Principalul efect al faptului ca numarul de vizitatori unici ai unui site nu poate fi corect stabilit este scaderea interesului fata de publicitatea online, acest lucru urmand sa afecteze direct incasarile unor institutii precum Time Warner, Financial Times sau The New York Times.
Compania Ralph Laurent plateste cateva zeci de mii de dolari pentru a-si expune o serie de reclame pe mai multe site-uri, inclusiv pe Style.com, portal care reuneste celebrele reviste Vogue si W. Compania care administreaza acest site a emis un ultim raport conform caruia peste 1.800.000 de oameni au accesat site-ul in ultima luna si, implicit, au vazut reclamele Ralph Laurent de pe prima pagina. In acelasi timp, firmele ComScore si Nielsen/NetRatings au raportat 421.000, respectiv 497.000 de vizitatori pe site-ul Style.com. Cifrele date publicitatii de catre cele doua firme mai sus mentionate sunt cele pe care se bazeaza majoritatea firmelor americane ce doresc sa aiba publicitate pe site-uri internationale.
Aceasi problema a fost raportata si de cei care administreaza site-ul Forbes.com. Luna trecuta ei au contorizat aproximativ 12 milioane de vizitatori, in timp ce firmele de mai sus au raportat doar 7,5 milioane, respectiv 5,8 milioane de vizitatori. Apare deci o intrebare extrem de logica: cati vizitatori reali a avut site-ul in cauza? De raspunsul la aceasta tine si cum isi vor reorganiza companiile bugetele pentru pulicitatea online. Un articol publicat ieri de ziarul New York Times sublinia faptul ca fiecare sistem de contorizare a numarului de vizitatori pe un anumit site difera de la o firma la alta. Setarile sunt diferite si de aceea ar putea aparea decalaje intre cifrele furnizate de ziare si cele oferite de firmele de specialitate. "De cele mai multe ori firmele evita sa intre in lumea publicitatii online tocmai din cauza sistemelor de contorizare a vizitatorilor care nu pot oferi in momentul de fata date statistice precise", a declarat pentru ziarul newyorkez Wenda Harris Millard, director al diviziei de media a Martha Steward Living. Nu este pentru prima data cand se trage un semnal de alarma asupra diferentelor mari intre cifrele furnizate de cei interesati de acapararea a cat mai multa publicitate online si cele ale firmelor de audit. In iunie, directorul departamentului de publicitate al Yahoo! atentiona ca aceste diferente reprezinta bariere reale pentru industria pulicitatii online si pentru dezvoltarea serviciilor pe portalurile gratuite. "Este extraordinar de frustrant. Este o bariera care nu ne permite sa trecem la urmatorii pasi", a spus reprezentantul Yahoo!, citat de Associated Press. Cazurile mentionate mai sus, precum si altele aparute in decursul ultimelor doua luni i-au adus pe cei de la ComScore si Nielsen/NetRatings mai aproape de staff-urile site-urile web pe care le contorizeaza. "Este momentul sa lucram impreuna, pentru ca firmele pe care le deservim noi sa nu se mai indoiasca de veridicitatea cifrelor furnizate si pentru ca bugetele site-urilor sa nu aiba prea mult de suferit", a declarat pentru CNN Manish Bhatia, de la Nielsen.
Insa efectele imediate ale acestei "crize" online sunt scaderea sumelor investite in promovarea pe internet. Principalele agentii care achizitioneaza spatiu publicitare pentru marea majoritate a firmelor din Statele Unite, Starcom si MindShare, au scazut de alaltaieri bugetele pentru mai multi clienti. "Nu vorbim de cativa dolari in plus. La o campanie de 3 milioane de dolari nu ne permitem sa nu stim cati vizitatori reali au fost", a declarat John Montgomery.
Principala cauza a diferentelor de cateva milioane de vizitatori ar putea fi reprezentata de faptul ca site-urile vanzatoare de spatiu publicitar nu catalogheaza vizitatorii in nationali si internationali (externi Statelor Unite). Insa, pana cand metodele de contorizare nu vor fi clarificate, cele mai mari perdante vor fi site-urile, mai ales ca in momentul de fata, in cazul unor publicatii, banii veniti din publicitatea online sunt mai multi decat cei veniti din publicitatea tiparita, traditionala.