Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Reportaj: Prima fabrică de airbag-uri din România. Cum au ajuns americanii la Roman

Compania americană TRW Automotive a inaugurat marți, la Roman, prima fabrică de airbag-uri din România, în urma unei investiții de peste 25 de milioane de ...

Share

Victor Gavril 0 comentarii

01.05.2014 - 09:38

Compania americană TRW Automotive a inaugurat marți, la Roman, prima fabrică de airbag-uri din România, în urma unei investiții de peste 25 de milioane de euro. Unitatea de producție a fost inaugurată în prezența președintelui Traian Băsescu și a vicepreședintelui TRW Automotive, Frank Muller.

Un oraș cu 50.000 locuitori, după ce o bună parte din tineri au plecat în Vest să muncească, Romanul este în prezent umbra centrului industrial de dinainte de 1989. Pe atunci Petrotub, alături de alte uzine, producea la capacitate maximă, fiind cea mai mare fabrică de țevi din Europa de Est.

În prezent industria își revine cu greu, astfel că investiția în fabrica de airbaguri este una dintre cele mai importante la nivel local din ultimii 24 de ani. Concret, cei peste 1500 angajați, personal la care centrul va ajunge în următorii doi ani, vor coase airbag-uri pentru mașini, care vor fi echipa mașini marca Audi, Mercedes sau Volkswagen.

Traian Băsescu a declarat la ceremonia de inaugurare din Roman că astfel de investiții au încă un potențial foarte mare în țară, dat fiind faptul că din cele 770 milioane euro, ajutoare de stat puse la dispoziție de guvern, până acum au fost cheltuiți doar 320 milioane. Restul de 450 milioane vor fi cheltuiți o dată ce investițiile vor fi finalizate, respectiv vor fi demarate unele noi.

"TRW deschide această nouă fabrică în România pentru a răspunde volumului mărit de cereri privind coaserea pernelor de airbag, pentru următorii cinci ani. De la 4.000 de perne pe zi, cât produce astăzi, vom ajunge la 20 de milioane de perne pe an, în 2020"a declarat și Frank Muller.

Investitor american pentru un oraș cu 50.000 locuitori

Primarul romașcan, aflat la al doilea mandat, a vorbit pentru România liberă despre ce presupune atragerea unui investitor strategic într-un oraș de provincie.

În condițiile în care investitorii au anumite rețineri atunci când vine vorba de România și s-au ratat câteva investiții de amploare în domeniu auto, cum ar fi uzina Mercedes, o soluție la redresarea economiei ar putea fi atragerea unor investiții de dimensiuni mai reduse, dar de o importanță strategică pentru comunitățile locale.

“Uzina este prima de airbag-uri din România, iar competiția nu a fost una ușoară. Am concurat inclusiv cu orașe din Polonia, Serbia, Bulgaria dar și altele din România. Noi am venit cu niște măsuri fiscale, de scutire de la plata taxelor, a impozitelor locale pentru cei care investesc în municipiul Roman peste 500.000 euro. Pe parcursul a cinci ani de zile sunt scutiți, în funcție de mărimea investițiilor, de numărul de angajați. Este o măsură de ajutor local care a fost aprobată de Consiliul Concurenței”, declară primarul Leoreanu.

Totul a început în urmă cu trei ani, când primarul a aflat despre oportunitatea atragerii unei investiții din partea TRW-ului, care pe atunci căuta să-și extindă rețeaua de producție din Europa de Est. Persoana de legătură a fost Cornelui Gligor, fost director la Arcelor Mittal Steel, care mai apoi a condus centrul TRW din Timișoara.

“Tatonările dintre noi au durat doi ani de zile până în momentul în care le-am câștigat încrederea și ei și-au dat seama că au un partener serios în noi. Ulterior, a trebuit să găsim pe cineva care să dețină terenurile, halele și care să fie dispus să investească și să intre în acest parteneriat. Partenerul pe care îl căutam pentru a investi și a aduce platforma la standardul cerut de TRW s-a dovedit în cele din urmă a fi Com-Beton Iași, care deține o suprafață de 10 hectare în Roman pe fostul teren al Fontax.” Parte a fostei Întreprinderi Mecanice Roman, Fontax a intrat în faliment în 1999, după care timp de aproape 13 ani zona a rămas părăsită.

