17.6 C
București
duminică, 8 septembrie 2024
AcasăSpecial112, ignorat de operatorii de telefonie mobila

112, ignorat de operatorii de telefonie mobila

Comisia Europeana (ce) deschide procedura de infringement impotriva Romaniei, pentru proasta functionare a numarului de urgenta 112 si continua procesul impotriva taxei de prima inmatriculare, pentru ca reactia Guvernului nu a fost satisfacatoare. Cu alte cuvinte, Romania este amenintata cu trimiterea in fata Curtii Europene de Justitie pentru aceste deraieri.
Comisia Europeana reproseaza statului roman ca nu respecta legislatia europeana din domeniul telecomunicatiilor, pentru ca sistemul 112 nu permite localizarea apelurilor ce provin din retelele de telefonie mobila. Desi Guvernul stia inca din luna februarie de aceasta carenta a sistemului, nu a facut nici un efort pentru a impulsiona companiile de telefonie mobila sa actioneze. Operatorul sistemului national 112, Serviciul de Telecomunicatii Speciale, sustine ca dispune de aparatura necesara, dar companiile nu coopereaza. Paradoxal, insa, nu a depus nici o plangere oficiala la autoritatea de reglementare. De partea cealalta, marii operatori precum Orange si Vodafone dau asigurari ca lucreaza intens la sistemul de transmitere a informatiilor. Neoficial, problema este costul foarte ridicat al unui astfel de sistem pe care Vodafone si Orange nu vor sa si-l asume.

In privinta taxei auto, desi autoritatile de la Bucuresti au trimis la CE, marti, o scrisoare in care anuntau un calendar de modificare a taxei, CE a decis sa continue procedura de avertizare, considerand raspunsul prea vag. Surse din anturajul premierului Tariceanu dau de inteles ca Executivul ar putea prefera sa lase procedura sa curga pana la Curtea Europeana de Justitie pentru a castiga astfel timp si bani din taxa.

Romania nu a reusit pana acum sa asigure functionarea la standarde europene a sistemului pentru apeluri de urgenta 112. Comisia Europeana reproseaza statului roman ca nu respecta legislatia europeana din domeniul telecomunicatiilor, pentru ca sistemul 112 nu permite localizarea apelurilor care provin din retelele de telefonie mobila. Mai pe romaneste, atunci cand suni la 112 de pe mobil, esti luat la intrebari despre adresa exacta si, in cazul Capitalei, despre sectorul in care te afli. Lucru deloc la indemana cand esti martorul sau personajul principal intr-un accident sau alta urgenta. Ca in multe alte cazuri, vina este pasata ametitor intre autoritatile responsabile.
Operatorul sistemului national 112, Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS), sustine ca aparatura institutiei permite localizarea oricarui apel, dar ca sistemul functioneaza deocamdata doar pentru retelele de telefonie fixa. "Nu este implementat pentru retelele de telefonie mobila, din cauza faptului ca aceasta informatie nu este transmisa de operatorii mobili catre 112", explica Adrian Fulea, purtator de cuvant al STS. Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii (ANRCTI) confirma ca operatorii de telefonie mobila sunt cei care nu si-au facut datoria. Legea ii obliga sa ajute STS inca din octombrie 2006. Pe de alta parte, STS nu a depus nici o sesizare oficiala la ANRCTI, in legatura cu aceasta problema. "ANRCTI va controla modul in care operatorii de telefonie mobila si-au respectat obligatia", a anuntat sec Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.
Operatorii de telefonie mobila, care risca amenzi considerabile pentru ca nu s-au tinut de obligatii, dau din colt in colt. Neoficial insa, principala problema este costul ridicat al acestei tehnologii. "La ora actuala echipa tehnica lucreaza impreuna cu operatorul serviciului 112 pentru implementarea capabilitatii de localizare a apelantilor. Aceasta insa presupune solutii tehnice complexe, iar in momentul de fata se depun eforturi sustinute (…)", spun oficialii companiei Orange. Reprezentantii Vodafone au venit cu o reactie la fel de cetoasa: "Informatia necesara STS in vederea localizarii apelantului este disponibila. Aceste date pot fi puse la dispozitia STS de indata ce vom defini, impreuna cu acesta, cadrul de operare specific acestei cerinte, in conformitate cu prevederile legale".
Guvernul da vina tot pe operatorii de telefonie mobila si asigura CE ca autoritatile fac tot ce pot in aceasta problema. Surse din Guvern ne-au declarat insa ca Executivul stia inca din luna februarie ca sunt probleme cu serviciul 112 si ca trebuia sa ajunga la un compromis financiar cu operatorii de telefonie mobila, care "au si ei niste bugete de investit".

