Nemultumirile proprietarilor de masini legate de calitatea reparatiilor facute in service-urile romanesti nu au ocolit nici companiile foarte cunoscute. Porsche Romania a fost reclamata de multi clienti care fie au asteptat cu lunile sa fie programati pentru reparatii, fie au constatat ca mecanicii auto au lucrat foarte prost. "Romania libera" a stat de vorba cu reprezentantii companiei pentru a afla cum vad ei aceasta situatie. Unul dintre directorii executivi ai Porsche Romania, Eduard Diaconu, admite ca reclamatiile proprietarilor de autoturisme sunt in cea mai mare parte intemeiate si ofera si explicatiile pentru care lucrurile stau astfel. Reprezentatul Porsche afirma ca vinzarile mari de masini din Romania au depasit asteptarile si ca firma nu a reusit sa tina pasul si cu extinderea retelei de service-uri. Mai mult decat atat, Eduard Diaconu se plange de faptul ca exista un numar limitat de mecanici bine pregatiti, care se muta de la un service la altul. Romania acum este pe locul 8 in Europa in ceea ce priveste numarul de inmatriculari de masini noi.
Cele mai multe nemultumiri ale proprietarilor marcilor comercializate de diviziile Porsche Romania – Porsche, Volkswagen, Seat, Skoda, Audi si, mai nou, Bentley – sunt legate de timpul mare de asteptare pentru reparatii, dar si de lipsa de profesionalism a unora dintre mecanicii companiei. "Am avut probleme cu tinichigeria facuta la Porsche Nord si recomand tuturor sa se fereasca de aceasta unitate. Se vopsea prost si am primit masina zgariata suplimentar la fiecare revopsire. Mai mult, am suspectat chiar inlocuirea unor piese de caroserie. Sunt convins, de pilda, ca mi s-a inlocuit haionul spate. Ultimul defect: haionul indesat, desi nu am avut accident in acea parte a masinii", ne-a povestit Calin Delavale, unul dintre clientii service-urilor Porsche Romania.
Nici cei care si-au cumparat masini mai scumpe nu au scapat de probleme. "Am achizitionat un Volkswagen Touareg la pretul cip de 40.000 de euro. A doua zi dupa ce l-am luat, m-am intors la reprezentanta, deoarece nu se stingea un led din bord. Am fost programat la constatare si service-rapid in 38 de zile. Am facut mare scandal si cu multe interventii am fost reprogramat dupa numai 9 zile", s-a plans un cititor al "Romaniei libere", care s-a recomandat doar "victima Porsche Romania". "La 15.000 de km, am schimbat primul rand de pneuri, deoarece se uza prematur cel din dreapta fata. La 30.000 de km, le-am schimbat din nou, in acelasi timp facand demersurile pentru o constatare si o reparatie. Dupa sase vizite la service in doua luni, am primit un raspuns socant, ca nu stiu sa conduc un Touareg si ca nu am avut presiunea corespunzatoare in pneuri. Am scris catre Porsche in Germania si, va rog sa retineti, dupa zece minute am fost sunat de acolo cu scuzele de rigoare, germanii justificandu-se ca grupul are doar o relatie financiara cu Porsche Romania si ca mai sunt si alti reclamanti", afirma cititorul nemultumit.
Bucuresteanul Emil Giurgiu sustine ca atat el, cat si un amic de-al sau au avut probleme cu acest dealer. "Mi-au livrat o masina cu un ambreiaj defect. Reparatiile au durat cateva saptamani, dar nu au respectat garantia. Am solicitat piesele defecte pentru o expertiza, dar nu le-am primit. Le-am scris zeci de adrese, inclusiv in Germania, dar degeaba. Mi-au zis sa am intelegere", a precizat acesta. El afirma ca amicul sau a cumparat o masina cu o usa cu alta nuanta de culoare, iar cand a reclamat acest lucru i s-ar fi raspuns ca nu vede bine.
De altfel, nici in ceea ce priveste forumurile si site-urile specializate in masini de pe Internet, Porsche Romania nu este ocolita de reclamatii. Foarte multi clienti au folosit spatiul virtual pentru a se plange de serviciile companiei. "Am avut masina in service si acum ploua in ea. sefii service-ului au recunoscut ca nu s-a pus nu stiu ce folie la portiera si mi-au spus ca se va repara, dar peste doua luni. Nici nu poti riposta, baietii aia de la service sunt si ei vai de steaua lor, intre ciocan si nicovala" – acesta este doar unul dintre cazurile prezente online.
