39.3 C
București
luni, 15 iulie 2024
AcasăSportPonta s-a impus iar în faţa lui Antonescu. Va fi mai linişte...

Ponta s-a impus iar în faţa lui Antonescu. Va fi mai linişte în USL?

La capătul unei şedinţe de aproape trei ore, liberalii au lansat ieri două propuneri pentru Ministerul Transporturilor: deputatul Nini Săpunaru şi europarlamentarul Ramona Mănescu, urmând ca premierul să aleagă. Cum despre primul nume apăruseră deja informaţii că ar avea ceva probleme cu procurorii anticorupţie, iar cel de-al doilea nume nu are nici o legătură cu domeniul transporturilor sau cu administraţia centrală, se vede treaba că liberalii au reale dificultăţi în a găsi oameni competenţi, integri şi cu o imagine publică bună. De altfel, nominalizarea Ramonei Mănescu la MT vine după ce vicepreşedintele PNL Relu Fenechiu a fost condamnat la cinci ani de închisoare cu executare, iar cel propus să-i ia locul, un alt vice liberal, Ovidiu Silaghi, este bănuit că ar fi făcut trafic de influenţă şi ar fi primit 200.000 de euro mită, motive pentru care DNA a cerut Camerei Deputaţilor să aprobe începerea urmăririi penale.

Ironii tăioase, în locul comunicării

De la înfiinţarea USL încoace, Victor Ponta şi Crin Antonescu nu au pierdut nici o ocazie să spună cât de bine se înţeleg ei şi cum se consultă ori de câte ori trebuie luată o decizie importantă pentru Uniune sau pentru guvernare. Ei bine, şefia Ministerului Transporturilor pare să fi dinamitat relaţia bună a celor doi lideri, fiind evident pentru oricine a urmărit evoluţiile din ultimele zile că premierul Victor Ponta a încercat să câştige electoral de pe urma incapacităţii liberalilor de a veni cu o nominalizare potrivită, de natură să nu ridice semne de întrebare. Să vedem cum au decurs lucrurile. Mai întâi, deputatul Nini Săpunaru a ieşit din proprie iniţiativă, cu două zile înainte de şedinţa oficială a conducerii PNL, să spună că Crin Antonescu i-a propus să fie ministru şi că el a acceptat oferta. Ştirea a fost confirmată de Crin Antonescu, liderul liberal admiţând că nu a vorbit cu premierul Victor Ponta pe acest subiect. Pe diferite canale, de presă în special, şeful Executivului a arătat că nu este de acord cu nominalizarea lui Nini Săpunaru şi chiar s-a apucat să creioneze pentru liberali portretul-robot al viitorului ministru: „O persoană cu experienţă politică, cu imagine foarte bună şi profesionist în domeniu“. În plus, premierul a declarat că aşteaptă din partea partenerilor de guvernare „chiar două“ propuneri de miniştri. Deranjaţi de gestul premierului, liberalii l-au menţinut în cărţi pe Nini Săpunaru, dar au adăugat-o şi pe Ramona Mănescu, pentru a evita un dezastru de imagine pentru USL. Să ne imaginăm doar cum ar fi fost ca, la expirarea interimatului la Ministerul Transporturilor şi după toate scandalurile legate de acest portofoliu, liberalii şi social-democraţii să nu fi căzut de acord asupra eventualului urmaş al lui Fenechiu. În altă ordine de idei, interesul premierului Victor Ponta faţă de viitorul şef de la MT este uşor explicabil, în condiţiile în care condamnarea lui Relu Fenechiu şi toată nebunia cu propunerea lui Silaghi s-au răsfrânt nu doar asupra PNL, ci şi asupra USL şi a Guvernului pe care Ponta îl conduce.

Intervenţia şefului Executivului în ceea ce priveşte propunerea lui Nini Săpunaru a fost sancţionată de Crin Antonescu chiar în conferinţa de presă destinată anunţării celor două nume pentru şefia MT. Vizibil iritat, liderul PNL a declarat că „domnul Victor Ponta are a se pronunţa numai după ce o propunere a fost făcută oficial de PNL“. Cât despre portretul-robot creionat de premier pentru viitorul ministru liberal, Antonescu a apreciat ironic că a fost un „gest graţios, cu adevărat prietenesc“ şi că „sigur, premierul a făcut-o ca să ne ajute, ca să ştim ce căutăm“. Cât despre competenţa profesională solicitată de prim-ministrul Ponta, preşedintele PNL s-a lansat în interpretări şi a arătat că şeful Executivului nu putea să se refere decât la „o înţelegere largă şi politică a acestei competenţe în domeniu“. Pe un ton didactic, Antonescu a explicat apoi că „transporturile sunt diverse: în apă, în aer, pe uscat, sub pământ“ şi că ar fi practic imposibil să se găsească o persoană competentă pe toate aceste sub-domenii. „Iei un ceferist, nu ştie cum e cu vapoarele, iei un aviator, nu ştie cum e cu metroul, iei un marinar, nu ştie ce se întâmplă“.

