» Dealerii auto din Banie vaneaza piata pieselor de schimb pentru Daewoo, dupa ce uzina din Craiova va produce masini Ford.
» Ei estimeaza ca ar putea obtine un profit de peste 100 de milioane de euro, importand piese din Coreea, Polonia si Uzbekistan.
» In Romania circula circa 215.000 de masini Daewoo, care consuma anual piese in valoare de 200 de milioane de euro.
Dealerii auto vaneaza deja cota de piata care ar putea ramane libera in sectorul pieselor de schimb daca Daewoo Automobile Romania isi va inceta productia dupa ce va fi preluata de compania americana Ford. Piata pieselor de schimb pentru marca Daewoo poate aduce profituri de 100 de milioane de euro, apreciaza dealerii. La ora actuala, in Romania exista in circulatie circa 215.000 de masini Daewoo, care necesita piese de schimb in valoare de 200 de milioane de euro pe an.
O afacere banoasa
Speculatiile printre dealeri au aparut dupa ce Sebastian Vladescu, seful comisiei de privatizare de la Automobile Craiova SA, a anuntat ca americanii au unele pretentii in ceea ce priveste grija fata de automobilele marca Daewoo aflate in circulatie. In oferta tehnica pentru preluarea companiei din Banie, Ford a promis investitii directe de 675 de milioane de euro si o productie anuala de 300.000 de automobile si de motoare din 2011. Practic, liniile de productie actuale ar trebui scoase din uz pentru unele marca Ford. In aceste conditii, cota de piata pentru piesele de schimb Daewoo ar ramane libera.
Potrivit purtatorului de cuvant al Daewoo Automobile, Valeriu Garlea, masinile Daewoo produse la Craiova au un grad de integrare de 60%, restul pieselor fiind aduse din import. Daca fabrica ar renunta la productie dupa preluarea ei de catre Ford, cererea de pe piata ar fi umpluta de dealeri, care deja se gandesc la aceasta afacere. "Multe piese pentru marca Daewoo sunt aduse din import si sunt mai ieftine decat cele puse la dispozitie de fabrica Daewoo. Se estimeaza ca anual se vand piese de schimb in valoare de circa 200 de milioane de dolari. Piesele de import sunt mai ieftine si au adaosuri si de 50%. Asta ar insemna un profit de 100 de milioane de dolari pentru dealeri, la un prim calcul. Eu m-as gandi la aceasta afacere", a declarat Daniel Barbulescu, director la REDEXIM Craiova, unul dintre dealerii Daewoo. Ati dealeri sunt de parere ca firma producatoare s-ar putea transforma ea insasi in dealer de piese de schimb.
Importul de piese, profitabil
"Sunt clienti carora le-au vandut masini si sunt obligati sa le asigure piese de schimb. In conditiile in care ar inceta productia, Daewoo ar trebui sa importe piese de schimb, ca orice dealer", a afirmat Vasile Munteanu, director al Popeci Auto SRL. La randul sau, Lucian Lutaru, din comisia de privatizare, sustine ca nimeni nu poate obliga firma sa asigure piese de schimb, din moment ce marca este fabricata in mai multe tari. "Sunt piese care intra in tara din Polonia, Uzbekistan si mai ales Coreea. Dealerii auto abia asteapta o asemenea oportunitate, pentru ca ar castiga bani buni. Noi, spre exemplu, am produs piese de schimb pentru Oltcit zece ani, intre 1995 si 2005. Reglementarea cu obligatia de a furniza piese de schimb era una interna, pentru ca Oltcit se fabrica numai la noi. Acum, noi avem cu Daewoo o relatie ca oricare alt dealer", a spus Lutaru. Purtatorul de cuvant al Daewoo Automobile, Valeriu Garlea, a precizat ca pe piata romaneasca sunt la ora actuala circa 215.000 masini marca Daewoo.
In aceasta saptamana, avocatii statului roman si cei ai gigantului american Ford au avut o noua runda de discutii privind aspectele tehnice care vor fi cuprinse in legea speciala de privatizare a uzinei auto craiovene, a anuntat Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului, fara a preciza daca a fost abordata si chestiunea pieselor de schimb pentru masinile Daewoo.