Dealerii, surprinsi de explozia vanzarilor
Reprezentantii grupului Porsche Romania sustin ca stiu de aceste reclamatii si incearca sa le rezolve. Directorul executiv al Porsche Bucuresti Nord, Eduard Diaconu, justifica nemultumirile prin faptul ca, la un volum mare de vanzari, sunt inevitabile si cateva probleme. "Multe dintre reclamatii sunt reale, se intampla si astfel de lucruri, cu toate echipamentele performante pe care le avem noi", admite Eduard Diaconu. "Dar e important si la cat ne raportam. Noi estimam ca vom vinde numai anul asta 10.000 de masini. Anul trecut am fost cam tot prin zona asta. Plus masinile importate la mana a doua. In schimb, capacitatile service nu au reusit sa tina pasul cu aceasta explozie. La numarul asta de masini, e inevitabil ca exista un procent de clienti mai putin multumiti sau pe buna dreptate nemultumiti. Este o situatie general valabila", declara directorul.
Eduard Diaconu considera ca de la aceasta din urma cauza pornesc de fapt toate blocajele si erorile din domeniul service-urilor din Romania. Vanzarile de masini au explodat in ultimii ani, in schimb numarul atelierelor de reparatii a crescut mult mai incet. Mai ales ca inclusiv dealerii au fost surprinsi de "boom-ul" din domeniu. "N-a apreciat nimeni ca piata va exploda astfel. A fost o crestere atipica. In tarile din jurul nostru, au crescut cu 10% pe an. La noi a crescut cu 100%. In ultimii doi, trei ani vanzarile aproape s-au dublat. Iar un service nu poti sa-l pui pe picioare foarte repede, ca trebuie sa respecti niste standarde. Ca sa nu mai spun ca cere resurse financiare. Noi avem numai la Porsche Nord cinci hectare de teren. Sa cumperi asa suprafete e costisitor. Apoi, dupa ce iei terenul, urmeaza realizarea proiectului, aprobarile, autorizatiile. Te apuci sa construiesti fizic, pui echipamentele si brusc cresc iar vanzarile. Ramai iar in urma. Romania mai are potential de crestere, pentru ca suntem inca submotorizati", explica Eduard Diaconu.
Prea putini mecanici calificati
Seful de la Porsche vede si alte motive pentru care exista un numar mare de clienti nemultumiti. Cresterea exponentiala a numarului de autovehicule a mers, de asemenea, si inaintea dezvoltarii pietei mecanicilor auto calificati. Masinile moderne sunt tot mai computerizate si, implicit, mai complicate. Pentru a repara un autoturism e nevoie de mai mult decat un om care sa stie sa foloseasca ciocanul si un patent. Din acest motiv, s-a ajuns la situatia paradoxala in care marile service-uri isi "fura" angajatii intre ele. "Nu am suficienti oameni sa fac echipa. De unde sa-i iei? Pot sa iau de la altii, apoi altii ii iau de la mine. E o cerere atat de mare de mecanici incat si ei cer acum salarii mai mari decat calificarea reala pe care o au. Dar, daca sunt cautati de toate service-urile, isi imagineaza ca sunt foarte buni", afirma directorul Porsche Bucuresti Nord. Acesta se plange ca sistemul scolilor profesionale a decazut, asa incat de acolo vine prea putina forta de munca calificata. Iar la cursurile de ucenici pe care le organizeaza compania, doar 1-2% raman sa munceasca. "Dintr-o clasa de ucenici, din 20 de oameni, au ramas doi.
Restul fie renunta singuri, fie nu se dovedesc buni."
Eduard Diaconu mai sustine ca supraaglomerarea atelierelor este generata si de faptul ca, o data cu marirea parcului auto, a crescut si numarul accidentelor rutiere. Iar strazile proaste fac ca autoturismele sa aiba nevoie de revizii mai repede decat in Occident. Asa s-a ajuns ca programarea pentru o reparatie de tinichigerie sa mearga si pana la trei luni. Daca un client cu masina lovita ar merge astazi la Porsche Bucuresti Nord, ar fi programat in service abia in a doua jumatate a lunii mai. "Ca sa eficientizam munca, am facut schimbul doi, deja analizam cum sa facem si schimbul trei", afirma Eduard Diaconu, care recunoaste: "Realitatea este ca uneori nu ne miscam pe cat de repede ar trebui".
» Foamea de masini
Romania a ocupat in 2007 locul 8 in Europa in ceea ce priveste numarul de inmatriculari de masini noi, cu aproape 300.000 de bucati. Tara noastra este inaintea unor tari cu un nivel de trai mult mai ridicat, precum Austria sau Suedia. Tarile europene cu cele mai multe inmatriculari sunt Germania, cu aproape 3 milioane de masini, urmata de Italia si Marea Britanie.