pentru Capitala, ceilalti refuzand sa puna la dispozitie terenul pentru plantarea celor 200.000 de platani, chiar daca exista finantare pentru aceasta operatiune.
Managementul traficului rutier
Inceperea lucrarilor: 2003
Termenul de finalizare: 2008
Valoarea investitiei: 21 de milioane de euro
Aproximativ 100 de intersectii importante din Bucuresti vor fi supravegheate in timp real de 200 de camere video. Vor fi introduse benzi unice pentru autobuze, iar semafoarele vor fi coordonate de la un centru de comanda unic. Asa arata in linii mari proiectul de management al traficului rutier pe care Primaria intentioneaza sa-l introduca in Bucuresti. Potrivit specialistilor Primariei, in urmatorii doi ani traficul rutier ar trebui sa se imbunatateasca cu 25% ca urmare a introducerii acestui sistem. Pana in prezent doar pe cateva tronsoane, printre care Piata Victoriei-Tineretului, s-au instalat asa-zisele semafoare inteligente, fara insa ca traficul rutier din oras sa cunoasca vreo imbunatatire semnificativa.
Infrastructura rutiera
Inceperea lucrarilor: octombrie 2006
Finalizare: decembrie 2008 – ianuarie 2009
Valoare: 2 miliarde de euro
Proiectul care probabil le-a dat cele mai multe batai de cap bucurestenilor in mandatul lui Videanu a fost cel legat de reparatiile strazilor din Capitala. In ultimii ani au inceput in acelasi timp lucrari de mare anvergura care au facut in multe zone traficul aproape imposibil. Printre cele mai importante lucrari se numara reparatiile de pe soseaua stefan cel Mare, cu termen de finalizare pe 1 iulie 2008, de pe Bulevardul Tudor Vladimirescu (15 decembrie 2008), soseaua Colentina (decembrie 2008), Calea Mosilor (august 2008) etc. In total 43 de mari artere de circulatie ar trebui terminate pana la sfarsitul acestui an, dar exista mari semne de intrebare daca aceste termene vor fi respectate.
Pasajul Basarab
Inceperea lucrarilor: noiembrie 2006
Finalizare: Aprilie 2009
Valoarea investitiei: 220 de milioane de euro
Realizarea Pasajului Basarab face parte din proiectul mai amplu de fluidizare a traficului din Bucuresti. Pasajul va porni de la intersectia Bulevardului Nicolae Titulescu cu strada Alexandru Ioan Cuza si va avea o lungime de aproape 2 kilometri pana la soseaua Grozavesti. Scopul proiectului este acela de a fluidiza circulatia in zona Garii de Nord, una dintre cele mai aglomerate din Bucuresti. Primaria Bucuresti a expropriat pana acum 80 de terenuri aflate in calea pasajului. In prezent exista patru litigii in instanta cu expropriati nemultumiti de valoarea despagubirilor acordate de primarie. Proiectul a fost puternic contestat si de locuitorii din zona, exasperati de zgomot si de praful cauzat de lucrari.
Modernizarea sistemului de termoficare
Inceperea lucrarilor: 2003
Termenul de finalizare: decembrie 2008
Valoarea investitiei: 70,5 de milioane de euro
Modernizarea sistemului de termoficare a orasului a urmarit, in primul rand, diminuarea pe cat posibil a piederilor din retelele de distributie, utilizarea rationala a energiei termice cu efectul direct al scaderii costurilor pentru consumatori. Atribuirea lucrarilor de modernizare a sistemului de termoficare a provocat de multe ori scandaluri rasunatoare. Unul dintre acestea a izbucnit atunci cand licitatia pentru cumpararea unui sistem automatizat pentru supravegherea retelelor a fost castigata de o firma a carei oferta era cu 4,4 milioane de euro mai scumpa decat a contracandidatelor. Licitatia a fost pana la urma anulata dupa ce scandalul a aparut in presa.