Taxa auto, faza a doua
Comisia Europeana, satula de amanarile venite de la Bucuresti, a decis sa treaca la a doua etapa de sanctionare a Romaniei in cazul taxei de prima inmatriculare, considerata o masura ce discrimineaza cumparatorii de masini la mana a doua. Autoritatile de la Bucuresti au trimis, marti, o scrisoare la CE, in care promiteau ca modificarile la taxa de prima inmatriculare vor intra in vigoare cel mai tarziu pe 1 iulie 2008. CE a considerat raspunsul prea vag si a cerut cifre si valori concrete.
Surse guvernamentale considera ca era de asteptat sa intram intr-o astfel de etapa, iar principalii vinovati pentru aceasta situatie sunt in special asiguratorii si Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) care nu au reusit sa "convinga" Comisia prin studiile pe care le-au realizat. Pusi in fata acuzatiilor, reprezentantii APIA au evitat sa intre in detalii. Vicepresedintele APIA, Brent Valmar, reia placa invartita de premierul Tariceanu cu luni in urma: "In opinia noastra, toata lumea a fost de acord sa incurajam tehnologiile moderne si sa evitam transformarea Romaniei in tinta pentru rablele din UE". Brent Valmar a precizat ca din punctul de vedere al APIA "taxa auto nu este decat o taxa pentru protectia mediului inconjurator". In plus, reprezentantii APIA considera acest sistem de taxare, stabilit in functie de centimetrii cubi si de capacitatea cilindrica, drept "cel mai bun si mai transparent din UE". Comisia Europeana contrazice insa acest punct de vedere.
Varujan Vosganian spunea saptamana trecuta ca Executivul nu are ca optiune eliminarea acestei taxe. Pe de alta parte, surse din anturajul premierului Tariceanu ne-au declarat ca este o lupta surda intre Comisia Europeana si guvernele statelor care se afla intr-o astfel de situatie. Astfel se explica faptul ca unele state, cum ar putea fi si cazul Romaniei, accepta sa ajunga la Curtea Europeana de Justitie, dar pana atunci castiga timp, iar importatorii de autoturisme – bani. Surse bine informate din apropierea Executivului spun insa ca daca se scoate aceasta taxa, vom avea o problema de protectie a industriei auto si ca asemenea proceduri, considerate normale, vor mai aparea.
Cristina Dobreanu
Andrei Luca Popescu
redactori

MIZA
Fostul negociator-sef al Romaniei cu UE, Vasile Puscas, considera ca Guvernul Tariceanu nu ar fi deranjat ca procedura de infringement sa mearga mai departe. "Probabil ca asteapta sa ajunga la Curte si pana atunci sa colecteze cat mai multi bani din taxa auto. Daca acolo primesc o sentinta nefavorabila si trebuie sa returneze banii, mizeaza ca atunci la putere va fi alt guvern. La noi, deciziile se iau in interes personal, nu in interesul tarii", spune Puscas.
Romania mai are un ragaz de doua luni sa satisfaca cerintele CE in privinta taxei auto, dupa ce procedura a fost declansata in luna martie. Daca nici dupa aceasta a doua notificare a CE problema nu este rezolvata, Romania va fi data in judecata la Curtea Europeana de Justitie.
In legatura cu sistemul unic al apelurilor de urgenta 112, CE a declansat procedura pentru Polonia, Letonia, Bulgaria, Italia, Olanda, Portugalia si Slovacia. Pentru nereguli in domeniul taxelor auto, CE a mai luat de urechi Polonia, Portugalia, Finlanda, Malta, Danemarca, Cipru, Ungaria, Grecia si Olanda.

Cele mai citite

Liga Națiunilor: Germania-Ungaria 5-0 Olanda-Bosnia-Herțegovina 5-2

Selecţionatele Germaniei şi Olandei au obţinut victorii la scor, sâmbătă, în primele lor meciuri din noua ediţie a Ligii Naţiunilor la fotbal. Germania a surclasat...
Ultima oră
Pe aceeași temă