Preลedintele Traian Bฤsescu a declarat, joi seara, în cadrul unei emisiuni la Digi24, cฤ propunerea lui Robert Cazanciuc pentru funcลฃia de ministru al Justiลฃiei ”nu este o alegere proastฤ”.
Invitat la o emisiune de la postul Digi24, preลedintele Traian Bฤsescu a abordat mai multe subiecte printre care: numirea lui Robert Cazanciuc la Ministerul Justiลฃiei, mutarea sediului Romgaz la Bucureลti, economia României ลi ieลirea din crizฤ.
În ceea ce priveลte numirea lui Robert Cazanciuc la Ministerul Justiลฃiei, preลedintele a subliniat cฤ aceastฤ propunere ”nu este o alegere proastฤ”
”Când am primit propunerea am spus da ลi am acceptat de când am primit-o. Am avut o discuลฃie sฤptฤmâna trecutฤ cu prilejul CSAT, (Robert Cazanciuc – n.r.) se prefigura ca soluลฃie. I-am spus de atunci premierului cฤ nu am nimic împotrivฤ. Oficial, azi i-am spus. Nu cred cฤ este o alegere proastฤ”, a spus preลedintele.
De asemenea, acesta a amintit cฤ a avut o reacลฃie deplasatฤ la adresa lui Cazanciuc când l-a pus alฤturi de un procuror care avea probleme cu Justiลฃia:”Nu cred cฤ reacลฃia pe care am avut-o a fost neapฤrat îndreptฤลฃitฤ când am avut-o, cฤ l-am pus alฤturi de un procuror care la vremea respectivฤ avea probleme. A fost o reacลฃie pentru care domnul Cazanciuc nu a avut nicio vinฤ”.
Citeลte mai jos, în format LIVE TEXT, care au fost principalele declaraลฃii ale preลedintelui.
Despre economie
„Chiar dacฤ deranjez pe cineva, pot spune cฤ România este stabilizatฤ macroeconomic ลi veniturile pe primele trei luni sunt la nivelul prognozat. Nu înลฃeleg de ce e agitaลฃie pe piaลฃฤ. Semnele sunt bune. Sunt comenzi pentru industrie cu 10% mai mult, exportul – avem deocamdatฤ datele din ianuarie – e plus 6% faลฃฤ de exporturile din ianuarie 2012 ลi avem o creลtere foarte puternicฤ în ianuarie ลi februarie la exporturile în afara spaลฃiului comunitar. Oamenii de afaceri se îndreaptฤ ลi cฤtre alte zone, ceea ce e de naturฤ sฤ ne diminueze riscurile legate de producลฃie industrialฤ pentru acest an. Creลterea nu e spectaculoasฤ, e la limitฤ”.
„Am avea o situaลฃie mai bunฤ dacฤ am folosi fondurile europene, situaลฃia e inacceptabilฤ, cu un nivel de absorbลฃie de 13%”
Despre compania Renault
„Le-am spus liderilor de sindicat de la Piteลti: atenลฃie cât presaลฃi în salarii”
„E un mod de negociere la Dacia, dar nu cred cฤ se poate face o delocalizare peste noapte, pentru cฤ Renault a fฤcut investiลฃii uriaลe. Însฤ spun ceea ce le-am spus liderilor de sindicat de la Piteลti: atenลฃie cât presaลฃi în salarii, pentru cฤ aici va fi cheia. Când produci maลini foarte ieftine ลi la acest lucru contribuie decisiv costul forลฃei de muncฤ, riscul de intrare în zona de nerentabilitate e major. Sunt convins cฤ existฤ destulฤ maturitate. E o negociere durฤ, sper sฤ ajungฤ la soluลฃia optimฤ, pentru cฤ, pe de altฤ parte, trebuie sฤ recunoascฤ ลi managerii de la Dacia cฤ uzinele din România au avut o contribuลฃie majorฤ la menลฃinerea pe linia de plutire a grupului”.
Despre mutarea Romgaz la Bucureลti
„Romgazul la Bucureลti, o prostie”
„Am mai auzit ideea asta ลi într-o guverare anterioarฤ, când eram împreunฤ cu liberalii, nu are sens sฤ o muลฃi, sฤ punem rudele noastre în locul alor lor. E un fel de trecere din mânฤ în mânฤ a conducerii societฤลฃii. Este mediu deja creat acolo, dacฤ cineva vrea sฤ se rฤzboiascฤ cu salariile managementului, dฤ lege în care sฤ spui cฤ nu poate fi salariu mai mare decât al unui ministru
Pentru ce sฤ strฤmuลฃi mutarea conducerii unei astfel de companii? Nu cred cฤ o astfel de miลcare face bine. Trebuie lฤsatฤ acolo.”
