8.7 C
București
marți, 23 aprilie 2024
AcasăTehnologieAutomobilele electrice, de la „în curând” la „acum”. Cât de aproape suntem...

Automobilele electrice, de la „în curând” la „acum”. Cât de aproape suntem de popularizarea acestora în România

Despre automobilele electrice s-au scris nenumărate rânduri în ultimii ani și se vor mai scrie cu siguranță și mai multe în următorii. Asta pentru că, după o perioadă destul de lungă de așteptare și de speculații cu privire la viitorul industriei auto, mașinile electrice par să fie în sfârșit pe drumul cel bun, foarte aproape de a deveni soluții viabile nu doar pentru cei cu venituri considerabile, ci și pentru populația largă.

Un studiu realizat de Cult Research informează că 40% dintre români iau în considerare achiziționarea unei mașini cu motorizare hibridă, în timp ce 19% sunt atrași de perspectiva cumpărării unui automobil complet electric. Însă cât de aproape ne aflăm cu adevărat de o creștere în ceea ce privește popularitatea acestora și cât de viabile sunt pentru piața din România?

O dezbatere lungă, cu un final la orizont

Avantajele și dezavantajele vehiculelor electrice au fost tratate și dezbătute în ultimii ani de o mulțime de ori, iar multe dintre acestea nu s-au schimbat. Cei care le laudă utilitatea în orașe și pe distanțe mici se văd contrați de cei care remarcă problemele pe care le pot întâmpina la călătorii de câteva sute sau mii de kilometri, și de lipsa unui număr satisfăcător de stații de încărcare pe teritoriul țării noastre.

Alte beneficii însă, precum cele legate de impactul asupra mediului înconjurător, poluarea fonică redusă sau chiar granturile acordate de instituțiile statului par însă să încline ușor, dar sigur, balanța în favoarea automobilelor electrice, ai căror suporteri sunt din ce în ce mai mulți și mai deciși să facă „saltul” la un vehicul hibrid sau la unul 100% electric.

Un alt mare avantaj luat în calcul este reprezentat de felul în care va fi realizată mentenanța automobilelor electrice. „Nu este greu să ne imaginăm un viitor foarte apropiat în care un vehicul electric să primească update-uri de software la distanțe de doar câteva luni. În acest fel, va putea fi asigurată securitatea sa, vor putea fi adăugate funcții noi, pe care proprietarul poate nu le luase în calcul la timpul achiziției și vor putea fi rezolvate și posibilele probleme care ar apărea. Mulți dintre noi avem deja device-uri care primesc update-uri în mod regulat, precum smartphone-urile, iar automobilele electrice ar putea să meargă pe un drum similar” spune Andra Metz, Corporate Branding & Digital Marketing Manager la NTT DATA Romania.

Protejarea mediului înconjurător este și beneficiul evidențiat de Ministerul Afacerilor Interne, într-o postare pe Facebook, realizată cu prilejul eliberării primului număr de înmatriculare verde din România. „De ce verde? Fiindcă poți face diferența! Protejează și tu mediul înconjurător! (…) Prin introducerea numerelor de înmatriculare de culoare verde pentru mașinile nepoluante se dorește creșterea vizibilității acestor tipuri de vehicule și încurajarea celorlalți participanți la trafic să opteze pentru astfel de mijloace de transport” este mesajul scris de instituție pe rețeaua socială.

Popularizarea în România

Deși uneori dusă la extrem, dezbaterea din mediul online cu privire la mașinile electrice a adus o mulțime de ochi noi asupra acestora, persoane care au început să cântărească decizia de cumpărarea a unui astfel de vehicul. Dovada o reprezintă creșterea de la an la an a numărului de vânzări în categoria automobilelor „verzi”, fie ele hibride sau 100% electrice. De altfel, acest detaliu este și scos în evidență într-o analiză recentă realizată de APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile).

„APIA constată cu bucurie o evoluție pozitivă a pieței de mașini noi din România în prima jumătate a anului 2022, având o creștere semnificativă față de perioada similară a anului trecut.”

În fapt, cifrele arată rezultate foarte bune pentru vehiculele electrice, acestea reprezentând, conform analizei, nu mai puțin de 20,4% din cota de piață a autoturismelor înregistrate în prima jumătate a lui 2022, în România. Acestea depășesc astfel cota de piață a mașinilor diesel (cu aproape 6 procente) și înregistrează un număr dublu față de aceeași perioadă a anului trecut (în creștere cu 122%).

O mare parte din succesul înregistrat în primele 6 luni ale anului se datorează Daciei Spring, acesta fiind cel mai vândut autoturism full electric, cu 2385 de unități. Astfel, este de așteptat ca o eventuală scădere de prețuri a modelelor mai scumpe de autovehicule electrice sau inaugurarea unor modele accesibile, precum Dacia Spring, să continue trendul ascendent pe care îl înregistrează acestea, și să transforme piața auto într-una mult mai competitivă în România.

Cele mai citite

Echipa de robotică RO2D2 a Colegiului Național „ Mihai Viteazu” din Ploiești a luat titlul de vicecampioană mondială la Campionatul Mondial de Robotică de...

Echipa de robotică RO2D2 a Colegiului Național „ Mihai Viteazu” din Ploiești s-a încununat de succes, prin obținerea titlului de vicecampioni mondiali din cadrul...

Echipa de robotică RO2D2 a Colegiului Național „ Mihai Viteazu” din Ploiești a luat titlul de vicecampioană mondială la Campionatul Mondial de Robotică de...

Echipa de robotică RO2D2 a Colegiului Național „ Mihai Viteazu” din Ploiești s-a încununat de succes, prin obținerea titlului de vicecampioni mondiali din cadrul...
Ultima oră
Pe aceeași temă