» Exporturile fabricilor constantene care produc ciment au scazut spectaculos in ultimii doi ani.
» Fenomenul se datoreaza cresterii cererii la nivel intern.
Cu doi ani in urma, majoritatea cimentului produs de fabricile de profil din judetul Constanta lua calea exportului. Ion Trofin, directorul uzinei Lafarge Romcim, spune ca, in perioada mentionata, trei patrimi din productia de ciment si clincher ajungeau pe pietele externe. Lucrurile s-au schimbat insa radical in ultima vreme. Nu numai fabrica din Constanta, dar si cele de la nivel national fac fata cu greu cererii de pe piata interna, care a cunoscut cresteri spectaculoase. "In prezent, numai 10-15% din productia noastra mai merge la export, restul este folosit pentru a satisface nevoile pietei interne", a precizat Ion Trofin. Nevoia de ciment este o consecinta directa a avantului pe care l-a luat piata constructiilor, domeniu in care Constanta se situeaza pe primele locuri in tara, cel putin in ceea ce priveste numarul autorizatiilor de constructie eliberate. Potrivit directorului de la uzina constanteana, tendinta se va mentine si in urmatorii ani, cand specialistii prognozeaza o crestere cuprinsa intre 25 si 40% pentru ciment si clincher. Nici dupa o perioada de cativa ani nu vom asista la un regres, ci numai la o incetinire a acestui procent, care se va stabiliza in jurul valorii de 7%. In aceste conditii, este de asteptat ca fabricile de profil din judet sa-si vanda intreaga productie pentru a acoperi nevoile industriei de constructii din Romania.
CONSECINTE
» Avantaj pentru clienti
Cresterea exploziva a cererii de ciment pe piata romaneasca are consecinte directe asupra producatorilor, care se vad nevoiti sa-si majoreze capacitatea de productie pentru a putea face fata. Managerii uzinelor se gandesc deja la modalitati de extindere, pentru ca, daca nu mai pot face fata cererii interne, risca sa piarda cote de piata in favoarea producatorilor externi.
Desi investitiile necesare sunt importante, din punct de vedere financiar, beneficiile sunt pe masura.
Pentru consumatori, concurenta de pe piata este benefica pentru ca, atat timp cat cererea nu depaseste oferta, produsele vor avea preturi rezonabile.