Despre scandalul finanลฃฤrii bisericilor
„Legat de Biserici, când vom încheia procesul de restituire, poate vom gândi un proces de finanลฃare autonomฤ. Mediul rural e singura formฤ eficientฤ, garantatฤ de educare a populaลฃiei. Dacฤ am ลti toลฃi cele 10 porunci ne-ar fi bine, mฤcar de la preot le mai auzi. Nu suntem în situaลฃia în care Biserica Ortodoxฤ prin avuลฃia sa sฤ stea pe picioarele ei, pe ceea ce produce. Societatea încฤ nu ลi-a definit valorile, iar Biserica e un partener. Bisericile care s-au întremat economic se implicฤ tot mai mult în case de copii, acลฃiuni sociale, ceea ce nu înseamnฤ cฤ la un moment dat nu ar putea sฤ devinฤ supฤrฤtoare o rapacitate a preoลฃilor. Mฤ bucur cฤ în ultima vreme s-au dat instrucลฃiuni majore: sฤ nu se mai ia bani la înmormântฤrile celor sฤraci, sฤ nu se ลฃinฤ slujbele pentru excentrici oriunde, numai în bisericฤ. Cred cฤ societatea are nevoie de bisericฤ. Parteneriatul politic e toxic, asta decredibilizeazฤ Biserica, dar sunt convins cฤ în curând Biserica ortodoxฤ va da instrucลฃiuni”
Despre Justiลฃie ลi numirea procurorilor ลefi
„Îl apreciez pe Morar, dar sunt lucruri pe care le poลฃi face, lucruri pe care nu le poลฃi face. Nu am un Guvern care sฤ provinฤ dintr-un partid care sฤ mฤ fi susลฃinut. Orice regulฤ a democraลฃiei spune cฤ nu poลฃi rฤmâne înลฃepenit în proiectul tฤu, când nu mai ai nici mฤcar un partiduleลฃ în spate. Interesul major al României era în mod expres sฤ numeascฤ procurorii, o structurฤ de conducere a Parchetelor, în condiลฃiile în care din 24 de funcลฃii de conducere 21 erau cu delegaลฃie. ลi începuse altceva. Cei care erau desemnaลฃi cu delegaลฃie ca ลefi fฤceau delegaลฃie subordonaลฃilor lor care ลi aลa erau numiลฃi cu delegaลฃie de ลefii care plecaserฤ. Era o situaลฃie imposibilฤ, de asta am presat mult sฤ facem rapid numirile ลi la 1 octombrie i-am trimis lui Pivniceru o scrisoare: ori procedurฤ transparentฤ, ori propun sฤ aplicฤm legea ลi îmi asumam eu aceastฤ oarecum încฤlcare a recomandฤrilor Bruxelles-ului. Am trimis scrisoarea ลi lui Barroso, ลi lui Van Rompuy. Structurile de la Bruxelles ลtiau opลฃiunea mea din 2 octombrie”.
„Pivniceru avea puncte de vedere radicale faลฃฤ de o serie de nume, din DNA mai ales. Am propus Hai sฤ încercฤm o cale de mijloc, în care sฤ pฤstrฤm experienลฃa, dar ลi sฤ gฤsim soluลฃia care sฤ mulลฃumeascฤ exigenลฃele acestei majoritฤลฃi uriaลe”.
„L-am susลฃinuit pe Morar pânฤ în ultima clipฤ ลi dupฤ ce am emis decretul de numire al lui la CCR am deschis subiectul. Suntem însฤ un stat democratic, nu poลฃi spune aลa vrei tu, când ai în faลฃฤ o majoritate de 70%. Interesul meu este sฤ gฤsim soluลฃii, pentru cฤ toatฤ lumea e în crizฤ. România are echilibrele fixate, dar o instabilitate politicฤ le aruncฤ în aer în câteva sฤptฤmâni. ลtiu cฤ am supฤrat pe unii dintre susลฃinฤtorii mei, cum ลi Ponta ลi-a asumat supฤrarea unei pฤrลฃi a susลฃinฤtorilor lui”.
”Cel mai important lucru pentru procurori ar fi dacฤ o datฤ cu pedespirea vinovaลฃilor s-ar face ลi recuperarea daunelor”.
„ลi eu am mai fฤcut compromisuri, lucrul pe care nu-mi place sฤ-l amintesc, pierduse alianลฃa D.A. alegerile ลi am evitat patru ani de PSD, patru ani de guvernare de stânga”.
