Transilvania va deveni un magnet pentru furnizorii globali de componente auto, care vor investi masiv in aceasta parte a Romaniei, in urmatorii doi ani. In intervalul 2008-2009, industria romaneasca de echipamente auto va inregistra cea mai mare crestere din Europa Centrala si de Est, dupa cea slovaca, cu 14,7%, ritm triplu fata de majorarea produsului intern brut, se arata intr-un raport de cercetare al UniCredit Group, pe tema evolutiei industriei auto a regiunii.
Slovacia, prima in topul cresterii sectorului echipamentelor auto, va consemna un avans de 21,3%, datorat in principal investitiilor in fabricile furnizorilor KIA si Toyota. Ca urmare a puternicelor infuzii de capital, intreaga regiune central-europeana si est-europeana va semana cu un "nou Detroit", unul dintre cele mai puternice centre mondiale de productie a automobilelor, precizeaza sursa citata. Avansuri semnificative vor mai inregistra: Bulgaria (±13,9%), Ungaria (±13,4%), Cehia (±11,1%) si Rusia (±10,7%).
Romania si Bulgaria vor beneficia de relocari avantajoase ale fabricilor de componente auto, in principal datorita aderarii la UE. Romania va oferi investitorilor mai mult avantaje decat dezavantaje. Printre avantaje se numara costurile scazute ale fortei de munca, posibilitatea localizarii fabricilor in Transilvania, "reprivatizarea" Daewoo cu Ford, expansiunea rapida a pietei interne si potentialul urias; dezavantajele sunt reprezentate de migrarea angajatilor calificati in alte domenii, de absenta dealerilor specializati si de necesitatea implementarii normelor europene de protectie a mediului. In 2005 tara noastra reusise sa atraga investitii in valoare de 5,8% din PIB in sectorul industriei auto, detinand o cota de 5% din investitiile realizate pe intreaga piata de echipamente de transport din Europa Centrala si de Est (circa 1,07 miliarde de euro), arata sursa citata.
UniCredit Group remarca potentialul si oportunitatile deosebite oferite de pietele est-europene in domeniul producerii componentelor auto – apropierea centrelor de productie fata de vestul Europei, cererea locala ridicata de vehicule, costul relativ scazut cu forta de munca si mediul de afaceri prietenos, care stimuleaza relocarea fabricilor furnizorilor in tarile est-europene.
Motoarele industriei auto
Transilvania si Banatul au fost practic reindustrializate gratie investitiilor greenfield ale furnizorilor de componente auto si prin parteneriatele incheiate intre fabricile romanesti si reprezentantii industriei occidentale de profil – Thyssen-Krupp-Bilstein (amortizoare), Thyssen-Krupp Compa Arcuri (arcuri auto), Magnetto Weels (roti din tabla), Autoliv Romania (centuri), Koyo Romania (rulmenti). La Timisoara, Continental AG, unul din primii zece furnizori mondiali de componente pentru industria auto, colaboreaza cu Dacia la modelul Logan si furnizeaza echipamente la export pentru Fiat, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Nissan, Suzuki, Toyota si Volkswagen. La Sibiu, Continental AG detine divizia de electronice Automotive Systems, care produce unitati de comanda centrale si pentru usi, precum si componente electronice pentru airbag-uri. Tot la Sibiu functioneaza SNR Roulments din Franta, furnizor de angrenaje si organe mecanice de transmisie (rulmenti), Caucho (investitie spaniola) si Marquardt Schaltsysteme. Aradul a devenit si el unul dintre principalele centre operate de furnizorii de subansambluri pentru industria auto, aici activand firme precum Yakazi din Japonia, Coindu din Portugalia si Zumtobel din Austria. In nordul tarii, grupul Michelin si Ronal (Elvetia) au investit la Zalau, iar Schlemmer la Satu-Mare.
Industria componentelor auto a crescut puternic mai ales datorita investitiilor Renault in Uzinele Dacia, care au antrenat noi investitii in fabricile de componente. "Industria de automobile a constituit pana acum principala parghie de dezvoltare economica a tarii. Aceasta industrie a fost propulsata de dezvoltarea Dacia in cursul ultimilor ani. Pentru a da numai cateva exemple, in 2007 furnizorii nostri au inaugurat zece noi uzine, Dacia a angajat la Pitesti peste 3.000 de persoane, angajarile realizate in Arges de Dacia si furnizorii sai au fost de 10.000 de persoane", a declarat FranIois Fourmont, directorul general al Dacia.
» In intervalul 2008-2009, industria romaneasca de echipamente auto va creste cu 14,7%, estimeaza analistii UniCredit.
» "Reprivatizarea" Daewoo cu Ford si expansiunea rapida a pietei interne de automobile
atrag investitorii.