19.6 C
București
joi, 28 martie 2024
AcasăSpecialCum să conduci defensiv în 10 paşi

Cum să conduci defensiv în 10 paşi

Circa 61% din accidentele auto au loc din cauza şoferilor, fie că vorbim de conducerea imprudentă, de viteza neadaptată condiţiilor de drum sau neacordarea priorităţii şi depăşirea neregulamentară. Condusul defensiv scade, aşadar, dramatic riscul implicării într-un astfel de accident.

 
Oricine a luat examenul pentru permis consideră că ştie să şofeze, iar asta e principala problemă de pe străzi, conform instructorilor şcolii de pilotaj a campionului de raliuri Titi Aur. De ce? Pentru că şcoala auto te învaţă doar cum să manevrezi maşina la viteze mici, restul fiind deprins cu timpul, de multe ori în mod greşit. Iată 10 sfaturi pentru un şofat cu adevărat corect, defensiv, din partea experţilor şcolii de pilotaj.

1.Examinează-ţi cu atenţie maşina înainte de drum. Verifică roţile, nivelul uleiului şi, dacă faci un drum în afara oraşului, luminile. Pare excesiv, dar ar fi bine să-ţi intre în reflex să dai o tură maşinii înainte de a porni la drum.

2.Pune-ţi centura. Este cel mai important sfat dintre toate. Obligă-ţi pasagerii – inclusiv pe cei din spate – să îşi pună centura. La un accident la viteza de doar 60 km/h, fără centură, îţi vei fractura coastele de volan, pasagerul din dreapta îşi va sparge capul de parbriz, iar cei din spate vă vor lovi în ceafă cu forţa unui baros sau, dacă sunt copii şi nu sunt puşi în scaune speciale, vor zbura prin parbriz. Blocarea centurii prin spatele scaunelor sau folosind capete de prindere care se vând la colţ de stradă e şi mai periculoasă, pentru că se vor declanşa airbagurile – cu 300km/h – care sunt gândite să oprească un corp deja ţinut strâns de centură, rezultând rănirea gravă şi desfigurarea celor din faţă. Nu te gândi că te poţi ţine de volan sau că te opresc scaunele din faţă – orice obiect din calea ta echivalează cu izbirea de un zid cu toată forţa, asta pentru a nu mai aminti că în momentul impactului toţi ocupanţii maşinii devin de câteva ori mai grei. Din acelaşi motiv nu considera că poţi să-ţi prinzi copilul din spate cu mâna, pentru că în acel moment, chiar la 60 km/h, va avea peste 120-150 de kilograme şi va fi în zbor, iar tu vei susţine cele circa 300 de kilograme ale tale în mâinile înfipte deja instinctiv în volan.

3.Fii vizibil. Aprinde luminile de întâlnire, chiar şi pe timp de zi, şi semnalizează-ţi în permanenţă intenţiile. O maşină cu farurile aprinse este mult mai vizibilă de către ceilalţi şoferi, aceştia anticipând cu circa 3 secunde mai devreme intenţiile tale. Nu ezita să semnalizezi inclusiv pentru pietoni.

4.Concentrează-te pe şofat. Dacă vorbeşti la telefon fără handsfree, citeşti sau dai SMS-uri la volan, ai aceeaşi capacitate de reacţie la neprevăzut ca un om care conduce cu peste 1 la mie alcool în sânge – ca şi când ai fi băut pe nerăsuflate o sticlă de vin.

5.Fii calm. Nu răspunde la provocările altora, nu încerca să îi „educi” pe alţii şicanându-i în trafic. Condusul nervos duce atât la ambuteiaje, cât şi la accidente care puteau fi evitate, iar intrarea într-o competiţie cu tine însuţi (de exemplu să parcurgi acelaşi drum mai repede) e chiar mai periculoasă decât liniuţele în trafic, pentru că începi să ignori regulile de circulaţie.

6.Asigură-te în oglinzi la maximum 10 secunde. La 360 de grade, adică în toate oglinzile. Aşa vei şti ce ai înainte, lateral şi în spate şi vei putea acţiona în consecinţă în caz de urgenţă.

7,Redu viteza în intersecţii la sub 40 km/h şi obişnuieş-te-te să nu treci pe galben (oricum e contravenţie!). Mare parte din accidentele urbane sunt cauzate de viteza în intersecţii.

8.Ţine 2 secunde distanţă între tine şi cel din faţă pe şosea, pentru că din momentul în care acesta va frâna şi până când tu vei fi în stare să reacţionezi şi să apeşi la rândul tău frâna vor trece cel puţin 1,5 secunde, timp în care la 60 km/h vei fi parcurs deja peste 25 de metri!

9.Anticipează evenimentele din trafic, privind cu atenţie mai departe decât maşinile din faţa ta. Nu insista pe dreptul tău sau pe păstrarea unei viteze performante, ci mai degrabă ia piciorul de pe acceleraţie când eşti depăşit sau vezi că cei din faţă pun deja frână, chiar dacă sunt încă departe.

10.
Foloseşte frâna de motor pentru a încetini înainte de viraje, pentru a controla traiectoria maşinii şi a ieşi din derapaj, precum şi pentru a încetini în pantă. Nu te speria de zgomotul mai mare al motorului, nu ai cum să-l strici; la nevoie, dacă ai viteza prea mare, poţi ciupi un pic şi frâna de serviciu, însă nu apăsa cu putere pedala şi nu utiliza nici frâna de mână!

Evident, sunt şi alte elemente care ţin de condusul defensiv, demonstrate practic la faţa locului. Cel mai important sfat aflat pe parcursul şcolii de condus defensiv a fost însă acesta: şofatul este o responsabilitate, nu un drept!  

Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianuhttp://adrian-mihaltianu
Adrian Mihaltianu, redactor-sef www.drive-test.ro
Cele mai citite

Rusia cere o reuniune ONU pe tema atacului NATO asupra Iugoslaviei, de acum 25 de ani

Rusia a cerut organizarea unei reuniuni a Consiliului de Securitate al ONU care să discute atacul NATO asupra Iugoslaviei, din anul 1999. Cererea Rusiei ar...

Lufthansa a evitat o grevă a salariaților chiar de Paște

Compania aeriană germană Lufthansa şi un sindicat care reprezintă personalul de la sol au anunţat miercuri că au ajuns la un acord privind salariile...

Guvernul va da un OUG joi prin care numărul funcțiilor de conducere ar putea ajunge la 10% în aparatul de stat

Guvernul urmează să aprobe în şedinţa de joi un proiect de ordonanţă de urgenţă(OUG) privind modificarea unor măsuri fiscal-bugetare, precum posibilitatea stabilirii, în anumite...
Ultima oră
Pe aceeași temă