» Notele de plata la restaurantele romanesti sunt mai mari ca in Grecia si Turcia.
» Investitiile in turism se vor orienta catre hotelurile de lux si de trei stele.
Preturile ridicate ale alimentelor de pe piata romaneasca si evolutia negativa a agriculturii impiedica dezvoltarea turismului de masa, deoarece incarca factura de vacanta peste nivelul competitiei din alte tari, spun specialistii din turism.
"Agricultura afecteaza foarte puternic sansele turismului romanesc. In contextul in care, in Romania, preturile alimentelor sunt mai mari decat in alte state din regiune, automat intervine un dezavantaj competitiv. Daca unele sectoare de activitate din Romania au inregistrat cresteri in ultimii ani, agricultura a pierdut anual 14% din PIB, in ultimii patru ani", a declarat Sorin Ionescu, partener in cadrul firmei de consultanta Fivestar Hospitality. "Hotelierii trebuie sa puna la dispozitia clientilor si hrana, pe langa cazare, iar atunci cand alimentele sunt foarte scumpe in comparatie cele din alte state, automat aceste tari vor avea un avantaj competitiv", precizeza Ionescu.
In consecinta, Romania trebuie sa se reorienteze spre turismul de nisa, respectiv spre cel cultural sau ecologic. Turismul de masa va fi posibil la noi abia intr-o etapa viitoare, in conditiile in care, in prezent, piata turismului de masa este dominata de tari cu traditie in domeniu, care au realizat investitii de cel putin 20 de ani, precum Turcia sau Grecia, spune reprezentantul Fivestar Hospitality. "Reforma in agricultura si infrastructura sunt componente importante ale dezvoltarii turismului de masa. In infrastructura exista proiecte, insa finalizarea acestora va lua timp, iar pana atunci, trebuie sa cream acele «exceptii» care sa creasca cererea pentru Romania pe plan international", a mai spus Sorin Ionescu. "Romania nu stie inca ce sa faca cu turismul ei. Daca vrea sa devina o destinatie pentru turismul de masa, ca Turcia, Grecia sau Egipt, este necesara o strategie aplicata unitar pe o perioada indelungata. Romania poate sa ofere insa atractii turistice la Marea Neagra, de exemplu, si poate sa dezvolte turismul de nisa", a spus Miroslav Dragicevic, senior partner la Horwath Consulting Zagreb.
16 hoteluri noi, in 2008
In opinia lui Sorin Ionescu, piata hoteliera din Romania se va dezvolta in urmatorii ani pe segmentul hotelurilor de trei stele, care inregistreaza cea mai mare cerere. "Cea mai mare cerere pe piata hoteliera din Bucuresti este pe segmentul hotelurilor de trei stele, care s-a dezvoltat mult in ultimii ani. Nu acelasi lucru se poate spune despre segmentul hotelurilor de patru si de cinci stele din Capitala, unde, deocamdata, oferta depaseste cererea", a precizat Ionescu. Specialistii din industria hoteliera spun ca investitiile in spatiile de cazare vor fi canalizate in perioada urmatoare spre Bucuresti si spre orasele mari din tara, precum Timisoara, Cluj-Napoca, Brasov, Craiova, Constanta.
Aceste investitii vor veni atat din partea lanturilor hoteliere internationale, cat si din partea oamenilor de afaceri locali, care au investit in alte domenii si care vor sa intre pe piata hoteliera. "Un sector in care se va investi mult in urmatorii ani in Romania este cel al hotelurilor de lux, insa nici investitorii care merg pe segmentul celor de trei stele nu au cum sa piarda", a subliniat Sorin Ionescu. Proiectele din domeniu anuntate pentru acest an vizeaza deschiderea a peste 16 hoteluri, majoritatea apartinand lanturilor hoteliere consacrate, precum Ramada, Golden Tulip sau Continental, potrivit datelor prezentate de companii.
Statistici
» Factura medie in Capitala costa 56 de euro
Bucurestiul, care totalizeaza 11,8% din numarul de camere de hotel din Romania, a avut, in 2007, o factura medie de 56,2 euro pe camera. In ultimii doi ani, au intrat in circuitul turistic din Romania 5.000 de camere de hotel, care au urcat capacitatea de cazare a tarii la 85.000 de camere.