Taxa de prima inmatriculare auto va fi calculata luandu-se in considerare cantitatea emisiilor de dioxid de carbon doar pentru masinile Euro 4. Pentru celelalte tipuri de autovehicule, in functie de motorizare, va fi aplicata actuala formula, care ia in calcul norma de poluare, emisiile de noxe si cilindree. Noua reglementare nu va cuprinde referiri la restituirea taxei incasate pana in prezent, intrucat Guvernul considera ca sumele au fost colectate in baza Codului Fiscal aprobat de Parlament si necontestat de Curtea Constitutionala.
"Decizia finala asupra formei ce va fi promovata prin ordonanta de urgenta va fi luata intr-una din sedintele urmatoare de Guvern. A ramas oricum principiul: poluatorul plateste", a precizat purtatorul de cuvant al Executivului, Camelia Spataru. Aceasta este cea de-a doua varianta de modificare a taxei de prima inmatriculare prezentata de Guvern in cursul acestui an. Varianta anterioara a fost prezentata public sub forma unui proiect de ordonanta de urgenta, avand acordul de principiu al Comisiei Europene. Noua propunere de formula de calcul va fi transmisa CE inainte de a fi aprobata de Guvern si va include un criteriu suplimentar pentru calculul taxei: cantitatea de dioxid de carbon emisa per kilometru.
Criterii de diferentiere a taxei
Prin memorandum vor fi stabilite criteriile de diferentiere a taxei, fiind preluate cerintele Comisiei Europene. "Introducerea taxarii pe baza emisiilor de CO2 la autovehiculele cu motorizare Euro 4 poate fi aplicata intrucat acestea sunt singurele masini care au inscrise in documentele de identificare emisiile de dioxid de carbon exprimate in grame per kilometru", a declarat Attila Korodi, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile.
Pentru celelalte masini, noua grila va utiliza formula actuala de calcul, dar cu sume mai mari, in functie de norma de poluare si taxa specifica pe centimetru cub, fata de valorile din propunerea anterioara de modificare a taxei. Noua reglementare va stabili un coeficient de reducere a taxei auto, proportional cu vechimea autovehiculului, va prevedea un sistem de rambursare a taxei reziduale in cazul revanzarii intr-un alt stat membru sau in cazul exportului.
Banii incasati din taxa de prima inmatriculare auto se vor constitui in venituri pentru Fondul de Mediu. "Propunerea ministerului nostru, ca sumele din taxa de poluare pe autovehicule sa fie directionate din bugetul de stat catre Fondul de Mediu, pentru programe si proiecte de mediu speciale, a fost deja acceptata si ea va intra in vigoare o data cu actul normativ care va stabili valorile taxei. Dat fiind faptul ca taxa auto este un instrument de protectie a mediului, am considerat ca este normal ca si sumele incasate de la populatie prin aceasta sa se intoarca tot la cetateni, prin proiecte menite sa optimizeze conditiile de viata din Romania. Cu alte cuvinte, vrem ca acest sume incasate sa fie investite in proiecte de protectie a mediului si sa aiba ca beneficiari atat persoane fizice, cat si operatori economici si autoritati locale", a precizat Korodi.
GRILA NOUA
Birul de cilindree
Ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, Attila Korodi, apreciaza ca nivelul taxei de inmatriculare auto trebuie sa tina seama de capacitatea masinii, de cilindreea motorului: "Nu e inca stabilit precis cum se va calcula noua taxa, nu avem o grila fixa. Vom vedea ce accepta Comisia Europeana. Nu e normal insa ca posesorii unor vehicule de mic litraj sa plateasca la un nivel apropiat, ca suma, la fel ca detinatorii unor masini de teren, de aceea vom lua in considerare si introducerea in calculul taxei auto a cilindreei motorului". Prin noua grila, este posibila si o ajustare a grilei de reducere a taxei in raport cu vechimea masinii, de la 0-95%, cota inclusa in proiectul aflat deja in dezbatere, la 0-90% sau chiar mai putin.