”Nu mฤ pronunลฃ legat de nicuna dintre cele ลase propuneri, nu vreau sฤ fac inutil efortul secลฃiei de procurori a CSM, dar compromisul la numiri nu înseamnฤ desconsiderarea CSM”.
”Discutฤm de oameni care pot sฤ administreze insituลฃia, sฤ o apere, sฤ protejeze procurorii de influenลฃe politice. Mi-ar place sฤ vฤd recuperarea daunelor. Sฤ-i vฤd activi în a pune sechestru. Cel mai important lucru pentru procurori ar fi dacฤ o datฤ cu pedespirea vinovaลฃilor s-ar face ลi recuperarea daunelor”.
„Avem mulลฃi infractori care se plimbฤ pe ecranele televizoarelor”.
„Când nu sunt într-o situaลฃie veselฤ cu procurorii. O spun aici. Dacฤ existฤ un singur procuror sau judecฤtor care sฤ spunฤ cฤ eu l-am sunat pentru un dosar. Singurul dosar pe care l-am urmฤrit a fost cel cu Omar Hayssam, în ce stadiu este, dar n-a existat procuror sau judecฤtor care sฤ poatฤ sฤ spunฤ o singurฤ datฤ cฤ l-a sunat preลedintele”.
„Avem mulลฃi infractori care se plimbฤ pe ecranele televizoarelor ลi pentru a-ลi justifica vina spun: este doar politic, mi l-a fฤcut Traian Bฤsescu. Cel mai concludent este legat de Adrian Nฤstase. El ลtie foarte bine cฤ are în acel dosar are numai reclamaลฃiile oamenilor lui. Nu de la mine au pornit reclamaลฃiile”.
Despre pactul cu Victor Ponta
„Premierul a fost un partener corect în acest proces, ce a spus public e problema lui. Cum sฤ numeลti pe cineva în care nu ai încredere? A avut încredere sฤ facฤ numirea, iar performanลฃele lui Kovesi ca amdinistrator de sistem nu au fost rele de loc. Nu vฤd de ce nu ar fi avut încredere în aceastฤ soluลฃie”.
„Nu am ajuns la acord pe capitolul Daniel Morar. Însฤ nu sacrificฤm interesele ลฃฤrii pentru nimeni ลi, cum eu nu sunt de neînlocuit, premierul nu e, nici Morar nu e de neînlocuit. Cum ar fi arฤtat o ลฃarฤ în care preลedintele ลi guvernul nu se înลฃeleg pe procurori? Am fi arฤtat groaznic. Nu pot sฤ nu spun cฤ nu aล fi vrut ca un ministru al justiลฃiei aflat sub influenลฃa unor grupuri, cum a fost Pivniceru – liberal ลi Voiculescu – nu aล fi vrut sฤ intru în acea luptฤ de uzurฤ. Am preferat însฤ ca deciziile sฤ le ia premierul, care ลtie în ce situaลฃie eram, de decredibilizare totalฤ, dacฤ nu reuลeam cu procurorii”.
„În protocolul de colaborare instituลฃionalฤ numirea procurorilor era elaboratฤ pentru cฤ am anticipat-o. ลtiind influenลฃa asupra preลedintele Camerei Senatului pe care o are Dan Voiculescu, era un risc major.
Ce mai avea sฤ facฤ? Dacฤ un prim-ministru ลi un preลedinte stabilesc o soluลฃie, cât mai conteazฤ Dan Voiculescu? Asta e. Ce sฤ mai spui. ลขipi la televizor ลi-l faci pe Bฤsecu în toate felurile, îl faci pe Ponta în toate felurile, dar rฤmâi cu zisul.”
„Cred cฤ Crin Antonescu trebuie sฤ înลฃeleagฤ responsabilitatea unei funcลฃii atât de înalte, când pui interesul de partid mult sub interseul de credibilitate a ลฃฤrii, nici sฤ nu te uiลฃi la partid. Probabil el (Victor Ponta – n.r.) nu e atât de dur cum mฤ exprim eu. Când ai de ales între interesul naลฃional ลi plฤcerea unuia din partid nici nu te uiลฃi la plฤcerea lor. Trebuie sฤ facฤ ce trebuie ลi nu ce vrea partidul, sฤ facฤ ce e în folosul poporului, sฤ redevenim credibili dupฤ aventura de anul trecut. Cred cฤ înลฃelege gravitatea aventurii din varฤ.
Crin Antonescu este un om care nu are responsabilitate pentru cum aratฤ România în exterior, de unde vin banii, pentru cฤ România are imprumuturi pe care trebuie sฤ plฤteascฤ înapoi. Crin Antonescu nu are valorile astea, nu le înลฃelege, nu îl intereseazฤ. Un prim ministru se loveลte de ele in fiecare dimineaลฃฤ.
