Cum să cumperi online încălțăminte. 7 sfaturi pentru achiziția de pantofi

Încălțăminte sport din Marea Britanie, sandale din Polonia, cizme din Germania, totul cumpărat stând în fotoliul de acasă.

Share

Asociatia Pro Consumatori 0 comentarii

20.09.2017 - 12:11

Încălțăminte sport din Marea Britanie, sandale din Polonia, cizme din Germania, totul cumpărat stând în fotoliul de acasă.

Pantofii sunt o investiție bună dacă știți să respectați câteva reguli simple atunci când faceți shopping online.

Dincolo era mai ieftin

Pentru a vă ușura viața, reglementările prevăd anumite elemente obligatorii pe care profesioniștii care vând produse sau servicii online trebuie să le ofere, înainte de a se încheia un contract online, care vă pot ajuta să luați decizia cea mai potrivită.

De obicei, informațiile acestea pot fi găsite în mai multe locuri pe site-ul profesionistului. Caracteristicile, prețul, perioada de valabilitate și durata contractului (pentru servicii) le puteți afla din pagina de prezentare a respectivului produs sau serviciu.

Veți găsi informațiile care vă interesează în secțiunea „Termeni și condiții“.

 

Cine vinde?

 

Orice profesionist care vinde online este obligat să-și indice pe site identitatea, adică denumirea comercială, adresa poștală. Puteți găsi aceste informații în secțiunea „Contact“. Informațiile mai pot fi găsite și în secțiunile „Mențiuni legale“, „Termeni și condiții“ sau „Protecția datelor personale“. Este important să aflați în ce stat își are sediul profesionistul. Dacă are sediul în afara UE, este posibil să nu aveți aceleași drepturi, iar soluționarea unei probleme poate fi mai dificilă, iar
ECC-Net nu vă mai poate ajuta în acest caz.

 

Verba volant,
scripta manent?

 

Normal că, și atunci când cumpărăm online, înche­iem un contract. Iar contractul va conține atât informațiile pre-contractuale pe care profesionistul este obligat să le afișeze pe site, cât și termenii și condițiile profesionistului, pe care, de regulă, le acceptați bifând o căsuță, la momentul finalizării comenzii. De asta e foarte important să le citiți cu atenție înainte.

 

„Contractul este considerat încheiat la momentul în care profesionistul vă trimite un mesaj din care rezultă că a acceptat comanda făcută. De ce este important acest lucru? În principal, pentru că de la acel moment vor avea aplicabilitate anumite drepturi: veți putea să vă retrageți din contract, veți putea să solicitați executarea sau încetarea acestuia, dacă produsul nu este livrat.“ a precizat dl Costel Stanciu, președinte Asociația PRO Consumatori.

 

Show me the money!

 

Plata prin card bancar sau prin transfer bancar/on­line vă oferă un anumit grad de protecție și garanția că, în caz de fraudă, vă puteți recupera suma plătită. În unele cazuri, prin procedura de refuz la plată, băncile și companiile de carduri vă vor permite să recuperați suma plătită și în cazul în care profesionistul nu v-a rambursat suma plătită după ce v-ați retras din contract.

Aveți grijă! Niciun magazin online nu va cere niciodată codul PIN al cardului, așa că închideți imediat orice pagină de Internet care face acest lucru.

 

Fără regrete

 

Specific achizițiilor online este faptul că, pentru majoritatea contractelor, aveți dreptul de a vă retrage în termen de 14 zile calendaristice, fără a oferi vreo explicație și fără penalități, în afara celor stabilite prin lege.

Cele 14 zile se calculează începând cu momentul semnării contractului în cazul achiziționării de servicii și cu momentul livrării în cazul în care achiziționați produse. Dacă înainte de încheierea contractului nu ați fost informat cu privire la existența dreptului de retragere, termenul în care puteți renunța la contract este de 12 luni.

Vă puteți exercita dreptul de retragere fie completând un formular pus la dispoziție de profesionist (de regulă, online), fie trimițând un mesaj din care să reiasă clar intenția și în care să specificați cel puțin următoarele: identitatea dumneavoastră, numărul și data comenzii, produsul, prețul plătit.

Produsul îl puteți trimite înapoi pe cont propriu, conform instrucțiunilor de pe site-ul profesionistului, sau puteți aștepta să fie preluat de acesta de la adresa anunțată de dvs. În cazul în care plătiți curierul pentru returul produsului, nu aveți dreptul de a solicita rambursarea acestei sume.

Profesionistul trebuie să vă ramburseze întreaga sumă plătită, inclusiv taxele de livrare, dacă acestea au fost incluse în prețul final, în termen de 14 zile calendaristice.

Dacă ați folosit produsul mai mult decât pentru a-l proba sau a-l încerca pentru câteva ore, atunci este posibil ca profesionistul să vă rețină o parte din suma plătită pentru diminuarea valorii produsului.

 

Domnul e servit!

 

Dacă nu s-a stabilit niciun termen de livrare, atunci produsul trebuie să ajungă în cel mult 30 de zile de la data plasării comenzii. Deschideți coletul în prezența curierului, dacă este posibil și inspectați sumar produsul. Dacă acesta prezintă urme de lovire sau alte defecte vizibile, îl puteți refuza, menționând pe documentele de transport motivul. Contactați imediat vânzătorul. Dacă nu este posibil să verificați produsul în prezența curierului, inspectați-l cât mai curând posibil, fotografiați ambalajul și produsul și informați vânzătorul imediat asupra eventualelor probleme. În același timp, puteți trimite o reclamație către compania de curierat.

Dacă nu ați primit produsul în termenul stabilit cu profesionistul sau în cel mult 30 de zile, va trebui să luați legătura cu acesta pentru a vă pune de acord asupra unui nou termen de livrare. Dacă nici de această dată termenul nu este respectat, atunci puteți solicita încetarea contractului.

 

Caz de succes

 

„Sanja a achiziționat online de la un comerciant din Polonia o pereche de ghete pentru care a plătit suma de 278 lei. Ghetele au fost comandate întrucât erau garantate pentru asigurarea și menținerea căldurii până la o temperatura de -300 Cel­sius. La o simplă purtare, Sanja a constatat că respectivele ghetele nu mențin căldura la -10o Celsius. Pentru acest motiv, Sanja a returnat ghetele pentru că acestea nu corespundeau calității descrise și a solicitat restituirea contravalorii acestora. Comerciantul a refuzat reclamația consumatoarei, pe motiv că nu se reclamă un defect al produsului și că, în realitate, resimțirea căldurii depinde de starea de sănătate, de forma fizică și de eficiența aparatului circulator. Pentru soluționarea litigiului, Sanja s-a adresat ECC România care a reușit să recupereze de la comerciant suma de 278 lei.“ a precizat doamna Elena Moise, avocat ECC Romania.

 

Doamna Irina Chirițoiu, director Centrul European al Consumatorilor – ECC Romania vă oferă câteva sfaturi pentru achiziția de încălțăminte:

 

Citiți eticheta!

 

Pe etichetă trebuie să găsiți următoarele elemente de identificare și caracterizare:

  Denumire produs;

  Denumirea și/sau marca producătorului;

  Adresa poștală a sediului social pentru producătorii/importatorii din afara UE;

  Adresa poștală a sediului unde pot fi contactați pentru producătorii/distribuitorii din UE;

  Principalele caracteristici tehnice: mărime, culoare, model;

  Modul de întreținere.

Cumpărați pantofi numai din magazine online specializate unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanță).

Atenție la încălțămintea de firmă, dar cu preț exagerat de mic. Riscați să cumpărați un produs contrafăcut.

Încălțămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor 3 părți componente: față, căptușeală și acoperiș de branț, talpă exterioară și prin pictograme ale materialelor utilizate la producerea articolelor de încălțăminte: piei cu fața naturală, piei cu fața corectată, materiale textile și alte materiale.

Etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată și accesibilă și să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru că informațiile conținute de acestea să fie ușor de înțeles.

Aveți grijă la promoții! Trebuie să fiți informat neechivoc cu privire la data de începere a promoției, încetarea promoției, prețul vechi și prețul nou, precum și asupra altor eventuale condiții specifice.

Instrucțiuni de întreținere. Orice articol de încălțăminte trebuie să fie însoțit de instrucțiunile de întreținere, iar instrucțiunile trebuie respectate.

Pentru orice alte probleme vă puteți adresa Centrului European al Consumatorilor – ECC Romania la Tel: 021 315 71 49, [email protected] și www.eccromania.ro. Sau, cel mai simplu, descărcați pe telefon aplicația ECC Net Travel și veți avea oricând informația la îndemână.    

Citește totul despre:

Comentarii

loading...