Comisia Europeana a impus o amenda de 151,9 milioane de euro grupului spaniol de telecomunicatii Telefonica, pentru practici anti-concurentiale pe piata furnizarii serviciilor de acces Internet de mare viteza, transmite Reuters, preluata de Mediafax.
Telefonica a perceput tarife prea mari pentru a permite accesul concurentilor la reteaua proprie de linii ADSL, comparativ cu tarifele de retail practicate. In consecinta, firmele care furnizeaza acces Internet prin intermediul retelei Telefonica au inregistrat pierderi.
Amenda Executivului european acopera perioada 2001-2006.
"Reducerea marjelor de profit impusa de Telefonica firmelor concurente a majorat costurile acestora si a afectat, in mod semnificativ, consumatorii. Atunci cand utilizatorii finali si companiile de pe o piata mare au de suferit, intreaga economie este afectata", a declarat, intr-un comunicat, comisarul european pentru Comert, Neelie Kroes.
Suma reprezinta a doua penalizare, in functie de valoare, aplicata de Comisia Europeana intr-un caz referitor la abuzul de pozitia dominanta de pe piata, dupa amenda de aproape 500 milioane de euro decisa in cazul producatorului de software Microsoft.
Totodata, Telefonica va plati cea mai mare amenda aplicata vreodata unei companii de telecomunicatii din UE.
Telefonica a aratat, anterior, ca va contesta o eventuala decizie de amendare a companiei, intrucat grupul a respectat regulile stabilite de institutia spaniola de reglementare a pietei telecomunicatiilor, CMT.
Pe de alta parte, Executivul european apreciaza ca preturile recomandate de CMT s-au bazat pe date eronate furnizate de Telefonica, iar autoritatile au reglementat doar tarifele practicate la nivel regional, reprezentand 30% din preturile totale ale companiei.
CMT a redus semnificativ preturile aprobate, dupa deschiderea anchetei oficiala in cazul Telefonica, in februarie 2006.
Telefonica este singura companie din Spania cu retea de telefonie fixa la nivel national, care ii permite sa asigure conexiuni ADSL. Cu exceptia operatorilor de cablu, precum ONO, companiile trebuie sa cumpere servicii ADSL de la Telefonica si sa le revanda.
In Spania existau, la sfarsitul lunii aprilie, 5,76 de milioane de linii de tip ADSL, din care patru milioane operate de Telefonica, iar restul de catre operatori rivali, prin intermediul retelei companiei.
Clientii spanioli au platit un pret mai mare cu 205 decat tariful mediu practicate in primele 15 state membre UE, in conditiile in care rata de penetrare a serviciilor de acces Internet rapid s-a plasat, in Spania, cu 20% sub media din tarile mentionate.