Când nu ai responsabilitatea asta e uลor sฤ o faci pe Crin Antonescu, dar el face o mare greลealฤ. El aspirฤ, dar nu e lider politic român mai decredibilizat decât Crin Antonescu în exterior. Ar fi o catastrofฤ pentru România sฤ fie preลedinte mâine”.
„Am ajuns lobby-ist pentru Guvern”. „Vorbesc forarte frumos despre Guvern ลi când am ocazia: cu Merkel, cu Hollande, avem un Guvern care lucreazฤ, deลi e cam încet cu corectarea MCV-ului, dar o sฤ o facฤ, precum ลi cu absorbลฃia fondurilor europene.”
Despre posibili candidaลฃi la prezidenลฃiale
„Cred relativ în sondajele de opinie”( a spus preลedintele, despre un sondaj care îi are în frunte pe Mugur Isฤrescu, Sorin Oprescu, Victor Ponta, Crin Antonescu- n.red.). „Niciunul dintre ei nu va fi preลedinte. Dintre politicieni, niciunul nu va fi preลedinte”.
„Miลcarea popularฤ e o ofertฤ pentru cei neangajaลฃi politic ลi sunt convins cฤ prin procedurile ce vor fi aplicate în a stabili liderii filialelor vom descoperi mulลฃi oameni politici de bunฤ calitate. Sunt criterii exigente ca sฤ devii membru, se cautฤ oameni valoroลi neacceptaลฃi de partide sau cฤrora partidele li s-au pฤrut maลinฤrii complicate. Vrem sฤ scoatem la luminฤ oameni politici noi, de altฤ calitate. Dupฤ ce termin mandatul, mฤ voi implica ลi eu. I-aล vedea ca fiind competitori puternici în 2016, dar nu exclud sฤ propunฤ sฤ susลฃinฤ ลi un candidat la prezidenลฃiale”
„Rฤmânerea lui Udrea la în PDL e normalฤ. A luat bฤtaie, sฤ stea acolo. O avea Blaga încredere în ea, dacฤ te iei dupฤ numฤrul de voturi pe care le poate aduce Udrea, o avea nevoie de ea. Ce m-a întristat e cฤ singurul parlamentar care a luat peste 50%, Eugen Tomac, nu a încฤput în Biroul permanent naลฃional”.
Despre regionalizare
„Aici greลeลte guvernul, nu în primul rând guvernul, în primul rând majoritatea parlamentarฤ. Ca ลi la Constituลฃie.
Primul lucru fฤcut ลi la Constituลฃie ลi la regionalizare e sฤ stabileascฤ ce vor. Fiecare primar se vede guvernator, au declanลat o dezbatere fฤrฤ sฤ ลtie pe ce au declanaลat-o. Ar trebui sฤ stabilescฤ într-un consens propunerea care sฤ o prezinte fiecare în colegiul lui. Nu se poate face peste noapte. Îi vฤd cum se înscriu la funcลฃii. Sunt absolut caraghioลi.
Gândiลฃi-vฤ cฤ ideea este flexibilizarea statului, sฤ nu mai avem atâta funcลฃionฤrime.
Ideea sฤ aduci la nivel regional toate direcลฃiile ลi sฤ laลi decizia la comunฤ, la municipiu, la oraล. Pe urmฤ trebuie sฤ te uiลฃi la ce comune supravieลฃuisc. Avem comune cu 800-1000 de oameni. N-ar trebui sฤ existe comunฤ cu mai puลฃin de 10.000 de oameni. Trebuie sฤ faci toate comunele viabile, sฤ se poatฤ autofinanลฃa.
Toatฤ lumea vorbeลte de marile regiuni. Ce faci cu comunele? ลขinem ลcoalฤ, primฤrie în fiecare comunฤ. ลi ฤla e un cost.
Al doilea aspect este infrastructura. Toate arhivele trebuiesc duse într-un singur loc ลi când la o comunฤ are nevoie de o copie, a intrat la o primฤrie ลi a scos-o. Cฤ altfel îl plimbi pe om. La numerele auto, s-a gândit cineva? Trebuie sฤ duci baza de date într-un singur loc.
E o operaลฃiune costisitoare ลi e un ciclu de patru ani în care trebuie sฤ ลtii ce vrei ลi dupฤ ce ลtii ce vrei îลฃi trebuie patru ani ca sฤ pui în aplicare.
Bucureลtiul trebuie sฤ rฤmânฤ Bucureลtiul metropolitan. Capitala e capitalฤ peste tot, dar Bucureลtiul nu mai poate respira. De asta ne-am înghesuit cu clฤdirile ลi în parcuri.”