Premierul Victor Ponta a cerut telefonic modificarea programului de guvernare în ceea ce priveşte CFR Marfă, conform Mediafax.
Guvernul a preluat, eronat, din vechiul program de guvernare paragraful privind CFR Marfă, asumându-şi astfel vânzarea doar a unui pachet minoritar de acţiuni, contrar deciziei CSAT şi obligaţiilor FMI.
Premierul Victor Ponta, aflat la Ruse, în Bulgaria, i-a telefonat imediat secretarului general al Guvernului, după ce agenţia Mediafax a observat necocordanţa şi l-a întrebat cum explică situaţia, şi i-a cerut să modifice textul din programul noului Guvern, care să prevadă că statul va vinde pachetul majoritar de acţiuni, şi nu o participaţie minoritară, la CFR Marfă.
„Aşa a apărut, minoritar ? Este o greşeală”, a spus Ponta, după care l-a sunat pe secretarul general al Guvernului şi i-a cerut să modifice textul în Parlament, acolo unde programul a fost deja transmis în această formă.
Anterior, contactat de Mediafax, ministrul Transporturilor, Dan Şova, nu a dorit să răspundă întrebării dacă este vorba de o greşeală rezultată prin simpla copiere, fără verificare, a textului din 2012.
Textul privind vânzarea doar a unui pachet minoritar la CFR Marfă este preluat integral din vechiul program de guvernare, doar cu introducerea sintagmei „naţional” la referirea legată de societatea feroviară de marfă, program adoptat în decembrie 2012 când însă se renunţase la vânzarea pachetului majoritar de acţiuni.
Citeşte şi: Angajamente aspre luate de Guvern în faţa FMI
În ultima scrisoare de intenţie convenită cu FMI, semnată în luna martie a acestui an şi obţinută de Mediafax, Guvernul îşi asumă o restructurare agresivă a CFR Marfă şi continuarea procesului de privatizare cu un „investitor strategic”.
În vara anului trecut, statul a scos la vânzare 51% din acţiunile companiei, dar procedura nu a fost finalizată prin transferul de acţiuni.
În septembrie 2011, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) a decis vânzare a peste 50% din acţiunile deţinute de stat la CFR Marfă, respectiv un pachet mai mare decât cel anunţat iniţial de autorităţi, de 20%. Ulterior, însă, în noiembrie 2012, cu doar o lună înainte de adoptarea programului de guvernare USL, preşedintele Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta au convenit să amâne privatizarea CFR Marfă şi să aştepte numirea managerilor privaţi care să crească valoarea companiei, ei apreciind atunci că momentul nu era prielnic pentru privatizare.
În aceste condiţii, în decembrie 2012, în programul de guvernare USL a fost prevăzută vânzarea doar a unui pachet minoritar de acţiuni, iar o lună mai târziu, în ianuarie 2013, premierul Ponta anunţa că decizia CSAT este ca CFR Marfă să nu mai fie vândută, iar ministrul Transporturilor de atunci, Relu Fenechiu, afirma că va încerca să îi convingă şe reprezentanţii FMI să fie de acord ca CFR Marfă să nu mai fie privatizată.
În februarie 2013, însă, după discuţiile cu Fondul Monetar Internaţional (FMI), CSAT a aprobat privatizarea CFR Marfă cu vânzarea unui pachet majoritar de acţiuni, diferit de ceea ce prevedea programul de guvernare USL.
Acum, în noul program al Guvernului, este preluată aceeaşi formulare din 2012, când statul renunţase însă la vânzarea majoritară: „Relansarea activităţii societăţii naţionale feroviare româneşti de marfă prin management profesionist, orientat pe obţinerea de profit şi valorificarea la maximum a potenţialului acestei companii şi, abia după atingerea unui anumit nivel de creştere economică, vinderea unui pachet minoritar de acţiuni”.
Compania CFR Marfă, controlată de stat, prin Ministerul Transporturilor, este cel mai mare transportator feroviar de marfă local.
În luna iunie a anului trecut, compania GFR, controlată de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat câştigătoare în procesul de privatizare a companiei feroviare, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni.
Tranzacţia nu a fost finalizată însă până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu şi-au dat acordul pentru schimbarea acţionariatului, iar Consiliul Concurenţei nu a avut timpul necesar pentru a se pronunţa asupra operaţiunii.
Ulterior, autorităţile au anunţat reluarea procedurii. Fostul ministru al Transporturilor Ramona Mănescu a declarat recent că procesul de privatizare se află în prezent la stadiul finalizării noului caiet de sarcini.