Funcţionarea USL, discutată săptămâna viitoare

Modul în care premierul Victor Ponta s-a implicat în procesul nominalizării unui nou şef la MT nu a făcut decât să accentueze nemulţumirile liberalilor deranjaţi oricum de compromisurile pe care PNL a fost forţat în ultima vreme să le accepte din partea social-democraţilor. Începând cu maniera în care unele ministere conduse de liberali au fost văduvite de putere şi bani, în favoarea unor departamente conduse de pesedişti, şi continuând cu politicile promovate de Guvern, politici evident mai mult de stânga şi mai puţin de dreapta, este clar că liberalii au pierdut teren în Uniune în faţa PSD. La toate acestea se adaugă probleme cu DNA şi ANI pe care unii lideri PNL le au, problemele pe care nu puţini le leagă de numirile la DNA şi la Parchetul General convenite de premier cu preşedintele Traian Băsescu. Or, liberalii s-au cam săturat să fie ei cei care tot decontează guvernarea şi tot sunt chemaţi să dea explicaţii procurorilor sau inspectorilor de integritate, fără ca partenerii lor de guvernare, social-democraţii, să ia atitudine şi să se implice. Glas acestei nemulţumiri a dat acum, public, chiar preşedintele Crin Antonescu, potrivit căruia se impune în Uniune o discuţie serioasă despre „o responsabilitate comună“ a partidelor din USL faţă de „funcţionarea partizană“ a unor instituţii. „E o responsabilitate măcar la nivelul ministrului Justiţiei şi a primului ministru desigur, a noastră, a tuturor celor care guvernăm, la nivel guvernamental, la nivel parlamentar“, a declarat Antonescu. Anterior, liderul liberal punctase că „PNL are mari probleme“ deoarece ANI şi DNA şi-au dedicat „cea mai mare parte din activitate“ acestui partid. Problema unei acţiuni comune a partidelor din USL va fi ridicată la reuniunea de la Constanţa de la sfârşitul lunii august, la pachet cu funcţionarea USL, după cum a spus Antonescu.

Cine sunt Ramona Mănescu şi Nini Săpunaru

Licenţiată în Ştiinţe Juridice şi având mai multe studii post-universitare în domeniile Apărării şi Securităţii Naţionale, Ramona Mănescu este un nume mai puţin cunoscut publicului larg, deşi reprezintă România în Parlamentul European din 2007 încoace (face parte din Comisia pentru Dezvoltare Regională şi este membru supleant în Comisia pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi Afaceri Sociale). Cum nu are nici un fel de experienţă în domeniul transporturilor şi nici în administraţia publică centrală, este evident că a cântărit mai mult, la nominalizarea sa de către conducerea PNL, calitatea de soţie a lui Rareş Mănescu, primar al sectorului 6, trezorier al PNL şi apropiat al lui Crin Antonescu. După ce numele său a fost aprobat de conducerea partidului, mai mulţi liberali, în frunte cu Relu Fenechiu, s-au grăbit să explice, pe diferite posturi tv, cum că ar avea o vastă expertiză în ceea ce priveşte atragerea fondurilor europene, aspect deosebit de important pentru Ministerul Transporturilor. La rândul său, Ramona Mănescu a declarat că are „cel puţin curajul, voinţa, energia“ să-şi pună la dispoziţie „toată experienţa căpătată în Parlamentul European, în relaţiile căpătate cu toate instituţiile europene“. Convingător, nu? Întrebată fiind, apoi, dacă ştie câţi kilometri de autostradă are România şi pe ce loc se plasează ţara noastră în Europa din această perspectivă, Ramona Mănescu a răspuns nervoasă că va afla toate acestea după ce se va instala în scaunul de ministru.

Al doilea nume propus de conducerea PNL pentru Ministerul Transporturilor, Nini Săpunaru, este mult mai bine cunoscut publicului, dar are şi o imagine mai puţin bună. Aflat la al patrulea mandat de deputat, el a fost consilier local la Focşani, secretar de stat şi şef al Direcţiei Generale a Vămilor.

Din 2005, este preşedintele filialei PNL Vrancea, calitate în care a avut, aparent cel puţin, o relaţie tensionată cu baronul PSD Marian Oprişan. Spunem aparent pentru că au apărut, în ultimele zile, informaţii cum că firma la care Săpunaru ar deţine aproape jumătate din acţiuni a încheiat mai multe contracte cu primăriile din judeţul păstorit de Oprişan. Săpunaru a negat însă că ar mai avea vreo legătură cu firma Europroiect SRL, beneficiara contractelor cu statul. Tot din presă a reieşit că procurorii DNA ar cerceta activitatea firmei menţionate. Ca răspuns la informaţiile apărute în presă, deputatul PNL a pozat în victimă a unui „linşaj mediatic“.

Ca procedură, lucrurile sunt teoretic simple: premierul Ponta îi înaintează preşedintelui Băsescu propunerea ca Ramona Mănescu să preia şefia MT. Dat fiind că astăzi expiră cele 45 de zile de interimat la Transporturi, şeful statului nu are prea mult spaţiu de manevră, cel mai probabil urmând să accepte nominalizarea.

Antonescu a renunţat la Roşca Stănescu

Aşa cum a făcut şi în alte rânduri, preşedintele PNL Crin Antonescu se desparte de cei care îndrăznesc să-l critice public. De data aceasta, „victimă“ este senatorul PNL Sorin Roşca Stănescu. El a fost demis din echipa de consilieri deoarece a catalogat drept „o gravă eroare“ anunţarea intenţiei de a-l propune la MT pe Nini Săpunaru. „L-am eliberat din funcţie pentru că domnia sa a descris public cum greşesc eu. E dreptul domniei sale, dar când un om politic greşeşte, am luat-o pe ipoteza domniei sale, înseamnă că are consilieri proşti“, şi-a explicat decizia Crin Antonescu.

Fenechiu, vot de încredere la şefia PNL Iaşi

În ciuda problemelor pe care le are cu justiţia, deputatul Relu Fenechiu a primit un vot de încredere pentru a conduce în continuare filiala ieşeană a PNL. Împotriva menţinerii acestuia la şefia organizaţiei s-au pronunţat doar trei membri ai Delegaţiei Permanente Teritoriale a PNL Iaşi.
Filiala îşi propune ca la alegerile europarlamentare să strângă 40% din voturile alegătorilor din judeţ.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă