14.4 C
București
miercuri, 27 martie 2024
AcasăSpecial9 idei pentru organizarea unei bucătării funcţionale

9 idei pentru organizarea unei bucătării funcţionale

Plăcerea de a găti vine, în mare măsură, şi din gradul de funcţionalitate al bucătăriei de acasă. Nimănui nu îi arde să gătească într-un loc în care domneşte haosul sau în care trebuie să caute minute în şir prin dulapurile şi sertarele aglomerate ingredientele şi ustensilele necesare procesului tehnologic.

Dezorganizarea în bucătărie poate avea, deasemenea,  efecte foarte grave, cum ar fi producerea unor accidente casnice în timpul preparării celor mai simple mese pentru membrii familiei. Dacă vă regăsiţi în situaţiile de mai sus, este clar că a venit momentul să treceţi la o reorganizare temeinică a propriei bucătării. În cele ce urmează, ne propunem să venim în sprijinul dvs. cu o listă de trucuri care vă vor face misiunea mai uşoară.

1. Începeţi organizarea bucătăriei prin mutarea (în măsura posibilităţilor) a obiectelor voluminoase (mobilierul mobil şi electrocasnicele mari). Aveţi grijă să le aliniaţi corespunzător, conform fluxului tehnologic firesc din acest spaţiu, la mică distanţă unele faţă de altele, astfel: frigider, sertar cu ustensile, blat de lucru, chiuvetă, plită şi cuptor. Poziţionaţi-le în aşa fel încât să vă fie foarte uşor să le accesaţi, conform propriilor obiceiuri. Dacă nu ştiţi de unde să începeţi, inspiraţi-vă din fluxul tehnologic al unei bucătării profesionale şi împărţiţi spaţiul astfel: recepţie produse (masa pe care obişnuiţi să aşezaţi plasele cu alimentele cumpărate atunci când veniţi de la piaţă), spaţii de depozitare a ingredinetelor la temperatura camerei şi la rece, blat de lucru (tranşare, condimentare, tocare legume etc.), preparare termică, depozitare după preparare şi servire.

2. Înlăturaţi din bucătărie toate obiectele nefolositoare, de pe podea sau de pe blatul de lucru, de care v-aţi putea împiedica sau lovi în timp ce vă mişcaţi. În plus, este indicat să aveţi cât mai multe spaţii de depozitare bine organizate, în spatele unor uşi închise sau în sertare, pentru a evita supraaglomerarea blatului şi, implicit, instaurarea haosului.

3. Faceţi-vă un obicei din a verifica lunar termenul de valabilitate al condimentelor, pastelor fainoase, uleiurilor, sosurilor etc. şi aruncaţi toate produsele neconforme. Astfel, veţi preîntâmpina consumarea din neatenţie a unor ingrediente expirate şi veţi face mereu loc în dulapuri pentru noile cumpărături. Acest lucru este valabil şi pentru rafturile frigiderului, numai că, în acest caz, procedura trebuie repetată mai des (săptămânal), întrucât la rece sunt depozitate produsele mult mai perisabile, cu termene de valabilitate mici.

4. Nu achiziţionaţi pentru bucătărie toate aparatele electrocasnice de pe piaţă şi toate ustensilele pentru gătit pe care le găsiţi în magazinele de specialitate, oricât de tentant ar fi acest lucru, pentru că veţi transforma acest spaţiu într-un depozit de obiecte nefolositoare. Faceţi un consiliu de familie înainte de a merge la shopping şi cumpăraţi-le doar pe cele cu adevărat utile. Ce se întâmplă însă cu aparatele inutile achiziţionate deja? Faceţi următorul experiment: depozitaţi în debara, pe un raft special, toate obiectele pe care nu le-aţi utilizat în ultimele trei luni sau pe care nici măcar nu le-aţi scos din cutie. Dacă nu le veţi simţi lipsa nici în următoarele trei luni, este clar că puteţi renunţa la ele. Poate un prieten sau o rudă ar putea avea nevoie de ele, aşa că de ce nu le faceţi cadou?

5. Rafturile glisante nu trebuie să lipsească din organizarea articolelor de bucătărie, pentru că ele vă oferă acces facil la tot ce aveţi nevoie pentru a găti eficient şi în siguranţă. În acelaşi timp, şi spaţiile despărţite pentru a păstra tacâmurile în ordine merită o investiţie mică, pentru o organizare de durată.  

6. Nu uitaţi să depozitaţi pe verticală obiectele mici, pentru a le avea mereu la îndemână. Aşadar, folosiţi cu încredere pereţii din bucătărie pentru a-i „împodobi” cu rafturi suspendare, bare pentru susţinere, cârlige sau coşuleţe. Aceste soluţii vă ajută să organizaţi eficient bucătăria şi, în plus, au un rol estetic. Singurul dezavantaj este acela că se transformă în veritabile depozite de praf, necesitând o muncă migăloasă şi o atenţie sporită pentru a fi curăţate, mai ales dacă găzduiesc lucruri de mici dimensiuni. Pentru depozitarea acestora puteţi apela şi la spaţiile de pe uşile dulapurilor.

7. Grupaţi ustensilele şi accesoriile de bucătărie în funcţie de cât de des le utilizaţi, dar şi de rolul lor (pentru aperitive, ciorbe, paste, preparate la cuptor sau pentru desert). Acelaşi lucru este valabil şi atunci când vine vorba de organizarea raftului de condimente. Deşi dulapurile închise sunt estetice şi ferite de praf, ustensilele folosite regulat pot fi totuşi ţinute undeva la vedere, pe rafturi special concepute pentru ele. În plus, este recomandat să spălaţi şi să depozitaţi la locul său fiecare obiect după ce l-aţi întrebuinţat. Astfel, de fiecare dată când aveţi nevoie de el, veţi şti unde să îl găsiţi. În bucătărie este mai simplu să menţineţi ordinea decât să faceţi frecvent curăţenie generală, operaţiune care necesită mult timp şi energie. 

8. Nu vă sfiiţi să folosiţi bileţele sau etichete pentru fiecare borcan din dulap. Astfel, nu veţi uita niciodată ce aţi depozitat în bucătărie şi nu veţi mai cumpăra condimente şi mirodenii pe care le aveţi deja în cămară.

9. Alegeţi un sertar mai ferit în care să păstraţi toate manualele tehnice de utilizare a diferitelor electrocasnice, precum şi facturile şi certificatele de garanţie aferente, pentru a nu fi nevoiţi să pierdeţi jumătate de zi pentru a căuta un astfel de document. În plus, nu aveţi de ce să ezitaţi să consultaţi cartea tehnică a unui aparat electrocasnic pentru a vă asigura că îl folosiţi corespunzător.

Foto: soluţii IKEA

 

Cele mai citite

Cheltuielile statului cresc, deficitul bugetar este tot mai mare. Ce spun guvernanții?

În primele două luni ale anului, deficitul bugetar a urcat la aproape 29 de miliarde de lei, adică 1,67% din PIB. Spre comparație, în...

Cheltuielile statului cresc, deficitul bugetar este tot mai mare. Ce spun guvernanții?

În primele două luni ale anului, deficitul bugetar a urcat la aproape 29 de miliarde de lei, adică 1,67% din PIB. Spre comparație, în...

Zgonea (ANCOM): Sectorul de poştă şi curierat ar putea ajunge la o cifră de afaceri de un miliard de euro

Sectorul de poştă şi curierat este în plină dezvoltare şi ar putea ajunge la o cifră de afaceri de un miliard de euro în...
Ultima oră
Pe aceeași temă