» Austriecii mai cauta 480 hectare de teren pentru amplasarea combinatului intre Constanta si Agigea.
» Voestalpine a discutat cu doua licee din Constanta pentru infiintarea unor clase speciale.
Administratia Porturilor din Constanta a decis sa puna la dispozitia liderului austriac al metalurgiei, Voestalpine, 120 de hectare din port daca acesta va decide sa construiasca in Romania cel mai mare combinat siderurgic. Voestalpine urmeaza sa anunte in aceasta vara unde va amplasa combinatul care va produce anual mai mult de cinci milioane tone de otel de calitate superioara. Investitiile finlandezilor de la Nokia, la Jucu, ale francezilor de la Renault, la Mioveni, sau preluarea BCR de catre Erste palesc, din punctul de vedere al cifrelor, in fata intentiei grupului austriac Voestalpine de a investi cinci miliarde euro in combinat. In competitia pentru atragerea investitiei s-au lansat Ucraina, Bulgaria, Romania si chiar Turcia.
Daca se va realiza, investitia ar fi cea mai mare din Romania. Spre comparatie, investitiile in unitatile 3 si 4 de la Centrala Nuclearelectrica Cernavoda au urcat la circa 2,2 miliarde euro, in timp ce Canalul Dunare – Bucuresti, lung de peste 100 de kilometri, ar putea costa circa 500 milioane euro. Cu banii cu care se construieste acest combinat s-ar putea ridica aproximativ 100 de mall-uri la nivel occidental.
Proiectul incepe sa se contureze
Constantin Matei, directorul general al Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta, a declarat, ieri, ca "proiectul incepe sa se contureze si in portul Constanta". Acesta a prezentat si cateva date concrete. Astfel, combinatul de otel se va intinde pe o suprafata totala de 600 de hectare din zona fluvio-maritima a Portului Constanta si zona adiacenta. Circa 120 de hectare din numarul total fac parte chiar din port, fiind amplasate in partea de sud a acestuia, spre localitatea Agigea. Portul Constanta are o suprafata totala de 3.926 hectare, potrivit datelor companiei. Matei a precizat ca investitia va crea circa 12.000 de locuri de munca si a subliniat ca partea austriaca a luat deja legatura cu doua licee din Constanta, unde ar urma sa se infiinteze clase speciale, ai caror absolventi sa se angajeze direct in combinat. Prezent la Constanta, ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat ca "o astfel de investitie este o mana cereasca pentru Dobrogea" si a adaugat ca la nivel ministerial s-a creat o comisie care are ca scop atragerea investitiei in zona.
Dobrogea, "vaduva" investitiilor serioase
Austriecii au simtit insa ca judetul Constanta are un potential deosebit. Cu cel mai mare port din Marea Neagra, care inseamna implicit posibilitate de export de produse finite si import de bunuri, dar si cu posibilitatea de a livra marfurile pe Canalul Dunare-Marea Neagra, pana in centrul Europei, Constanta pare locatia ideala. Austriecii par convinsi de acest lucru, iar directorul CNAPMC a anuntat ca semnarea contractului va avea loc undeva in toamna acestui an. Potrivit paginii sale de internet, grupul Voestalpine a avut, in anul fiscal 2006-2007, venituri totale de 7,049 miliarde de euro si un profit de 764,9 milioane euro.
Compania are peste 25.000 de angajati si detine mai multe societati in Romania.