„A fost o investiție din trei părți. Noi, primăria, ne-am asumat drumul industrial și utilitățile, undeva în jur de jumătate de milion de euro. Partea celor de la Com-Beton e în jur de 3-4 milioane euro, reabilitările, iar dotările, aparatura celor de la TRW e undeva în jur de 20 milioane euro. Deci vorbim de o investiție de peste 25 milioane euro în orașul Roman, asta în prima etapă.”

O vorbă bună pusă la Bucureşti contează

Atunci când vine vorba despre lobby, atitudinea poate deveni una ostilă în România. Totuși în Vest există firme puternice de lobby și unele măsuri luate la Bruxelles sunt rezultate ale unor astfel de acțiuni.

“În atragerea TRW a contat în primul rând seriozitatea, termenele pe care le-am fixat în darea unor răspunsuri, în clădirea unor strategii, în pregătirea analizei SWOT pentru municipiu și pentru o eventuală investiție. Sigur, a fost important și lobby-ul făcut. Contează foarte mult o vorbă bună pusă la București, un sprijin până la cel mai înalt nivel, la Palatul Cotroceni. Noi am fost sprijiniți și pentru obținerea unui ajutor de stat“, spune primarul.

Proiectul TRW de la Roman ar putea trece în viitor și la etapa a II-a, ceea ce ar însemna noi investiții și o extindere a producției, însă această etapă va depinde în primul rând de mai mulți factori economici.

„Este o fază incipientă. Sigur că vor exista și dezvoltări ale acestei industrii pe orizontală în regiunea Romanului. TRW ar putea atrage noi locuri de muncă la nivel local prin furnizorii de echipamente dar și pe partea de mentenanță”, explică Leoreanu.

Discuții cu alți investitori

Edilul consideră atragerea TRW va însemna “o efervescență a activității socio-economice în municipiul Roman”.

„Noi mai avem discuții în domeniu și cu alte companii, inclusiv cu Socar, care a înființat a doua benzinărie din țară la Roman, mai avem discuții cu un producător de panouri electrice și dotări de acest fel, care a început construcția unei hale aici.”

Întrebat de sumele pe care le va aduce la bugetul local un investitor precum TRW, primarul a declarat că acest aspect este mai puțin important. „Pe mine mă interesează locurile de muncă, stabilitatea acestora, reducerea șomajului. În plus ei îmi vor aduce la primărie impozitul pe venit, pe salarii, care va fi colectat tot la primărie. În viitor aportul va fi unul consistent, dar ce e mai important este faptul că peste 1.500 de oameni vor fi angajați aici și șomajul va fi aproape eradicat la Roman.”

TRW mai are în România alte centre de producţie la Timişoara, Oraviţa, Lupeni, Marghita şi Baia Mare, în total numărând circa 4.000 angajaţi. La Roman vor lucra începând din acest an circa 400 persoane, urâmând ca în următorii doi ani numărul acestora să fie de 3-4 ori mai mare.

Prima microhidrocentrală pe râul Moldova

Următoarea provocare pentru comunitatea romașcană este construirea unei microhidrocentrale, cu bani europeni. „Este un eveniment istoric dacă vreți, prima hidrocentrală care se construiește pe râul Moldova. Este proiectată de ISPH București și este construită 98% cu fonduri europene și 2% cu participarea municipalității. Unitatea de producție de energie va acoperi iluminatul public și al instituțiilor publice, adică economii de circa 30.000 euro lunar. Aproximativ jumătate de milion de euro anual va rămâne în bugetul local”, a mai spus Leoreanu.

Se estimează că microhidrocentrala va avea în jur de 2 MW, fiind capacitatea maximă pentru o astfel de construcție pe râul Moldova.

Citește totul despre:

Comentarii

loading...